משבר הקורונה הקפיץ את הזמנות המזון אונליין במאות אחוזים בקרב רשתות המזון. אם נתח קטן מקרב הקונים (3.5% בלבד) נהג לערוך את קניות הסופר שלו באינטרנט, הגיע משבר הקורונה והרגיל גם את מושבעי מישוש המוצרים - להתחיל לעשות הזמנות של מזון ברשת ולהתמכר לקלות שבעניין. שופרסל, למשל, דיווחה על נתח של 15% מכלל הקניות שלה שנעשו ברשת בזמן הקורונה, והצפי הוא שנסיים את השנה עם שוק אונליין שמהווה כ־5% מכלל שוק המזון.
עכשיו, בתוך הנישה המתפתחת הזאת, רוצות עכשיו גם חברות המזון והיבואניות לקחת חלק ולשכנע אותנו להזמין ישירות מהן, בלי התיווך של הסופר.
האם נתחיל להזמין פעם בשבוע חבילה של מוצרי חלב מתנובה? האם שווה להזמין שתייה ישירות מקוקה־קולה? בבדיקה שערכנו בשישה אתרים כאלה לא מצאנו שהם מייצרים סיבות טובות לשימוש קבוע בהם. המגוון מוגבל, המחירים יחסית גבוהים, פריסת יעדי המשלוחים מצומצמת - וחלק מהחברות שלחו את ההזמנות ללא קירור.
7 צפייה בגלריה
בינתיים, אין סיבה לשימוש קבוע
בינתיים, אין סיבה לשימוש קבוע
בינתיים, אין סיבה לשימוש קבוע
(צילום: Shutterstock)
מאחורי הקלעים נראה שאחד הטריגרים העיקריים של יצרניות ויבואניות המזון בפתיחת שיווק אונליין היה הצורך "ללמד לקח". שופרסל ורמי לוי מתעדפות את מותגיהן הפרטיים בחנויות ובאתר, "אז נראה להן שאפשר בלעדיהן ולהגיע ישירות לצרכן". בתנובה, חלוצת המגמה, מספרים כי "האתר הוקם לפני כשנה כפיילוט במטרה להתחיל לבנות קשר ישיר עם הצרכנים דרך פתרונות שנותנים מענה למגמת הבישול והקולינריה. עם פרוץ מגפת הקורונה זיהינו צורך אחר של הצרכנים על רקע הגבלות היציאה מהבית והעומס על אתרי המסחר של רשתות השיווק. קיומה של פלטפורמת סחר איפשרה לנו לבצע התאמה מהירה ולהציע חבילות מוצרים יומיומיים בזמינות מהיום להיום". ועם זאת, כמה מהמשפחות הישראליות זקוקות לארבעה ליטרים חלב וארבעה גביעי קוטג' כפי שמציעה אחת החבילות הבודדות באתר?
אתרי האונליין של הספקיות מכתיבים את הקנייה שלכם, ובגדול. ראשית יוצע פורטפוליו של מוצריהן בלבד, במגוון חלקי, ולא תמיד מעניין ומחדש. שסטוביץ, שמציעה מזון, טואלטיקה וקוסמטיקה, מביאה בעולם הבישום רק מוצרים "בטוחים" ומוכרים. בפסח למשל, הושק בושם חדש של המותג אופוריה של קלווין קליין, אך באתר מופיעה רק הגרסה הוותיקה.
אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, משוכנע שזו אופנה שנידונה לכישלון. "הצרכן הישראלי יכול למצוא הכל קרוב וזמין. הוא רוצה גם וגם, לא רק תנובה אלא גם שטראוס, טרה, קולה ומי עדן. צריכה להיות מחיצה בין הספק לקמעונאי. הגיע הזמן להבין שבעולם העסקים לא מתעסקים בדשא של השני, אלא גורמים לדשא שלך להיות יותר ירוק".
יצרנים בעולם יודעים לספק חוויית קנייה אחרת, כולל חידושים ומבצעים. בקלוגס למשל מציעים קורנפלקס עם צילום הרוכש על האריזה, והרשי מציעה מגוון גדול ממה שיש בחנויות. ובישראל? בדקנו ואלה התוצאות (ההזמנות בוצעו ביום שלישי, 12 במאי והמחירים הושוו לאלה של אתר פרייסז באותו היום):
מגוון: גדול יחסית. מוצרי טמפו, מים, קפסולות קפה, בירות, יינות יקבי ברקן (רק יקרים). מעט מוצרים ייחודיים, שבהם שולחן פוזבול של הייניקן ב־1,700 שקל. רוב המשקאות במארזים גדולים, למשל, 24 פחיות פפסי מקס.
חוויית הקנייה: טובה. פירוט תכולות המארזים, יכולות סינון טובות.
משלוח: 30 שקל (חינם מעל 200 שקל), אזורי כיסוי מוגבלים. זמן אספקה מובטח 5-3 ימי עסקים. בפועל הגיע בתוך יומיים.
הנחות: 30 שקל מתנה בהרשמה לרשימת התפוצה. הבירות ב־17% הנחה בהזנת קוד. אפשר להירשם למועדון המעניק הנחות.
ההזמנה: מארז בריזר ומארז מכבי, והובטחו לנו כצ'ופר מעמד ממותג לסלולרי ופותחן. המעמד לא הגיע אך קיבלנו במתנה פותחן, מגבת, מחזיקי מפתחות וחבילת כוסות זכוכית מנופצות לחלוטין.
איכות האריזה: טובה. הבקבוקים נארזו בנפרד, חבל שהכוסות הוצמדו לקרטון הפנימי בסלוטייפ ולא שרדו.
משתלם? 45 שקל למארז מכבי, 60 למארז בריזר. אחרי הנחה של 17.8 שקל על החשבון, יוצא 9 שקלים לבקבוק מכבי. ברשתות הדיסקאונט מוכרים בקבוק בודד בפחות מ־7 שקלים וגם שישיות לרוב במבצע ועולות בין 30-27 שקל. לבקבוק בריזר שילמנו 10 שקלים, בדומה לרשתות הדיסקאונט. באתרים ובחנויות מתמחות מצאנו שישיות גם ב־50 שקל.
מגוון: גדול לשוחרי ירקות ופירות, כולל מוצרים נדירים כמו דובדבן אהבה כתום. המגוון של שטראוס קטן: סלטים (היקרים מביניהם) ומעט גבינות, יוגורטים, מעדנים וחטיפים. יש גם קפסולות קפה.
חוויית הקנייה: אתר ידידותי אך אין מספיק פירוט למוצרים, למשל משקל מארזי אפונת שלג, בייבי זוקיני ירוק ועוד. מגש אירוח עולה 175 שקל אך לא מצוין מה מכיל וכמה שוקל.
משלוח: 18 שקל, פריסת משלוחים מצומצמת ורק במרכז הארץ. זמן אספקה מובטח - למחרת (והגיע בזמן).
הנחות: אין.
ההזמנה: כרוב לבן, דובדבנים גולדן בריז, רוטב עגבניות, ממרח חומוס גרוס דליקטס וממרח חמאה לורפק.
איכות האריזה: הופתענו לרעה, שתי אריזות נייר פשוטות. החמאה והחומוס הגיעו ללא קרחונים, כשהשקית רטובה והמוצרים לא קרים. הירקות לעומת זאת נהדרים.
משתלם? לא. 14.2 שקל לק"ג כרוב - כ־400% יותר מהמחיר הנפוץ ברשתות הדיסקאונט (2.9 לק"ג). ממרח לורפק עלה 16.9 שקל לעומת 14 שקל.
מגוון: דל. שלשה מארזים, לקראת שבועות יש עוד שניים.
חווית הקנייה: גרועה. הכבילה למארזים הגדולים מעצבנת, מי צריך 4 חלב ו־4 קוטג'? לרוב אין פירוט רכיבים ומשקלים, ופירוט תכולת החבילה לא תמיד תואם את הצילום.
משלוח: 10 שקלים, אזורי כיסוי רבים. זמן אספקה לפי בחירה, אף באותו היום.
הנחות: משלוח חינם בהזנת קוד.
ההזמנה: פלטת גבינות מסדרת קולקשן (קשקבל, מנצ'גו, רוקפורטי, איבריקו וקממבר) שהגיעה עם סט סכיני חיתוך גבינה.
איכות האריזה: אריזת קרטון טובה עם קרחונים.
משתלם? הפלטה עלתה 119 שקל. ניתן בקלות להרכיב סל כזה ב־77-72 שקל ברשתות. האם שווה לשלם עוד עשרות שקלים תמורת סט סכינים שלא בטוח שאתם זקוקים להם?
מגוון: עולמות רבים של מוצרים ומותגים, מפסטה ועד בשמים, אבל לכל מותג מגוון קטן.
חוויית הקנייה: אתר ידידותי, יש פרטי מוצרים ותמונות של האריזה מכל צידיה.
משלוח: 29 שקל (חינם מעל 200 שקל), אזורי כיסוי רבים. זמן אבטחה מובטח - שלושה ימי עסקים. הזמנו בשלישי, הגיע בראשון.
הנחות: מעט.
ההזמנה: שלישיית עגבניות קצוצות מאסטר שף, שקדי מרק מנה, פסטה ברילה, חליטת צמחים פומפדור, סבון ידיים פלמוליב, ליידי ספיד סטיק רול און וג'ונסון בייבי שמפו. קיבלנו במתנה שתי דוגמיות של מוצרי קוסמטיקה.
איכות האריזה: אריזת קרטון מושקעת, הסבונים בניילון נפרד.
משתלם? שישה מהמוצרים זולים יותר ברשתות הדיסקאונט, לפעמים בעשרות אחוזים. חליטת הצמחים (12.9 שקל) דווקא יותר יקרה ברשתות לפי אתר פרייסז. בבישום תלוי מול מי משווים: רשת Be יקרה משמעותית בארבעת הבשמים שבדקנו, בסופר־פארם המחירים דומים.
מגוון: יש גבינות שלא נמכרות ארוזות בחנויות כמו פילרדון חלב עיזים, קממבר בקר אגוזים, גאודה חרדל ועוד, וכן מגוון לחמים (ואפשרות לפרוס). חלק מהיוגורטים מגיעים רק בליטר.
חוויית הקנייה: ידידותיות השימוש טעונה שיפור. המידע מצומצם, אין הרכב תזונתי ורכיבים. מגש האירוח עולה 150 שקל ואי־אפשר לדעת מה תכולתו.
משלוח: 40 שקל, אזורי כיסוי וימי חלוקה מוגבלים. האספקה הובטחה ליום חמישי עד הצהריים, בפועל הגיעה אחה"צ.
הנחות: אין.
ההזמנה: פילרדון, קממבר אגוזים, גבינת שמנת, קשקבל, גאודה חרדל ולחם כוסמין.
איכות האריזה: אכזבה. הגבינות בשקית בד ללא קרחון או אריזה שומרת קור.
משתלם? משלוח יקר. את הגבינות קשה להשוות כי רבות לא נמכרות ברשתות או שנמכרות במשקל בלבד.
מגוון: לא מרשים, אך יש מוצרים קשים להשגה כמו רכז עגבניות MUTTI בשפופרת. המשקאות בעיקר במארזים גדולים של 6, 12 או 24 יחידות.
חוויית הקנייה: היחיד עם מינימום הזמנה (100 שקל).
משלוח: 30 שקל (חינם מעל 250 שקל), אזורי כיסוי רבים. זמן האספקה תלוי בשעת ההזמנה. הובטח ביום ראשון אך בפועל הגיע למחרת ההזמנה, ביום רביעי.
הנחות: מעט.
ההזמנה: שישיית בירות טובורג, רכז עגבניות מוטי.
איכות האריזה: קופסאות סגורות היטב, אריזת הבירות הייתה מעט קרועה.
משתלם? המחירים מקבילים למחירי הבקבוקים הבודדים ברשתות הדיסקאונט - ותקועים עם הכמויות שהכתיב הספק. את המוטי קשה להשיג ברשתות, ואולי בגלל זה גבו 7.9 שקלים כשאפשר להשיג גם ב־6.9 שקלים. שישיית טובורג בהנחה, נדיר באתרי היצרנים, במחיר מקביל לרשתות הדיסקאונט.
7 צפייה בגלריה
נביעות-קוקה קולה
נביעות-קוקה קולה
נביעות-קוקה קולה
משטראוס נמסר: "מבחר המוצרים נקבע יחד עם המפיץ, נוי השדה, והוא תלוי ביכולת האחסון וההפצה שלה, היא גם קובעת באופן בלעדי את המחיר לצרכן. נוי השדה מפיצה את המוצרים ברכבים מצוננים. מוצרים שמוזמנים במהלך היום מגיעים בשקית נייר ומוצרים שמופצים בלילה בצידנית עם קרחון. בקרוב תעלה לאתר אופציה לבקש צידנית גם במהלך היום בתוספת תשלום סמלית".
משסטוביץ נמסר: "ההחלטה להקים אתר אונליין התקבלה בעקבות הדיווחים על עומסים כבדים בהזמנת משלוחים. מטרתנו להגביר זמינות מוצרים בתקופה זו ולדאוג לרצף באספקה".
מנביעות נמסר: "אתר המשלוחים הושק על רקע ביקושים גדולים של צרכנים למשלוחים בזמן משבר הקורונה. מינימום ההזמנה הינו דבר מקובל והמחיר הגון".
מתנובה נמסר: "לקראת שבועות מוצעות ארבע חבילות ייעודיות לחג הנותנות מענה למגוון צרכים. החבילות מגלמת הנחה על הגבינות לפי המחיר ברשתות השיווק כפי שמוצג בסטורנקסט (מדובר במחיר האפקטיבי ולא המחיר הספציפי של כל רשת דיסקאונט שעליו הסתמכנו בהשוואת המחירים, ש"ח). ליד כל מוצר יש קישור לאתר תנובה שבו נמצא המידע על הערכים התזונתיים והמשקל. אנו לוקחים לתשומת ליבנו את הצורך להנגישו יותר ולקדמו גם לאתר ההזמנות".
אסף יעקבס מסר: "חנות האונליין שלנו הוקמה במהירות שיא כשמצאנו את עצמנו עם מלאי גדול של גבינות וללא הלקוחות הקבועים שלנו. החוק לא מחייב הצגת סימון תזונתי באתרי אינטרנט אלא על המוצרים - והוא קיים. עם זאת, כחלק משיפור חוויית הקנייה הנושא יטופל בקרוב. המשלוחים יוצאים מאיתנו ברכבי קירור, אנחנו לא משאירים את המשלוח מחוץ לדלת אלא מוסרים ישירות למזמין ולכן אין קרחון. אנחנו עסק קטן שלא יכול לספוג את עלויות המשלוחים הגבוהות".
מטמפו נמסר: "אתר בלנד מציע מגוון מוצרים וחוויות ייחודיות בתחומי תרבות הבילוי והאלכוהול. בתקופת הקורונה הרחבנו את ההיצע כדי לאפשר לצרכן ליהנות ממוצרים נוספים. האתר מציע מארזים במחירים נוחים. צר לנו אם היה שבר נקודתי בהזמנה. נבדוק את התלונה ונטפל בהתאם".
פורסם לראשונה: 07:50, 22.05.20