שתף קטע נבחר

לא באולם ולא בזום: הסטודנטים שיצאו ללמוד בים

במסגרת קורס "יסודות השיט" באפקה יצאו סטודנטים להתנסות בלב ים. בראש הקורס עומדת פרופ' ורד אהרונסון, סקיפרית מוסמכת, טייסת ומרצה בכירה במכללה

גם זו דרך ללמוד: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, פתחה לאחרונה קורס שבו יש תרגול מעשי בנושא ימאות מעשית ושייט לצד לימודי עקרונות השייט, מכונאות ימית, עקרונות ניווט ימי, מטאורולוגיה ועוד. בסיום הקורס הסטודנטים רשאים להיות חלק מצוות סירת מפרש ולעזור לסקיפר בתפעול יאכטה בצורה בטוחה ויעילה. עוד כולל הקורס תרגול מעשי בסירות הדרכה על ידי מדריכים ותיקים ומנוסים, הפלגות ודימוי של תרחישים. באפקה מדגישים כי לא מדובר בגימיק, והחוויות הן בים קריטיות ללמידה אפקטיבית ומהוות ערך מוסף.

 

נשיא המכללה עם הסטודנטים בקורס (צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)
נשיא המכללה עם הסטודנטים בקורס בתמונה שצולמה בתחילת חודש מרץ(צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)

 

"יסודות השיט" הוא קורס חדש שהושק באפקה. הוא נפתח להרשמה בסמסטר הלימודים האחרון, והוכח כהצלחה, כך שהוא ישולב גם במערכת השעות בשנת הלימודים הקרובה. בקורס האחרון השתתפו 36 סטודנטים, שיצאו לים על גבי יאכטות חדשות.

 

מדובר בקורס אקדמי לכל דבר המעניק שתי נקודות זכות לסטודנטים, ובראשו עומדת פרופ' ורד אהרונסון, סקיפרית מוסמכת, טייסת ומרצה בכירה במכללה. במכללה מוסיפים כי סיום הקורס בהצלחה מהווה אישור לתפקד כחלק מצוות סירת מפרש, אבל בעיקר מקנה כישורים דוגמת ראייה וחשיבה רחבה ורב תחומית, שלא ניתן לרכוש בקורס חדו"א 1, ומאפיינים את שגרת היום יום של מהנדס בתעשייה. "לכן מדובר בקורס מבוקש מאוד שנתוני ההרשמה אליו כמובן מדברים בעד עצמם", אומרים במכללה.

צוות משימת רפסודת הצלה (צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)
צוות משימת רפסודת הצלה(צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)

 

במהלך הקורס תרגלו הסטודנטים באופן מעשי הצלה מספינה טובעת, שהתייחסו הן לעקרונות הנדסיים והן להבנה וליישום שלהם, עבודת צוות תחת לחץ ויכולת אלתור. לתרגול תרחיש זה, שהיה אחד מרגעי השיא של הקורס, התלווה גם נשיא המכללה פרופ' עמי מויאל. באפקה אומרים כי "כל אלו הם חוויות ייחודיות שלא ניתן ליישם במעבדה או בכיתת לימוד כי אם בים".

 

באפקה הוסיפו כי גם בשגרה - הלמידה בים לא מחליפה את האולם הממוזג, אלא מוסיפה. "כמו ששיעורים במעבדות מאפשרים תרגול מעשי של החומר התיאורטי מאולמות ההרצאה, כך גם הים הוא כר פורה לתרגול המעשי של הכישורים החיוניים שכל מהנדס לומד שצריך אותם, אבל לא מתרגל אותם בשטח", אמרו במכללה האקדמית להנדסה תל אביב. "בכל הזדמנות אנו מוסיפים תרגול מעשי של יכולות ניהול, עבודת צוות, אלתור, יוזמה, פתרון בעיות בזמן אמת וכדומה - כך שמעבר לחוויה, יש כאן למידה מאוד אפקטיבית של סט כלים שהם קריטיים לעבודתו של כל מהנדס".

נשיא המכללה עם הסטודנטים בקורס (צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)
נשיא המכללה עם הסטודנטים בקורס בתמונה שצולמה בתחילת חודש מרץ(צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב)

 

נשיא אפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב פרופ' עמי מויאל: "קורס השייט ניתן כחלק מהלימודים הכלליים המוצעים לסטודנטים, ונועד להעניק להם השכלה רחבה, רב תחומית ופיתוח כישורים אישיים. התחום נוגע ישירות בתחומים שונים בהנדסה כגון פיזיקה, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל ועוד, ומאפשר פיתוח כישורים דוגמת יכולות ניהול. עם פתיחת הים ביציאה ממשבר הקורונה, התאפשר לבצע תרגול מעשי בסירות הדרכה וסימולציה של פתיחת סירת הצלה. שמחתי לראות את העיניים הבורקות והחיוכים של הסטודנטים מלמידה אמיתית תוך הנאה וסקרנות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב
הסטודנטים בים
צילום: אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב
מומלצים