שתף קטע נבחר

אילת: תיירות עולמית, חדשנות טכנולוגית, אנרגיה סולארית ושלום

עם פיתוח טכנולוגיות מזון שמקורו בים, צריכת חשמל שמגיעה מהשמש, שדה תעופה בינלאומי חדיש, תנופת פיתוח מאסיבית וטיילת שלום שמתוכננת מטאבה לעקבה – השער הדרומי של ישראל מוכן לאתגרי העתיד

בתחילת החודש חלף בשמי אילת מטוס של חברת "אל על", בטיסת הבכורה הישראלית הרשמית לאבו דאבי. בין הנרגשים מכינון יחסי השלום עם איחוד האמירויות היה ראש עיריית אילת - מאיר יצחק הלוי, שכבר הציע לראש הממשלה, כי אילת תהיה הפרוזדור לשלום.

 

"אנחנו נמצאים במובלעת ים סוף. מיום כניסתי לתפקיד לפני 17 שנה אני חולם להפוך את אילת לאקס טריטוריה של שלום. עכשיו, כשהמטוסים טסים לאבו דאבי, דרך אילת - זה יכול לקרות", הוא מסביר, ומזכיר באותה נשימה את הפוטנציאל שיש לנמל התעופה החדיש ע"ש רמון, להפוך לתחנה פופולרית בדרכם של מבקרים משם ובחזרה ושל נמל אילת להיות השער למסחר שיתפתח עם איחוד האמירויות. אבל עד שזה יקרה, מבקש יצחק הלוי לנצל את יתרונותיה של העיר, כדי לגוון את מקורות התעסוקה ולהזרים אליה כוחות חדשים ואיכותיים.

 

חוף צפוני, הדמיה (הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
חוף צפוני, הדמיה(הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)

 

תנופת פיתוח מאסיבית

בעת הזו נמצאת אילת בעיצומה של התחדשות דרמטית, ועובדה זו מעודדת יזמים להשקיע בה בתחומי התיירות - עם בנייה של מלונות חדשים לצד תוספת חדרים במלונות קיימים, ובתחומי המסחר והפנאי.

במסגרת הסכם גג, שנחתם בין ממשלת ישראל לעיר, מתוכננים להיבנות בה כ־18,000 יחידות דיור ו־6,000 חדרי מלון בעשור הקרוב. כמו כן ייבנו מרכז ירידים וקונגרסים, קריית ספורט בינלאומית ומרכז גולף. בזכות תוספת אזורי תעסוקה וחדרי מלון ובזכות שדה התעופה הבינלאומי החדש, יוכפל מספר התושבים ומספר התיירים. עוד במסגרת הסכם הגג, תפותח רצועת החוף מטאבה לעקבה, יפותחו אטרקציות תיירותיות בשטח כולל של כ־150,000 מ"ר ועוד שטחי תעסוקה בשטח של כ־250,000 מ"ר בצפון העיר.

 

פינוי שדה התעופה הישן מטבורה של העיר מייצר גם הוא הזדמנות יוצאת דופן להנגיש ולפתח את מרכז העיר ולחבר בין חלקיה השונים. בשנה הקרובה ייבנה בשטח מתחם בילוי אטרקטיבי ושוקק חיים. שטח השדה, המשתרע על פני כ־800 דונם, יחולק לשלושה חלקים: מלונות, מגורים ושטחי ציבור. בחלקו הדרומי מתוכננים פארק מים ומתחם אטרקציות, ובחלקו הצפוני נבחנים שימושי תעסוקה עם שילובים נוספים.

וכמובן לא נפקד מקומו של נמל התעופה הבינלאומי החדש ע"ש רמון. השדה, שנבנה בתקציב של 1.8 מיליארד שקל ומחליף את השדה הישן בטבורה של העיר, מייצר הזדמנויות רבות לפיתוח אזורי וישפיע מאוד על העיר בהיבטים של כלכלה, תיירות ותעסוקה. "אילת נמצאת ללא ספק באחת התקופות היותר מרגשות עם קידום ופיתוח חסרי תקדים שיובילו אותה תוך עשור להיות עיר ריביירה משגשגת", מסכם ראש העיר.

 

חוד החנית בביוטכנולוגיה וחקלאות ימית

אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל, מוגדרת כבירת הנופש של ישראל. היא עיר תיירות וספורט בינלאומית, עיר אקדמיה ומחקר, עיר חכמה וירוקה בעלת משאבי טבע נדירים, שנמצאת בסביבה המשלבת בין מדבר לים.

 

חוף אקולוגי, מזח 1( הדמיה( (הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)
חוף אקולוגי, מזח 1( הדמיה)(הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים)

 

משאבי הטבע הייחודיים של העיר, בהם מפרץ ים סוף שהוכתר כאחד מהיפים בעולם והשמש הנצחית שזורחת בה כל השנה, הם אבן שואבת לכ־2.5 מיליון נופשים מהארץ ומהעולם, שמגיעים אליה מדי שנה. לצד זאת משמשים הים והשמש כר פורה למחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה והביוטכנולוגיה הימית וכן לאנרגיה בת קיימא.

 

יצחק הלוי מודע לעובדה, שאחד מנכסי הטבע הייחודיים שיש לעיר בת 65,000 התושבים הוא ים סוף. "בעתיד 80% מצריכת המזון תבוא מהים, ואנחנו מבקשים להיות חלוצים בתחום זה", הוא מסביר ומספר, שהעירייה מקימה פארק תעשיות מזון מהים, מבוסס תשתית של תעשיית סי טק מתקדמת ברמה בינלאומית. את המיזם מלווים במחקר ופיתוח שישה מוסדות אקדמיים, בהם המכון הבין־אוניברסיטאי למדעי הים, קמפוס אילת של אוניברסיטת בן גוריון, המכון לימים ואגמים והמרכז הלאומי לחקלאות ימית. "העיר הפכה לכר פורה בתחומי הביולוגיה והביוטכנולוגיה הימית, החל בלימודים אקדמיים, דרך מחקר ופיתוח ועד חברות עסקיות. המהלך יגוון את התעסוקה ויחזק את אילת בכוחות איכותיים".

 

בעיר, שחולשת על שטח של 100,000 דונם, יש שלושה פארקי תעשייה ועתודות קרקע לתעסוקה נוספת. פועלים בה מוסדות אקדמיים שונים, מכוני מחקר ומכללות. מאות הקילומטרים המפרידים בינה ובין מרכז הארץ מצטמצמים בזכות שדה התעופה ע"ש רמון, הפיכת כביש הערבה לדו מסלולי והרכבת המתוכננת מאילת למרכז הארץ. לא פלא, שלאור ההטבות ועתודות הפיתוח, המשאבים הטבעיים, האטרקציות והיותה אזור סחר חופשי פטור ממע"מ ובעלת עדיפות לאומית א' - מסומנת אילת כיעד ייחודי להשקעה.

 

פארק הטרמינל (הדמיה: באדיבות דרמן ורבקל אדריכלות)
פארק הטרמינל(הדמיה: באדיבות דרמן ורבקל אדריכלות)

 

עמק הסיליקון של האנרגיה הסולארית

אילת מתמתגת גם בתחום אנרגיית השמש, אם תרצו - עמק הסיליקון של האנרגיה הסולארית. כיום 75% מצריכת החשמל בשעות היום מיוצרת מאנרגיה מתחדשת, המופקת באמצעות שדות סולאריים באילת ובערבה ומאות מתקנים פוטו־וולטאים שהוצבו על גגות של מוסדות ציבור וגגות פרטיים. במסגרת זו פיתחה העירייה, בשיתוף פעולה עם חברת הסטארט־אפ "סול ויו", משרד האנרגיה והאיחוד האירופי, תוכנה ייחודית לשימוש בעלי הנכסים בעיר, המספקת להם מידע וניתוח כלכלי לגבי הצבת פאנלים פוטו־וולטאים על גגות בתיהם, כדי לעודד אותם להציב מערכות סולאריות פרטיות ולייצר חשמל נקי וזול. עוד במסגרת זו, מפעילה העירייה פרויקט להצבת פאנלים פוטו וולטאים על גגות מבני מגורים משותפים במסגרת פרויקט שיקום שפ"פים (שטחים פרטיים פתוחים) בשכונות, במימון המשרד להגנת הסביבה וקרן קיימת לישראל (קק"ל). החיסכון בחשמל מופנה לצורך מימון התחזוקה והתפעול של הגינות בשטחים הפתוחים הפרטיים, לתקופה של 10 שנים ויותר. כך נהנים התושבים הן מחיסכון בחשמל והן משדרוג במרחב הפרטי הסמוך לדירתם.

 

טיילת השלום מטאבה לעקבה ופיתוח רצועת החוף לאורכה

פרויקט נוסף שבו מתגאה יצחק הלוי הוא בניית טיילת השלום ע"ש שמעון פרס, שיוצאת לדרך לאחר שנים ארוכות של תכנון. המיזם יפתח וישדרג את הטיילות ורצועת החוף מטאבה לעקבה. "מדובר ב־13 ק"מ רצופים, שהם משאב תיירותי ומשאב ירוק חסרי תקדים" הוא מסביר. "פינינו את רצועות החוף מדוכנים ומפולשים שונים, לרבות גופים מוסדיים. לצורך המשימה גייסנו את משרד האדריכלים מייזליץ־כסיף, שתכנן את הטיילת בחוף תל אביב". על פי התכנון, השטח הדרומי – רצועת עין סוף, יישא אופי מדברי, שאנטי, ברוח ההרים שסביב, עם בקתות קש בבנייה ירוקה עם אלמנטים טבעיים. גם הרצועה הצפונית תותאם לסביבה, אבל תתאפיין בשיקיות בסגנון וגאס. "כתוצאה מהסופה שהתחוללה בחורף האחרון ושדרשה שיקום נרחב, קיבלנו הזדמנות לתכנן מחדש את החלק הצפוני של הטיילת. היא תהיה זוהרת יותר, אבל בסגנון רך שמשתלב עם הנוף", אומר יצחק הלוי. "הטיילת שלנו תהיה היפה בישראל ומהיפות בעולם. אני מקווה ששכנינו מדרום וממזרח יצטרפו לחזון וימשיכו את הקו התכנוני שמצדיע לטבע", הוא מסכם.

מיזם הטיילת מתקיים בצד השמירה על איכות הסביבה ועל משאבי הטבע, שעליהם שומרת אילת מכל משמר. במסגרת זו מתבצעות פעולות הסברה כחלק משמירה על המפרץ שלה, ולצידם מתבצעים ניקיונות תת־ימיים ואכיפה לאורך החופים. כמו כן פועלת העירייה לצמצם את השימוש בפלסטיק בים, כולל תיקון חוק העזר העירוני (רחצה על שפת הים), שבמסגרתו ייאסרו מכירה ושימוש במוצרי פלסטיק חד־פעמיים בחופים.

 

עיר שכיף לנפוש בה והכי טוב לגור בה

כששאלנו את ראש העיר איך היה ממתג את אילת, הוא ענה: "עיר החופש שהכי כיף לחיות בה". זו עיר תיירות וספורט בינלאומית עם מפרץ מבין היפים בעולם, עיר ללא מע"מ, עם שדה תעופה בינלאומי בחלקה הצפוני, נמל ימי בחלקה הדרומי ורצועת חוף קסומה עם שונית אלמוגים מרהיבה. זו עיר שזכתה שלוש פעמים בפרס החינוך הארצי ב־15 השנים האחרונות. עיר המובילה באירוח כנסים ופסטיבלים, שוקקת תרבות וחיים, עיר שתכפיל את עצמה בתוך עשור, ובזכות שדה התעופה החדש, הרחבת כביש הערבה והרכבת הנמצאת בשלבי תכנון אחרונים - היא קרובה מתמיד למרכז. זו עיר שתתחדש בקרוב בקריית ספורט בינלאומית, בשכונת גולף, במרכז ירידים וקונגרסים, בפארק מים ענק ובמתחם אטרקציות בחלקו הדרומי של שטח שדה התעופה הישן. זו עיר שנבנות בה שכונות חדשות בשיפולי ההרים וברובעים שצופים למפרץ. זו עיר שכיף לנפוש בה והכי טוב לגור בה. 

 

ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי (צילום: יובל חן)
ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי(צילום: יובל חן)

 

ראש העיר: מאיר יצחק הלוי

גיל: 67

מצב משפחתי: נשוי + 2 ילדים + 4 נכדים

תושב המקום מאז: 1979

מוטו: "יש בנו אהבה והיא תמיד מנצחת"

משהו שלא ידעתם עליי: מכור לסרטי טבע, חובב ריקוד ומוזיקה

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים
החוף הצפוני. הדמיה
הדמיה: באדיבות מייזליץ כסיף רויטמן אדריכלים
מומלצים