שתף קטע נבחר

המלצה לממשלה: סלולרי בנהיגה ומהירות מופרזת - לא פלילי

צוות בראשות נשיאי בתי המשפט השלום בירושלים ובחיפה המליץ לממשלה להפוך חלק מעבירות התעבורה להפרות מינהליות - כך שלא יטופלו עוד במישור הפלילי. מדובר בעבירות שניתן לבחור אם להישפט בגינן, וביניהן גם שימוש בטלפון בזמן נסיעה

דו"ח שהוגש אתמול (ראשון) לממשלה ממליץ להפוך חלק מעבירות התעבורה להפרות מינהליות, שלא יטופלו עוד במישור הפלילי אלא במישור המינהלי בלבד. מדובר בעבירות שניתן לבחור אם להישפט בגינן או לשלם קנס ולקבל נקודות. המשמעות: אם הממשלה תיישם את ההמלצות, עבירות נהיגה כמו שימוש בטלפון סלולרי במהלך נסיעה, מהירות מופרזת ואי חגירת חגורת בטיחות לא יהיו פליליות יותר.

כ-140 אלף תיקים נפתחים מדי שנה. משטרת התנועה, ארכיון ()
כ-140 אלף תיקים נפתחים מדי שנה. משטרת התנועה, ארכיון

משטרת התנועה, ארכיון ()
משטרת התנועה, ארכיון

הדו"ח הוכן על-ידי הצוות הבין-משרדי לבחינת סמכות הדיון בעבירות תעבורה מסוג "ברירות משפט", בראשות נשיאי בתי משפט השלום בירושלים ובחיפה השופטים אביטל חן ואינאס סלאמה. את הצוות הקימה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מכוח החלטת ממשלה, ומטרתו הייתה לבחון אם קיימת אפשרות להעביר חלק מתיקי התעבורה לבירור במסלול יעיל יותר. כיום, קיים עומס גדול בבתי המשפט לתעבורה, שבהם נפתחים בממוצע כ-140 אלף תיקים בשנה. הצפי הוא שמספר זה יעלה ככל שהמשטרה תגביר את השימוש באמצעי האכיפה האוטומטיים.

  

ככלל, תיקי התעבורה נחלקים לשני סוגים. הסוג הראשון הוא דו"חות "ברירת משפט", שהן עבירות שהעונש בגינן הוא קנס בלבד, בצירוף נקודות במקרים מסוימים. במקרים אלה יכול מקבל הדו"ח לבחור אם לשלם את הקנס, או להישפט בפני בית המשפט לתעבורה בהליך פלילי. בכל אחת מהשנים 2019-2017 רשמה המשטרה יותר ממיליון דו"חות מסוג זה, שמהווים כ-90% מכלל דו"חות התעבורה.

 

סוג הדו"חות השני הוא "הזמנה לדין", שבהם החשוד בעבירה מוזמן לדיון פלילי בעניינו בביהמ"ש לתעבורה. מדובר בעבירות חמורות יותר, שהעונש בגינן יכול להיות מוטל רק על-ידי בית המשפט.

ארכיון מצלמת מהירות צומת רמות ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
ערעור על קנס - בפני בית דין מינהלי. מצלמת מהירות בירושלים(צילום: אוהד צויגנברג)
 

כאמור, המלצתו העיקרית של הצוות הבין-משרדי היא להפוך את עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" ל"הפרות תעבורה", שיטופלו במישור המינהלי ולא במישור הפלילי.  כך, בין העבירות שהדו"ח ממליץ להעביר למישור המינהלי: נסיעה במהירות גבוהה מהמותר (בנסיבות מסוימות), שימוש בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה, אי-חגירת חגורת בטיחות, נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ועבירות נוספות שהעונש עליהן הוא קנס בלבד ו/או נקודות במקרים הרלוונטיים. אדם שיקבל דו"ח תנועה כזה יוכל לבקש לערער עליו בבית דין מינהלי ייעודי, בהליך דיגיטלי שככלל לא ידרוש התייצבות של המתדיינים.

 

על הקנס שיוטל בגין ההפרה המינהלית ניתן יהיה לערער בבית דין מינהלי לתעבורה, שיוקם לשם כך במשרד המשפטים. רוב ההליכים בבית הדין הזה יתנהלו באמצעות ממשק דיגיטלי מתקדם ונוח לאזרח, ועל בסיס מסמכים כתובים. במקרים שבהם יידרש דיון אישי (פרונטלי), הוא יתקיים באמצעות מערכת וידיאו, מבלי שיהיה צורך להגיע פיזית לאולם, למעט במקרים חריגים. מקבל הדו"ח יוכל לערער על החלטת הדיין בפני בית המשפט לתעבורה.

 

מחברי הדו"ח הסבירו כי אכיפה מינהלית עשויה לתת מענה טוב יותר לבעיות, שכן היא תאפשר מצד אחד להגדיל את האכיפה של עבירות התעבורה, ומצד שני להעניק שירות טוב יותר לציבור.

 

ד"ר עמרי בן-צבי מהמחלקה למשפט ציבורי-מינהלי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים, שריכז את עבודת הצוות, מסר: "הצוות מצא כי המתווה המינהלי, שמקובל גם במדינות מערביות אחרות, צפוי לתת מענה טוב יותר לנושא, שכן הוא יאפשר הגברה של אכיפת דיני התעבורה ושירות טוב יותר לציבור. סדרי הדין בבית הדין המינהלי יהיו פשוטים ויעילים יותר מסדרי הדין במערכת הפלילית. לדוגמה, הצוות ממליץ כי ברירת המחדל של בית הדין המינהלי תהיה הכרעה על בסיס חומרים כתובים (במיוחד בעבירות מצולמות). בנוסף לכך, הקמת בית הדין תייצר מומחיות מיוחדת אצל הדיינים בסוג מסוים של הפרות תעבורה, מה שיאפשר הכרעה מהירה יותר בשאלות שיתעוררו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים