שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

מנצלים את הקורונה: קווי השבת בחיפה עדיין לא פועלים

עם החזרה לשגרה, התחייב משרד התחבורה לחדש את פעילות האוטובוסים בחיפה ביום המנוחה - אולם הנוסעים בעיר המעורבת נאלצים עדיין לחפש חלופות. משרד התחבורה: "הקווים האלה משמשים בעיקר לפנאי ובילוי"

רחוב חניתה בחיפה (צילום: אחיה ראב
אין אוטובוסים בשבת בחיפה (ארכיון)(צילום: אחיה ראב"ד)

קווי האוטובוס העירוניים שהיו מושבתים בתקופת התפשטות הנגיף קורונה שבו לפעול בשישי בבוקר ובמוצאי שבת, משרד התחבורה התחייב לחדש את הנסיעות שבהם פעלו אוטובוסים במסגרת הסטטוס קוו גם בשבת - ואולם בחיפה ובאילת מעידים נוסעים כי ההבטחה כלל לא מומשה.

 

נוסעים בחיפה, שהיו רגילים להשתמש בקווי האוטובוס במהלך השבת, התלוננו כי התחבורה הציבורית תפעל במוצאי שבת רק לאחר 20:00 בערב, ובמקרים בודדים אחרי השעה 16:00 אחר הצהריים.

 

אחד הנוסעים בחיפה כתב לארגון "15 דקות": "אם בתל אביב קווי האוטובוס מתחילים רק לקראת הערב, מדוע בחיפה רומסים את הסטטוס קוו בגסות?".

 תור לקו 480 מתל אביב לירושלים (צילום: 15 דקות)
צפיפות בקו 480 של אגד מתל אביב לירושלים(צילום: 15 דקות)

בדקנו למשל את קו 35 שמשרת את שכונת הדר ועובר בין היתר דרך מרכז הכרמל הסמוך לבית החולים כרמל ולחוף הים. הקו יחל לפעול במוצאי השבת הקרובה רק החל מהשעה 20:40. גם בעיר אילת, שבה כמה קווים שמופעלים בשבת, לא הוחזרה התנועה לסדרה.

 

במשרד התחבורה טענו בתגובה כי קווים אלה משמשים לפנאי, וב"שגרת קורונה" יש לתעדף מקומות תעסוקה. אולם לא ברור מדוע אין ניסיון להדביק את הפער בין התחבורה הציבורית והמשק כולו, כשמוזיאונים וחופי ים כבר נפתחו לציבור.

 

נוסעים בחיפה גם כועסים על הגדרת קווי השבת כ"פנאי", בעוד אלה משרתים בעיר המעורבת גם אוכלוסיות שאינן יהודיות.

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי "התלמידים חזרו לבית הספר וגם המשק מתחיל לחזור לשגרה הלכה למעשה, אך בכל הנוגע לתחבורה הציבורית - אנחנו עדיין מדשדשים מאחור. מסיבה לא מובנת כמה מהקווים העירוניים שפעלו בשבת (כמו לדוגמה בחיפה ובקריות) עוד לא שבו לפעול בשעות הפעילות הרגילות שלהם, והקווים הבינעירוניים בכל הארץ לא פועלים כלל בסופי השבוע.

 

"נוסעים רבים תלויים בתחבורה הציבורית כאמצעי יחיד להגעה ליעדם ואי החזרת הקווים לפעילות כעת פוגעת בהם ומנציחה את הפערים בין מרכז ופריפריה".

 

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר בנוגע לאי הפעלת קווי השבת בחיפה ובאילת: "קווים אלו משמשים בעיקר לפנאי ולמקומות בילוי. אנחנו עדיין בשגרת קורונה ולכן הקווים הפועלים מתמקדים במקומות תעסוקה ומרכזים חיוניים".

 

 

במהלך משבר הקורונה בוטלו מאות קווי אוטובוס וכעת, עם החזרה לשגרה, מתקשים במשרד התחבורה לחדש את פעילותם - בין היתר ברקע מגבלת 20 הנוסעים שדורשת תגבור קווים עם ביקוש על חשבון קווים שבוטלו.

 

נכון לעכשיו גם לא מופעלים כלל בימי שישי בבוקר ובמוצאי שבת קווי אוטובוס בינעירוניים הכרחיים, בזמן שהרכבת שעדיין סגורה לא פועלת בסופי שבוע.

 

גם קווים רבים בתוך הערים בוטלו, וכעת עם החזרה לשגרה מתעורר הצורך לשימוש בהם. כך למשל, סטודנטים שמבקשים להגיע לאוניברסיטת תל אביב מרמת גן ומגבעתיים צריכים עתה לוותר על קו 45 - הקו הישיר היחיד ששימש אותם.

 

גם נוסעים בקו 100, שעד לאחרונה עבר מאזור חניון שפירים לירושלים דרך כביש 443, גילו כי מסלולו שונה וכעת הוא עובר דרך כביש 1. המשמעות היא דילוג על תחנות שמשרתות את  תוךשבי היישובים הסמוכים לכביש 443.

 

"להיכנס לפקקים כדי להגיע לנקודת המוצא" 

נוסע שמשתמש תדיר בקו גילה לתהדמתו ביום ראשון בבוקר כי על התחנה באזור מגוריו נכתב: "תחנה זו מבוטלת". לדבריו, השינו פגע במאות נוסעים שהשתמשו מדי יום בקו בבאר יעקב, רמלה, לוד, פתח תקווה, ראש העין, רעננה, מודיעין ומקומות נוספים.

 

"אני יוצא מבאר יעקב", העיד הנוסע, "ובמקום לנסוע ברכב למצפה מודיעין ומשם לעלות על הקו - אני צריך לנסוע מערבה ולהיכנס לפקקים בכיוון תל אביב כדי לנסוע בסופו של דבר לנקודת מוצא הקו בחניון שפירים".

 

החניון היה אחד מפרויקטי הדגל של משרד התחבורה, שמטרתו לאפשר הגעה לירושלים באמצעות קווי אוטובוס ייעודיים ולתל אביב באמצעות היסעים חינמיים. כעת השימוש בפרויקט החשוב נפגע.

 

במשרד התחבורה טוענים כי לרשות הנוסעים עומד קו 113. ואולם, נוסעים מציינים מנגד כי הקו מסתובב בכניסה לערים ולא נוסע ישירות, אין חניון סמוך לתחנותיו והוא לא משרת את מי שלא יוצא ממודיעין (כמו תושבי לוד, רמלה, שוהם ואחרים).

 

ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אמרו בנוגע לקו 100 כי "בשל מיעוט נוסעים שונה מסלול הקו. לטובת הנוסעים מאזור מודיעין עומד קו 113 כחלופה להגעה לקריית הממשלה".

 

בנוגע לביטול קווים אמרו ברשות: "מגבלת הנוסעים מייצרת בפנינו אתגר קשה עד בלתי אפשרי. כלל האוטובוסים עובדים, אבל בחשבון פשוט אנחנו צריכים עד פי שלושה אוטובוסים כדי לעמוד במגבלת הנוסעים. לכן איחדנו קווים דומים ואנחנו מוציאים נסיעות מתחנות היעד ומתחנות הביניים.

 

"הפעלת קווים שאינם פעילים כיום תהיה בהכרח על פני קווים פעילים ותפגע בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו יודעים כי מדובר בתקופה קשה לנוסעי התחבורה הציבורית ובטוחים כי לאחר הסרת הגבלת מספר הנוסעים באוטובוסים נוכל לשפר את התחבורה הציבורית למען הנוסעים".

 

בגלל חוסר תקציב: אוטובוסים לא יחוטאו

במקביל, ארגון חברות ההסעה בישראל שיגר הבוקר מכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין, וטען כי בשל חוסר תקצוב חברות ההיסעים לא יוכלו להמשיך ולחטא מיום ראשון הקרוב את האוטובוסים בין קו לקו. מדובר באוטובוסים שמסיעים תלמידים, אנשי מערכת הביטחון, תעשיות ועוד.

 

יו"ר הארגון ניסים סרוסי אמר: "למרות המכה הקשה שספגו חברות ההיסעים, לא רק שאין אף גורם שבא לחלץ אותנו, אלא שרק ממשיכים להטיל עלינו דרישות נוספות. לבעלי החברות אין איך לשלם עבור שעות הניקיון של הנהגים וההצטיידות בחומרי ניקיון אשר עלותם מגיעה לאלפי שקלים לחודש לכל אוטובוס. אני קורא לשרה מירי רגב - קריסה שלנו היא קריסה של המשק כולו, אל תהיי חתומה על הקריסה של הענף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אחיה ראב"ד
אין אוטובוסים בשבת בחיפה
צילום: אחיה ראב"ד
מומלצים