שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

4 שעות מב"ש לחיפה: הכאוס בתחבורה הציבורית מחריף

הרכבת מושבתת, נתיב באיילון נסגר - והתורים ברציפי תחנות האוטובוס רק מתארכים. בקו 1 בגוש דן נדחסו עשרות אנשים: "לא כולם עם מסכות, זה מלחיץ". לוויקי לקח 4 שעות להגיע מבאר שבע להוריה שבחיפה: "לקחתי יום חופש מהעבודה". נתוני waze: מצב הפקקים - כמעט כמו לפני הקורונה

 

 

אין צפי לפתיחת הרכבת, נתיב נחסם באיילון והכאוס בתחבורה הציבורית נמשך: תמונות של תורי ענק ברציפים ונוסעים דחוסים באוטובוסים הפכו שכיחות בימים האחרונים. כך, למשל, התור לקו 910 מחיפה לתל אביב השתרך היום (ראשון) לאורך מטרים רבים, ההתגודדות מחוץ לקו 370 מבאר שבע לתל אביב הורגשה גם היום ועל קו 1 מבת ים לפתח תקווה עלו עשרות אנשים שנדחסו באוטובוס. במשרד התחבורה לא מתגברים קווי אוטובוס בשל מחסור באלפי אוטובוסים ובאלפי נהגים.

 

"חתונת המחאה": "אם אשכחך הרכבת תישכח ימיני"

אין תאריך יעד לפתיחת הרכבת, והעומסים באוטובוסים מחריפים

  

על קו 1 העמוס באנשים פגשנו את תמי, נוסעת בתחבורה הציבורית, שאמרה לאולפן ynet: "הייתי מעדיפה שכולם יעלו עם מסכות ולא יזלזלו כדי שחס וחלילה אף אחד לא יידבק. חסרים גם באוטובוס הזה חלונות לאוורור". לדבריה, "זה מלחיץ כי אתה לא יכול לבדוק כל אחד, אבל אין לנו ברירה, חייבים להמשיך לנסוע באוטובוסים".

תור לקו 462 (צילום:  יוליה קרמן)
תורי ענק בכניסה לקו 462 מלוד לתל אביב (צילום: יוליה קרמן)

 

 

 

הנוסעת יוליה קרמן סיפרה בפייסבוק: "התחנה הראשונה של קו 462 (מלוד לתל אביב - א.ז) מלאה באנשים. כל מי שמגיע שואל מי האחרון, כולם עומדים בתור ומקווים לעלות לאוטובוס ולהגיע לעבודה, ללימודים או לצבא. האוטובוס הגיע ב-8:15 והתמלא עד אפס מקום כבר בתחנה הראשונה. בסביבות 15 איש נשארו בתחנות כשהקו הבא יוצא רק בשעה 9:15. אין רכבת, אין תגבור אוטובוסים, אנשים סובלים".

 

ביום חמישי האחרון רצתה ויקי מבאר שבע לבקר את הוריה החיפאים אחרי שלושה חודשים שלא ראתה אותם, אך הדרך ארכה לא פחות מארבע שעות. "לקחתי אוטובוס מהתחנה המרכזית בבאר שבע לתחנה המרכזית החדשה בת"א ב-14:45, הגעתי ב-16:45. לאחר מכן עליתי על 910 בשעה 17:00 לחיפה חוף הכרמל והגעתי ב-19:09 בערך. היום אני חוזרת הביתה לבאר שבע ואני לא יודעת מה מצפה לי, אז לקחתי פשוט יום חופש מהעבודה"

 

תחנה מרכזית חוף הכרמל (צילום: עמי בן שמעון)
עומסים בתחנה מרכזית חוף הכרמל(צילום: עמי בן שמעון)

 

גלעד עלה אתמול על קו 852 מפרדס חנה לתל אביב, שם גם לא הקפידו על חבישת מסכות. "הנהג היה עם מסכה והעיר לכל מי שעלה שישים מסכה", סיפר גלעד. "היה נוסע שסירב לשים מסכה והנהג אמר לו לרדת. הוא אמר לו שהוא לא יורד והנהג סירב להמשיך לנסוע. בסופו של דבר הוא שם מסכה והנהג המשיך. בכל מקרה נוסעים רבים הורידו את המסכה לאחר שעברו את הנהג, ורובם לא כיסו את האף", סיפר עוד. "הערתי לכל מי שעבר לידי, רובם כיסו את האף אחרי שהערתי. הייתה אחת שסיננה לעברי 'למה מי אתה?'. אחרת שהערתי לה בהתחלה צעקה עליי אחרי שראתה שאני מעיר לנוסעים נוספים שעולים 'מה אתה השומר של האוטובוס?'. עניתי לה 'כן, שומר גם עלייך', והיא שתקה".

 

מסקר שערכו בארגון "15 דקות" בקרב אלף משיבים ברשתות החברתיות, עלה ש-71% מהנשאלים חוששים במידה רבה מההחמרה הצפויה בפקקי התנועה בכבישים, בעקבות מעבר של נוסעים משימוש בתחבורה ציבורית לרכבים פרטיים בשל חשש מהידבקות בקורונה.

 

 

 

 

 

 

"נשאלת כעת השאלה, האם המדינה לא צפתה את מה שידע חלק גדול מהציבור?", שאלה שמרית נוטמן, מנכ"לית 15 דקות. "אנו סבורים כי על הממשלה לעשות שני דברים כבר בתקופה הקרובה: לפתוח את הרכבת, ובכך לאפשר לנוסעים רבים לעזוב את האוטובוסים הבינעירוניים ואת הרכבים הפרטיים שלהם, מה שיקל הן על העומסים בתחבורה הציבורית והן על העומסים בכבישים. שנית, כפי שנעשה במדינות רבות בעולם, על המדינה לעודד מעסיקים ועובדים להמשיך לעבוד מהבית, על מנת להקטין את החשיפה לנגיף לעובדים שעבודתם מאפשרת עבודה מרחוק, וכן להקטין את מספר האנשים הנדרשים להשתמש בתחבורה הציבורית ולעלות עם רכבם על הכבישים".

 

ואכן העלייה בכבישים מורגשת בימים האחרונים ברחבי הארץ ובעיקר בגוש דן, נוכח ההחלטה לסגור נתיב בנתיבי איילון לכיוון צפון מלה גווארדיה למחלף השלום לצורך העבודות על הנתיב המהיר, זאת בעת שהרכבת לא עובדת והתחבורה הציבורית לא מצליחה לענות על הביקוש.

 

 
עומסים בקו 16 בבית שמש ()
עומסים בקו 16 בבית שמש, בשבוע שעבר

  

במשרד התחבורה הפסיקו לפרסם לציבור את נתוני הנסועה (קילומטראז') בכבישים ואת נתוני הביקוש לתחבורה הציבורית. למרות זאת, בחברת waze השיקו הבוקר מערכת שבוחנת את הנסועה בכבישים. לפי המשתמשים באפליקציה, ביחס לתקופה שלפני פרוץ משבר הקורונה (ממוצע בנסועה בתאריכים 25-11 בפברואר).

 

כך ביחס לתקופה זו ב-27 במרס למשל, הנסועה (קילומטראז') בגוש דן ירד ב-81%. לעומת זאת, ב-9 ביוני, המועד האחרון בו נבדקה הנסועה על ידי אנשי waze, הוא עמד על 2% פחות מאשר בתקופה שלפני פרוץ המשבר. לשם השוואה, בניו יורק ובלונדון הנתון עדיין נמוך ב-34%, בסאו פאולו ב- 38% ובפריז 7% בלבד.

 

בהשוואת הערים הגדולות בישראל, ב-9 ביוני כאמור בתל אביב נרשמה ירידה של 2%, בירושלים ירידה של 14%, בחיפה 3%, בבאר שבע 4% ובראשון לציון ירידה של 1% בלבד. העומסים במטרופולינים הגדולים כפי שנמדדו על ידי waze משקפים רק חלק מהבעיה, משום שהרכבת אמורה לענות על הביקוש לנסיעות הבינעירוניות שעליהן כאמור האוטובוסים לא מצליחים להשתלט והדבר בא לידי ביטוי בכבישים הבינעירוניים העמוסים, שעומדים כעת על עומסים חריגים וכבדים אף יותר מאלו שהיו בשגרה שלפני הקורונה.

 

ביום חמישי, לנוכח העלייה בתחלואה, לא מסר קבינט הקורונה תאריך חדש לפתיחת הרכבת שאמורה להקל על העומסים בתחבורה הציבורית ובכבישים. מחר צפוי להתקיים דיון נוסף בנושא בין משרדי הממשלה הרלוונטיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  יוליה קרמן
תורי ענק באוטובוסים
צילום: יוליה קרמן
מומלצים