כפר עתיק שהוצף - ייחשף מחדש: החדשות הטובות

סביב קפלר 160 התגלה כוכב לכת דמוי כדור הארץ, באיטליה צץ מחדש כפר מהמאה ה-12 ומה הקשר בין קורונה ל"פאק-מן". מבזק החדשות הטובות

אסטרונומים מצאו כוכב לכת דמוי כדור הארץ, המקיף כוכב שדי דומה לשמש שלנו וכל זה קורה במרחק של כ-3,000 שנות אור מכוכב הלכת הלכת שלנו.

סביב הכוכב קפלר 160, שמזכיר את השמש לנו, מסתובבים לא פחות מארבעה חוקרי לכת, ולא שלושה כמו שחוקרים העריכו עד כה. כוכב הלכת החדש שהתגלה, KOL-456.04, נראה דומה לכדור הארץ בגודלו ובמסלולו, ומעלה תקוות חדשות להיות מועמד טוב לפלנטת מגורים המזכירה את שלנו. בינתיים, הממצאים החדשים בעיקר מחזקים את החשיבות בחיפוש אחר כוכבי לכת המקיפים את אותו קפלר 160.

הכפר האיטלקי שהוצף עשוי לצוץ מחדש

כפר איטלקי מהמאה ה-12 בשם פבריצ'ה דה קרגין בטוסקנה שקוע מתחת למים, לאחר שהוצף מאז הקמת סכר מלאכותי בשנת 1946. לאחרונה נראה רק ב-1994, וכעת, אחרי למעלה מ-25 שנה אנו עשוים לראות אותו שוב בעקבות ניסיונות לנקז את האגם ולשקם את הכפר.

המבנים של הכפר הנטוש עדיין שלמים, וכוללים בתי אבן, בית קברות ואפילו כנסייה.

הכפר האיטלקי (צילום: DOE / LAWRENCE BERKELEY NATIONAL LABORATORY, R.N. Zuckermann)
הכפר האיטלקי(צילום: DOE / LAWRENCE BERKELEY NATIONAL LABORATORY, R.N. Zuckermann)

הכפר האיטלקי (צילום: Getty/Romano Cagnoni)
הכפר האיטלקי(צילום: Getty/Romano Cagnoni)

פריצת דרך נגד הקורונה

מדענים משתמשים בטכנולוגיית "פאק-מן" כדי להילחם בנגיף. לפני כמה חודשים החלו חוקרים בסטנפורד לעבוד על טכניקה של 'מיקוד גנים' למאבק בשפעת, אך כשלפתע התגלה בווירוס המסתורי, צוות המחקר בשיתוף עם מהנדסים מברקלי, החלו לפתח את המערכת כך שתילחם בקורונה.

אותו אזור ב-DNA שעליו עובדים מורכב מאנזים שעשוי, בין היתר, להרוס את רצף הגנום של הקורונה, ועל ידי ערבוב הקוד הגנטי של הנגיף, אותו 'פאק-מן' יכול לנטרל אותו ולמנוע ממנו לשכפל תאים. כרגע, האתגר העיקרי הוא הדרך להעביר אותו לתאי הריאה.

"פאק-מן" וקורונה(צילום: DOE / LAWRENCE BERKELEY NATIONAL LABORATORY, R.N. Zuckermann)

ריצה ותחזית למחלות לב

יש לכם כוח לריצה קלה? מחקר שנערך במשך 10 שנים הגיע לסיומו ומראה כי פעילות גופנית יכולה לחזות את הסיכון למחלות לב בקרב מבוגרים.

חוקרים בבית החולים האוניברסיטאי 'הר סיני,' מהגדולים ומהוותיקים בארה"ב, גילו שבני 65 עד 84, שדירגו נמוך את רמות הפעילות הגופנית שלהם, היו בעלי סיכוי כמעט 2 למות ממחלות עורקים כליליים מאשר אלו שעשו קצת ספורט.

צילום: Getty/Romano Cagnoni