שתף קטע נבחר

מחדל: למרות הזיהום, רק 78 אוטובוסים חשמליים בארץ

הזיהום ממנועי דיזל מהווה כ-90% מסך זיהום האוויר מתחבורה שאליו נחשפים הישראלים, אך מדו"ח של אדם טבע ודין עולה כי פחות מ-1% מהאוטובוסים בישראל מונעים באמצעות חשמל. אז למה התוכניות לעבור לתחבורה ציבורית ירוקה תקועות?

אי אפשר לנשום לרווחה: רק 78 אוטובוסים חשמליים פועלים בישראל, מתוך צי של כ-13 אלף אוטובוסים. כך עולה מדו"ח של אדם טבע ודין וארגון "תחבורה היום ומחר". הדו"ח ממחיש עד כמה ישראל מפגרת אחר מדינות העולם בחשמול מערך האוטובוסים שברשותה.

 

זיהום האוויר מתחבורה משפיע על 92% מהתושבים בישראל, שמתגוררים במרחב העירוני ונחשפים לשיעור פליטות רב של זיהום אוויר. מסך זיהום האוויר הכללי: 37% מהפחמן החד החד חמצני המזהם – מקורו בתחבורה, כך גם 21% מהבנזן ו-17.6% מתחמוצת החמקן. חלקיקי PM10 מזהמים מתחבורה הם 17% מסך זיהום האוויר ממקור זה.

 

 

אוטובוס חשמלי של חברת דן (צילום: דוברות דן) (צילום: דוברות דן)
אוטובוס חשמלי של חברת דן(צילום: דוברות דן)

 

נתונים אלה לא מפתיעים, לאחר שמקום המדינה האוכלוסייה גדלה פי 10 ומספר כלי הרכב הפרטיים זינק פי 311. מספר האוטובוסים גדל רק פי 15.2. על פי דו"ח אדם טבע ודין, זיהום האוויר מרכבי דיזל מהווה כ-20% מסך פליטת הזיהום ברחבי הארץ, אך מהווה כ-90% מסך זיהום האוויר שאליו נחשפים בני באדם.

 

על פי הדו"ח, שחיבר ד"ר אריה ונגר - מנהל תחום אוויר ואנרגיה באדם טבע ודין - הסיכון לתמותה כתוצאה מזיהום אוויר בקרב אנשים שגרים בקומות נמוכות בערים הגדולות בסמוך לצירי תחבורה ראשיים, גדול ב-14.4% בהשוואה לסיכון של אנשים הגרים בקומות גבוהות או לכאלו שאינם מתגוררים בסמוך לצירי תחבורה ראשיים.

 

כך למשל, סיכון לתמותה של אנשים הגרים בקרבת התחנה המרכזית בתל אביב גדול ב-23% ביחס לאנשים המתגוררים הרחק מצירי תחבורה ראשיים. ולעומת זאת, ביום כיפור בתל אביב נמדדה ירידה של 90% בריכוזי תחמוצות החנקן וירידה של 50% בריכוזי חלקיקים (ירידה נמוכה יותר בשל זמן חיים ארוך יותר של חלקיקים באוויר) - מה שמעיד על ההשפעה הרדיקלית של השימוש בתחבורה על הזיהום בעיר.

 

רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב (צילום: רויטרס)
התחזנה המרכזית בתל-אביב. זיהום גבוה בהרבה מהממוצע(צילום: רויטרס)

 

כותבי הדו"ח מסבירים שפעילות של אוטובוס אחד מזהמת יותר מפעילות של רכב אחד, אך אם בוחנים את הזיהום היחסי פר מספר הנוסעים בכל אחד מאמצעי התחבורה (בתחשיב של 30 נוסעים באוטובוס, לעומת 2 אנשים ברכב פרטי), אף שמקדם המילוי בישראל הוא כ-1.2 לרכב וכידוע אוטובוסים מלאים בשעות השיא עד אפס מקום, נמצא כי הרכב הפרטי מזהם הרבה יותר - בהתחשב בזיהום לנוסע. למרות זאת, אוטובוסים לרוב פועלים באינטנסיביות באזורים צפופים בערים גדולות עם ריכוזי אוכלוסייה גדולים ולכן צריך למצוא פתרון לזיהום הנגרם על ידי אוטובוסים בלב מרחב המחייה של האוכלוסייה הכללית.

 

כך, למשל, לפי המשרד להגנת הסביבה אוטובוס דיזל עירוני בתקן חדש גורם לנזק של 86 מיליון שקל, לעומת נזקו של אוטובוס חשמלי שעומד על 30 מיליון שקל (וב-2030 יעמוד על 18 מיליון שקל בלבד).

 

ואולם, למרות היתרונות הרבים בישראל קיים פיגור עצום למעבר בשימוש אוטובוסים חשמליים. לפי הדו"ח, כיום פועלים 78 אוטובוסים חשמליים בלבד, בחיפה - 25, ירושלים - 10, השרון - 5, יוקנעם - 5, תל אביב - 27, מודיעין - 6. כלומר, צי האוטובוסים החשמליים מהווה פחות כ-0.6% בלבד.

 

במקביל הממשלה החלה, לכאורה, לשלב דרישה לאוטובוסים חשמליים במכרזים בגודל של 50% מהצי העירוני, אך באותיות הקטנות בחלק מהמכרזים נקבע כי אם לא תתאפשר הקמה של פתרון טעינה, המפעיל יוכל לקבל פטור. חשוב לציין כי במצב הנוכחי האחריות על הקמה ותפעול של עמדות עגינה וטעינה לאוטובוסים נמצאת באחריות המפעילים.

 

כך, המדינה מחליטה על צמצום זיהום האוויר מתחבורה ביד אחת וביד השניה שומטת את הקרקע מתחת להחלטותיה. כך הפעם וכך גם בהחלטת ממשלה על כך ש-90% מהאוטובוסים בחניוני הנתיב המהיר יונעו בחשמל או בגז, אלא אם ישנה פגיעה או עכוב בקידום הפרויקט.

 

ב"אדם טבע ודין" מתחו ביקורת על אזלת היד של משרד התחבורה. בדו"ח ציינו כי החיוב החלקי לשימוש באוטובוס חשמלי במכרזי התחבורה הציבורית לא מספקת, יש לעבור ל-100% של אוטובוסים חשמליים ולקבוע יעדים למשך חמש שנים זאת כדי שלא נתעורר אז עם מספר דומה, זניח ותמוה של אוטובוסים חשמליים בישראל.

 

עוד ציינו בדו"ח כי "על משרד התחבורה והממשלה לקחת אחריות בכל הנוגע לקידום פתרונות קצה לטעינת אוטובוסים חשמליים - עמדות טעינה ועגינה במסופי אוטובוס, תחנות מרכזיות ותחנות קצה. במצב הנוכחי, האחריות להקמת עמדות טעינה חלה על המפעילים".

 

פקק בתל אביב. כמעט כל האוטובוסים מונעים במנועי דיזל (צילום: אורן רייס) (צילום: אורן רייס)
פקק בתל אביב. כמעט כל האוטובוסים מונעים במנועי דיזל(צילום: אורן רייס)

 

יעל דורי ראש תחום תחבורה באדם טבע ודין, אמרה "בדיון שהתקיים עם שרת התחבורה החדשה נאמר כי היעד הוא 50% אוטובוסים חשמליים בשנת 2025 ושהמכשול כיום הוא שיתוף פעולה של חברת החשמל ואספקת חשמל בעמדות הטעינה". לדבריה, "אנחנו שואפים ל 100% אוטובוסים עירוניים חשמליים וככל שהטכנולוגיה תתקדם גם בינעירוניים. אנחנו מקווים לראות תוכנית שתקדם מאסיבית את האוטובוסים שנכנסים לשכונות מגורים ובמרכזי הערים".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הפחתת זיהום האוויר מכלי רכב היא יעד מרכזי של משרד התחבורה, בהתאם לחזון התחבורה העולמי של 'אפס פליטת מזהמים'. המשרד פועל במגוון דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים, בדגש על שילוב אוטובוסים חשמליים במערך התחבורה הציבורית בישראל. עשרות אוטובוסים חשמליים עירוניים כבר פועלים בחיפה, תל אביב והשרון, ובאמצעותם נבחנות הטכנולוגיות המתאימות ביותר לישראל. משרד התחבורה הציב כיעד לשנת 2025 הפעלה של 60% מהתחבורה הציבורית העירונית באנרגיה חשמלית".

 

עוד נמסר ממשרד התחבורה: "יחד עם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אנו מקימים בימים אלה תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים בעשרות חניונים ברחבי הארץ. כל כלי רכב המיובא לישראל, לרבות אוטובוסים, מחויב לעמוד בתקני זיהום אוויר אירופים מחמירים. בנוסף, משרד התחבורה ביחד עם רשות המסים מעודדים ייבוא כלי היברידיים וחשמליים באמצעות הפחתת מס הקנייה והטבות מס לכלי רכב בעלי זיהום נמוך. צעדים אלה הובילו לגידול עקבי במספר כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים, שהגיעו בשנת 2019 לכ-20% מסך כלי הרכב החדשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות דן
אוטובוס חשמלי של חברת דן
צילום: דוברות דן
מומלצים