שמיים צהובים וגשם ברזל: כוכב הלכת המוזר

הטמפרטורה עליו 1,650 מעלות, הוא רחוק 780 שנות אור מאיתנו - והשמיים שלו אינם כחולים: זה "צדק חם", כוכב הלכת החוץ-שמשי שהדהים מדענים

כוכב לכת חוץ-שמשי WASP-79b אילוסטרציה (צילום: נאס
תמונת המחשה של WASP-79b (צילום: נאס"א)

עצום, לוהט - ועם שמיים צהובים וגשם ברזל: מדענים גילו פרטים חדשים על כוכב לכת חוץ-שמשי "מוזר", שמרוחק כמעט 800 שנות אור מכדור הארץ. לאותו גרם שמיימי, WASP-79b, אין שמיים כחולים כמו בכדור הארץ. במקום זאת, השמיים שלו צהובים.

על פי ממצאי מחקר שהתפרסמו במגזין Astronomical Journal, מחקר שאותו ציטטו גם בנאס"א, WASP-79b חג סביב השמש שלו כל 3.7 ימים ולא נמצא באזור שמתקיימים בו תנאים מתאימים לקיום חיים.

באותו כוכב לכת חוץ-שמשי, שמכונה "יופיטר (צדק) חם", אין עדות לפיזור ריילי - פיזור של אור או קרינה אלקטרומגנטית אחרת על ידי חלקיקים שגודלם קטן בהרבה מאורך הגל של הקרינה, הדבר שגורם לשמי כדור הארץ להיראות כחולים.

"יש כאן אינדיקציה ברורה לתהליך אטמוספירי לא מוכר שלא היינו עדים לו במודלים הפיזיקליים שלנו", אמרה החוקרת קריסטין שוולטר סוטצן מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "הראיתי את זה לכמה קולגות שלי, וכולם הסכימו – זה מוזר".

בנוסף לשמיים הצהובים, WASP-79b גם לוהט במיוחד, והטמפרטורה הממוצעת בו היא בערך 1,650 מעלות. "מסתו כפולה מזו של כוכב הלכת צדק, והוא כה חם שיש לו אטמוספירה מורחבת, דבר שמסייע לנו ללמוד על אור כוכבים מסונן", אמרו בנאס"א.

כוכב לכת חוץ-שמשי WASP-76b אילוסטרציה (צילום: נאס
אילוסטרציה של WASP-76b. גם שם יורד כנראה "גשם ברזל"(צילום: נאס"א)

WASP-79b הוא חלק מקבוצת הכוכבים ארידנוס ומרחקו מכדור הארץ הוא 780 שנות אור. שנת אור שווה ל-9.46 טריליון ק"מ. לפי נאס"א, "ייתכן שלאותו כוכב לכת חוץ-שמשי יש גם "עננים פזורים, וברזל שעלה לגובה גבוה עשוי לרדת כגשם". במחקר קודם כבר התגלה כי בכוכב לכת חוץ-שמשי אחר, WASP-76b, יורד כנראה "גשם ברזל".

ב"פוקס ניוז" נכתב כי סוטצן הוסיפה שלמדענים לא ברור איך תופעת השמיים הצהובים נגרמת, כי זו הפעם הראשונה שהיא התגלתה. "אנחנו צריכים לבחון זאת בכוכבי לכת אחרים, כי זה מראה על תהליך אטמוספירי שאנחנו עדיין לא מבינים. עקב העובדה שיש לנו רק כוכב לכת אחד כדוגמה, אנחנו לא יודעים אם זה תופעה אטמוספירית שקשורה להיווצרותו".