בגלל התחרות: הכנסות שוק התקשורת ירדו ביותר ממיליארד שקל בשנה האחרונה
הכנסות שוק התקשורת בישראל בשנת 2019 ירדו בכ־5% ביחס ל־2018 בגלל הרחבת התחרות: מ־18.45 מיליארד שקל ב־2018 ל־17.54 מיליארד שקל ב־2019, לא כולל מע"מ. כך עולה מדוח סיכום הכנסות שמפרסם משרד התקשורת.
הירידה המשמעותית ביותר בהכנסות הייתה בשוק הסלולר: 5.8%, ירידה של יותר מחצי מיליארד שקל. עוד עולה מהדוח כי מספר משקי הבית שיכולים כבר, טכנית, להתחבר לסיבים אופטיים הכפיל את עצמו ב־2019, מ־12% בסוף 2018 ל־25% בסוף 2019.
הדוח מציין מגמת עלייה מתמשכת בצריכת שירותי תקשורת, לצד עלייה באיכותם. רק בתחום תשתית האינטרנט נהנו הספקיות מעלייה בהכנסות.
עם זאת, נרשמה ירידה ניכרת של 24% בהכנסות מתקשורת בינלאומית (שיחות לחו"ל ומחו"ל), כנראה בשל השימוש ההולך וגובר באפליקציות אינטרנט לקיום שיחות כאלה. הנחת המשרד היא שהמגמה שבה טכנולוגיית האינטרנט מחליפה טכנולוגיות תקשורת אחרות תימשך גם בשנים הבאות.
בתחום הסלולר ישראל מאופיינת בשיעורי נטישה (מעבר מחברה סלולרית אחת לאחרת) גבוהים במיוחד. בשנת 2019 נרשם שיעור נטישה של כ־36% בשוק הסלולר. שיעור הנטישה גדל עם השנים מ־19%-15% ב־2010-2006, לטווח של 40%-35% בשנים 2019-2015.
מהירות הורדת הקבצים הממוצעת באינטרנט הייתה גבוהה בכ־40% מב־2018. מהירות ההעלאה, לעומת זאת, יותר מהכפילה את עצמה ב־2019. המחיר הממוצע למגה ירד בכ־20%.
בתחום שירותי הטלוויזיה קטנו ההכנסות ב־4.3% ב־2019, גם ההכנסות ממגזר הטלפוניה הנייחת קטנו ב־11%.