שתף קטע נבחר

הקמת מרינות חדשות: המבקר מזהיר מהשלכות חמורות

בדו"ח שפורסם השבוע כתב המבקר, כי הקמת שש מרינות חדשות עלולות לגרום לפגיעה במצוקים בחופי הים התיכון ולהוריד לטמיון השקעות גדולות של המדינה. החברה להגנת הטבע: "אין מקום לפגוע בחופים עבור 'מגרשי חניה' ליאכטות פרטיות"

חיזוק למאבק הארגונים הירוקים נגד הקמת שש מרינות בחופי ישראל. בדו"ח הביקורת בפרק העוסק בסכנה במצוקים, התייחס המבקר מתניהו אנגלמן לתוכנית לבניית מרינות (מעגנות). המבקר כתב: "להקמת מעגנות חדשות או הרחבת מעגנות קיימות לאורך חופי הים התיכון בישראל עלולות להיות השלכות חמורות - הן עלולות להצר את החופים, וכך להגביר את הפגיעה במצוקים, לפגוע בהגנות הפיזיות המתוכננות על המצוק ולהוריד לטמיון את ההשקעות הגדולות של המדינה ושל הרשויות המקומיות בתכנון הגנות אלו ובהקמתן".

 

חוף באזור נתניה (צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
חוף באזור נתניה(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)

 

משנת 2016 קידם מינהל התכנון תוכנית מתאר ארצית למעגנות בחופי ישראל. המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה כי התוכנית נועדה להתוות מדיניות עדכנית ולייעד מיקומים לחופי הים התיכון לפיתוח מעגנות, כדי לענות על צורכי ענפי השיט בתוך התחשבות בהיבטים שונים, בהם היבטים אקולוגיים.

 

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה העירה על תוכנית המרינות החדשה באוקטובר 2018 וציינה, בין היתר, כי מחופי הים התיכון נותרו לכל תושב במדינת ישראל 2.5 סנטימטרים , וכי מספר זה ילך ויצטמצם עם גידול האוכלוסייה. במשרד אמרו כי הם מכירים בצורך לתת מענה לחינוך הימי, אך כדי לאזן בין צורך זה לצורך בחופים פתוחים יש לבחון פתרונות אחרים, שאינם כוללים מעגנות גדולות הפוגעות בחופים. המשרד להגנת הסביבה הציע להתמקד בהגדלת ההיצע במעגנות קיימות, אם ההשפעה הסביבתית של הרחבה כזו תהיה מידתית. הוא ציין כי הוצעו כמה מיקומים להקמת מעגנות, אך קבע שאין להמשיך לבחון אותם מפני שהם צפויים לפגוע בזרימת החול.

חוף באזור חדרה (צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע)
חוף באזור חדרה(צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע)

חוף באזור חיפה (צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
חוף באזור חיפה(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)

בסיום הקטע העוסק בהקמת המעגנות, כתב המבקר: "חשוב כי בטרם תאושר תוכנית המרינות יבחנו אותה גם הגורמים האמונים על קידום ההגנות הפיזיות על המצוק - לרבות המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת המצוק והרשויות המקומיות - וגורמי סביבה אחרים. בין השאר עליהם לבחון את מיקום המרינות ואת מידת השפעתן על הסביבה ואת ההשלכות של הקמת המרינות על הפתרונות המתוכננים להגנה על המצוק ועל אלה שכבר הוחל בביצועם. בעקבות זאת יש לקבוע אם שתי הפעולות יכולות להתקדם בה בעת, בתוך בחינה כלכלית וסביבתית שלמה של מכלול המיזמים הנוגעים לחוף".

 

מינהל התכנון מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי מנכ"לית המינהל הורתה לבחון את ההשפעה של התוכנית על החופים בכלל ועל המצוק החופי בפרט.

 

 

מהחברה להגנת הטבע, שמתנגדת לתוכנית המרינות, נמסר כי "גם מדו"ח מבקר המדינה בנוגע למצוק החופי, עולה כי התוכנית להקמת מרינות חדשות לחופי ישראל הינה רעיון מופרך. לפי הדו"ח הקמת מרינות נוספות לחופי ישראל תביא לפגיעה נוספת ביציבותה, ועקב כך תסכן את הציבור ואת התשתיות לאורכו. אם כן, לא רק שהמרינות יפגעו במשאב הציבורי שמצוי במחסור כה רב- החופים, אלא הם אף יהוו סכנה לציבור. הגיע העת לגנוז את התכנית להקמת מרינות חדשות אחת ולתמיד, ולהתמקד בהרחבה וייעול של המרינות הקיימות".

 

בחברה להגנת הטבע הוסיפו כי "במדינה קטנה כמו שלנו, שבה שטחי החוף מצומצמים ממילא, אין מקום להמשיך ולפגוע בחופים הפתוחים המשמשים את הציבור הרחב לבילוי זמין, נגיש וזול, על מנת שישמשו כ'מגרשי חנייה' ליאכטות פרטיות". בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי "בדברי ההסבר לתוכנית הבליט צוות התכנון של רשות הספנות הנמלים את הצורך והחשיבות של קידום ספורט ימי וחינוך ימי, אולם כאשר צוללים למספרים מגלים שכל הדיבורים האלה מסתכמים בכ-10% מכלל התוכנית, ו-90% הנותרים מוקדשים למקומות חניה לכלי שיט. "אז, מה כן ניתן לעשות? יש לתת מענה לצורכי ספורט וחינוך ימי וגידול סביר במספר היאכטות על בסיס הסבת מבנים ימיים קיימים לשימוש זה, הרחבה וייעול השימוש במרינות קיימות, ואפשרות להקמה מבוקרת של מבנים ימיים קטנים לספורט ימי וחינוך ימי בלבד", אמר אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע
חוף באזור נתניה
צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע
מומלצים