שתף קטע נבחר

חברות ההסעה מחו: "באינתיפאדה עבדנו, אנחנו קורסים"

עשרות אלפי נהגים נותרו ללא פרנסה בשל שיתוק מערכת החינוך וענף התיירות במשך חודשים ארוכים: "אין לנו כסף לאוכל". הבוקר שיבשו את התנועה במרכז ת"א והדביקו את תמונות שר האוצר: "האוטובוסים הציבוריים מפוצצים אנשים, למה לא משתמשים בנו?"

 

 

אוטובוסים של חברות פרטיות שיבשו הבוקר (שלישי) את התנועה במרכז תל אביב במחאה על הפקרתם מצד הממשלה, כדבריהם. הנהגים מחו על כך שמשבר הקורונה פגע בענפי התיירות התעשייה והחינוך בצורה שהביאה להפסקת עבודתם - ולקריסה מוחלטת של חברות רבות בתחום ההסעות.

 

האוטובוסים נסעו באיטיות וחסמו את רחוב הארבעה בתל אביב, מה שגרם לעומסים באזור רחוב מנחם בגין והסביבה. הפעילים הדביקו על רכבי ההסעות דיוקנים של שר האוצר ישראל כץ עם הכיתוב "30 אלף נהגים עומדים במקום, ענף הנסיעות בקריסה".

 

נהגי ההסעות הפרטיות משבשים את התנועה בתל אביב ()
נהגי ההסעות הפרטיות משבשים את התנועה בתל אביב

"מתחילת הקורונה אני יושב בבית, ומכניס 4,000 שקל בחודש", סיפר ל-ynet אליקו, נהג אוטובוס באחת מהחברות שהעניקו שירותים בתחום התיירות. "אשתי עובדת בחצי משרה, ובזמן הזה היינו אמורים לחתן שני ילדים. נאלצנו לבטל הכל, אין לנו כסף לאוכל, למים ולחשמל". אליקו אמר כי כמוהו ישנם עוד אלפים רבים שנותרו ללא פרנסה: "איפה משרדי הממשלה? איפה השרים? איפה ישראל כץ, שמכיר אותנו כשר התחבורה לשעבר ואיפה מירי רגב שמביאה אוטובוסים של שני קומות אבל לא פועלת ליצירת עבודה עבורנו?", זעק. "עוד שבוע תיגמר הקצבה מהביטוח הלאומי, מה אני עושה? לאן אני הולך?".

 

יגאל יחזקאל עובד ב-30 השנים האחרונות כנהג בתחום התיירות. "גם באינתיפאדה לא הייתה תיירות, אבל עבדנו עם בתי הספר והצבא. עכשיו אף אחד לא לוקח אותנו", אמר בכאב. במהלך המשבר נאלץ יגאל להתמודד עם 5,000 שקל מהביטוח הלאומי מדי חודש, כך שנאלץ לכלכל את משפחתו עם חסכונותיו. עם זאת, יחזקאל טוען כי מצבו לא מייצג את כל הנהגים: "יש לי חברים שעם החסכונות שלהם קנו אוטובוסים, ועכשיו הם פושטים רגל. מה הם רוצים, שנתאבד?".

 

People line up to board a crowded bus  ()
האוטובוסים הציבוריים עמוסים

הנהגים מחו על כך שלמרות העומסים בתחבורה הציבורית, המדינה נמנעת מהפעלתם כדי להקל על הנוסעים ובכך גם לסייע להם כלכלית. "ראיתי תמונות של אוטובוסים מפוצצים באנשים", הוסיף יחזקאל. "למשרד התחבורה אין אוטובוסים, ולנו בחניה יש אלפי אוטובוסים חדשים וריקים שאף אחד לא משתמש בהם. אבל אוכל במקרר, לרבים מאיתנו אין".

 

גם פארס, שמפרנס את ששת ילדיו ותומך בשני הוריו, הגיע במיוחד למחות. "אני מתבייש שאני צריך לבקש עזרה מההורים, במקום שאתמוך בהם", אמר הנהג מחברת מאיה טור. "הבת שלי צריכה ללמוד באוניברסיטה בשנה הבאה, מאיפה אני אביא את הכסף? אנחנו אלה שמביאים את הפרנסה למסעדות ולבתי המלון. עכשיו נשארנו מופקרים ובודדים, איש לא רואה אותנו. אם המצב לא ישתנה - אני קורס. אנחנו זקוקים לעזרה מהמדינה איפה משרד האוצר? אין לנו כתובת אחרת". 

 

אוטובוסים מוחים וחוסמים את כביש איילון  ()
המחאה בשבוע שעבר

בשבוע שעבר חסמו המוחים גם את נתיבי איילון למשך דקות ארוכות. "עשרות אלפי נהגים יושבים בבתים כבר חודשים, ולא יודעים מאיפה יביאו פרנסה", אמר יו"ר ארגון חברות ההיסעים ניסים סרוסי. "נוצר מצב אבסורדי שבו חברות היסעים שמתעסקות בתחבורה, מקבלות רישיונות ממשרד התחבורה, לא משתייכות למשרד התחבורה. את המצב הזה צריך לשנות", אמר. "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר קשה שלא רואים בו את הסוף, וקוראים לרשת התחבורה לא לתת לנו לקרוס. קחי עלינו אחריות".

 

ממשרדי האוצר והתחבורה לא נמסרה תגובה לטענותיהם של הנהגים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים