שתף קטע נבחר

עברי אנוכי

סגן הרמטכ״ל לשעבר, האלוף יאיר גולן שוחח השבוע עם הישראלים באמריקה והגדיר את הישראליות כיהדות החדשה. על הנסיונות לשקם את השמאל הציוני וההפגנות בבלפור

קצת יותר משנה לאחר שנכנס למערכת הפוליטית בישראל, יאיר גולן כבר שוחה כדג במים. אמנם מגושם מעט בחוסר ניסיונו, אולם הוא פועל במרץ, מתרוצץ ברחבי הארץ ומבקר את הממשלה בכל מקום, כולל בהפגנות נגד ראש הממשלה ונגד השחיתות השלטונית. השבוע, ערך גולן שיחה מיוחדת עם הישראלים באמריקה. כשמדברים איתו מבינים מהר מאוד שהוא מכוון רחוק יותר ממאמצי ההישרדות של השמאל ההולך והמתדלדל. "יש לי שאיפה אחת גדולה״, אמר, והיא להקים מחדש את מחנה השמאל".

 

איך עושים זאת עם אופוזיציה מדודלדלת ומחנה מרוסק?

"מצב האופוזיציה הוא בכי רע. אני לא איש מרצ. נכנסתי למערכת הפוליטית כדי לבנות מפלגת שמאל ציוני גדולה. זו היתה המטרה, כשאהוד ברק קרא לי להצטרף לנסיון שלו לאחד את השמאל למפלגה אחת גדולה. אבל הניסוי הראשון לא הצליח. המחותן הראשי, אמיר פרץ, בחר להתחבר עם אורלי לוי-אבקסיס. עד שהם הצטרפו אלינו לאיחוד כבר היה מאוחר מדי ולאחר הבחירות הם בחרו לשבת בממשלה של ראש ממשלה מושחת ומשחית. ככה לא מחליפים שלטון". גולן מצטייר כחילוני אך ניכר שהוא קרוב למסורת יותר ממה שנדמה. "אני מקדש בשבת. אני מצוי במקורות, אני אוהב אותם. זה גורם לי הנאה אינטלקטואלית ורגשית בלתי רגילה".

 

דגעדגע ()
האלוף יאיר גולן

 

ולמרות כל אלה, אינו מגדיר עצמו כאדם מאמין "אני לא מאמין בהשגחה פרטית או בקיום תרי"ג מצוות. אבל היהדות היא התרבות שלי, ההיסטוריה שלי, הזהות שלי. אני יהודי גאה. אני ממש יהודי גאה. אני עברי״. הוא מזכיר שבארץ ישראל יסדנו את היהודי החדש. היהדות שלנו היא חיים נחמן ביאליק, שאול טשרניחובסקי, יהודה עמיחי והשפה העברית. ״יש לי מורשת ואני מחובר לטקסטים היהודיים, לבניי נתתי שמות תנ"כיים. ועדיין, איני בנחיתות. אנחנו צריכים לדאוג שהחברה תתקדם - שישראל תהפוך למדינה מתקדמת ונאורה. ההתחדשות היהודית היא חלק מהתחדשות העם בארצו. יהדות חדשה היא יהדות תרבותית, של היסטוריה מתהווה, יהדות של חיבור בין הזרמים השונים. הישראליות היא היהדות החדשה. הגישה היהודית המסורתית היא של הגולה, בו אנחנו עדיין מיעוט. הגיע הזמן לצאת מהגלות. יש לנו זהות ישראלית מובחנת וצריך להיות גאה בה״.

 

מה מנחה אותך ביחסי דת ומדינה?

״יש לי שני עקרונות מנחים בעניין של דת ומדינה – באחד אני אומר למדינה 'תעופי לי מהחיים הפרטיים, לא רוצה לראות אותך שם'. הבן הגדול שלי, לדוגמה, התחתן בחתונה עם רב וסירב ללכת לרבנות, ואני חושב שרוב הישראלים מרגישים ככה. מצד שני, כל היהודים שחיים כאן מבינים שיש איזושהי נוכחות של הדת בחיים הציבוריים. אם נערוך עכשיו משאל בין אזרחי ישראל, אני חושב ש-99.9% יגידו שבצבא צריך להיות אוכל כשר. הנה משהו שמוכתב מהדת, ואנחנו כן מסכימים עליו".

 

נדמה כי מה שכולם זוכרים לגולן הוא נאום שנשא כסגן הרמטכ"ל בערב יום השואה 2016 ועסק ב"זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה ומציאת עדות להם בקרבנו" וסימן את גולן כאוייב הימין המתנחלי. ״אני רואה שלוש תופעות שמאיימות לפרק את החברה הישראלית - התהליך הראשון הוא השחתת המרחב הציבורי שהמייצג הראשי שלה הוא ראש הממשלה. נתניהו ריסק את הממלכתיות ומבחינתו כל דבר הוא "אתה לנו או לצרכינו".הנאמנות שנתניהו מחפש היא קודם כל לנתניהו, והנאמנות לעבודת משרת הציבור היא משנית. ההשחתה הזאת״, הוא טוען, ״גורמת להחלשת האמון האזרחי בדמוקרטיה; התהליך השני הוא ההקצנה הלאומנית. יש הבדל בין לאומיות ולאומנות. לאומנות מוגדרת דרך שלילת כל מי שהוא לא ה"אנחנו", אני ואפסי עוד. חוק הלאום הוא דוגמה מצויינת - קח את חוק הלאום ותציב אותו מול מגילת העצמאות. מגילת העצמאות הינה מסמך מעורר השראה בעוד חוק הלאום תכליתו העיקרית היא להכניס אצבע בעין לכל מי שאינו יהודי. לאומנות היא רעל לחברה כי אתה מלמד שהאחד עליון על האחר כי כך הוא נולד. מה אמרו לנו באירופה? שאנחנו נחותים כי אנחנו יהודים. חוק הלאום הוא ההיפך מהמוסר היהודי. איפה "ואהבת את הגר"? התהליך השלישי נובע בעיקר מתוך הלאומנות והוא השבטיות. יש הרבה ביקורת על כור ההיתוך שהגה בן-גוריון. אבל מה החלופה? שכל אחד ידאג לאינטרס האישי שלו? הרי כור ההיתוך הוא מחשבה על איך מחזקים את המכנס המשותף. אפשר לבחון את החרדים במשבר הקורונה - מה מקומם בהתנהגותם? הם אומרים, לא מעניין אותונו טובת הכלל. אנחנו נמשיך במנהגנו ולא נקשיב להנחיות, למרות שאני חייב להודות שכפרטים, רבים מהם כן מנסים להקפיד, אבל המנהיגות שלהם מצפצפת על ההנחיות. ושאר הציבור בישראל רואה את זה ורואה שהממשלה והרשויות לא באמת מנסים לאכוף את ההנחיות״.

 

נאום השבטים של ריבלין, נישא כדי להזהיר את הישראלים וכדי לבקש שיעבדו על חיזוק הקשר. ״בפועל״, טוען גולן, ״מי שנהנה מהשבטיות זה ראש הממשלה וחבריו. כל מגזר מתכנס בדלת אמותיו ולא איכפת לו מהשאר״.

 

אם כך, מה לדעתך יש לעשות?

 ״לבדוק מי מחזיק בדעות ההפוכות - מי מחפש נקיון ציבורי, לאומיות ופתיחות כלפי כלל חלקי החברה. זה השמאל הציוני עליו אני מדבר. בלי שמאל ציוני אין לנו תקומה״. אבל יש ביקורת רבה על השמאל הישראלי עד כדי כך ששמאל הפך לכינוי גנאי "רבים אומרים לי אל תגיד שאנחנו שמאל. זה משנה מה אנחנו אומרים על עצמנו? משנה מה אומרים עלינו. עד עכשו אנחנו מתוייגים כשמאל, אז בואו נהיה שמאל בראש מורם. מה זה שמאל וימין? שמאל זה מתקדם וימין זה שמרני. אלה מונחים שחייבים להחזירם כדי להבריא את החברה. בחברה בריאה יש ויכוח ויש איזון בין המתקדמים לשמרנים. החברה הישראלית הופכת יותר ויותר שמרנית מזה 30 שנים והולכת ומתנוונת. אם נמשיך לתת לחרדים להתנהל כפי שהם מתנהלים עד היום לאן נגיע?" אז לאן נעלם השמאל הציוני? "יש בנו יצר הרס עצמי. השמאל הציוני בשפל ואני נכנסתי כדי לשקם אותו. זה יקח שנים. אני מחפש אנשים שיצטרפו אלי וזה איטי ולוקח זמן אבל אני מתכוון להתמיד ומאמין שההתמדה תנצח".

 

גולן לא חוסך בביקורת על המחנה שלו: "מצד אחד השמאל חש נורא צודק ונורא בטוח שעמדותיו יבטיחו את גורל המדינה, אבל מצד שני, הוא רק הולך ונחלש פוליטית. זה דבר שדורש תיקון, ואני חושב שאני יכול להיות משמעותי בתיקון הזה". לדבריו, "ההתחלה של התיקון היא להבין מה לא עובד. אי אפשר להכחיש שהשמאל דעך בשנים האחרונות. אני עדיין מאמין בזה שהתפקיד האישי שלי זה לייצר את השמאל הישראלי החדש״, הוא מצהיר. ״זה שמאל פטריוטי, שמאל לוחמני, שמאל תקיף. זה לא שמאל של ״נעבעכים״. זה שמאל שחייב להיות יותר רגשי, לגעת לאנשים בקרביים״.

 

הוא מסייג ומדגיש ששמאל כזה, איננו יכול, למשל, להתנכר ליהדות, להיפך. "אני מבין את זה מצוין, ויש לי ויכוחים בתוך הבית, ואני אומר: רדו מהצדקנות ומהדייקנות האידיאולוגית שצריכה להיות מבוארת עד תום. מי שחושב שלטון, מי שרוצה באמת להשפיע – לא רק לשבת בכנסת ולצעוק, אלא לקבל את ההחלטות, חייב להתחיל לדבר אחרת. דבר ראשון אתה צריך להיות לוקאל פטריוט. אתה לא לוקאל פטריוט, בחיים לא יצביעו לך". אם כך, מה עושה אותך לוקאל פטריוט? "אם אנחנו רוצים מדינה עם רוב יהודי מוצק, אמירה שהיא כמעט שוביניסטית, אנחנו חייבים לשים לעצמנו גבולות ולהגיד: 'אנחנו לא מספחים לכאן עוד 2.5 מיליון פלסטינים'. אני מזדעזע מהרעיון הזה של לספח עכשיו עוד 2.5 מיליון פלסטינים. אני יכול עכשיו לגדף את הפלסטינים במשך שעה ארוכה ולספר לך כמה הם בוגדניים, לא אמינים ואי אפשר לעשות איתם שום דבר. אז מה? זה צריך להביא אותי למסקנה שאני עכשיו מספח אותם? ברור לי לחלוטין שסיפוח שנע בין 2.5 מיליון פלסטינים ביהודה ושומרון ל-4.5 מיליון כולל עזה זה סוף החלום הציוני. במשמעות הדמוגרפית, בין 38% ל-47% מאוכלוסיית ישראל יהיו אוכלוסייה ערבית. הסיכוי שביחסי אוכלוסייה כאלו נגיע לאיזו השלמה או לפיוס הוא נמוך מאוד".

 

גולן חוזר ואומר שהוא מכיר את השטח ("בחנתי את כל הדברים לפי מפה של אחד ל-50 אלף"), ולכן הוא משוכנע שפתרון שתי המדינות לא רק ישים אלא גם מתבקש. "כל הזמן מבליטים את הרע בהסכמי אוסלו ובהתנתקות ושוכחים מה הרווחנו. מאז יישום הסכמי אוסלו לא עושים יותר תעסוקה מבצעית בערים הפלסטיניות. מי שמתגעגע לחוויה הזאת מוזמן לעשות סיור היסטורי איתי. אני אלוף בפיזור הפגנות. מישהו יודע איזה חרא זה? שכחנו כמה ההתנתקות ממרקם החיים הפלסטיני עשתה לנו טוב. במסגרת הסכמי אוסלו התנתקנו מהפלסטינים ב-60%–70%, וחלק מהעובדה שאין לחץ פוליטי להתנתק יותר זה כי ההתנתקות שבוצעה כל כך מוצלחת. הימנים שמגנים את אוסלו הם הנהנים הראשיים מאוסלו, כי הם נהנים מזה שמרקם החיים מופרד. למה אנחנו מתגעגעים בעזה? לרוץ אחרי מבוקשים במחנה ג'בליה? קסאמים התחילו לירות ב-2001, כשעוד ישבנו בתוך עזה. למי אנחנו משקרים? יש פה נרטיב שהימין הישראלי חוזר עליו פעם אחר פעם, וכמו כל שקר שחוזרים עליו כמה פעמים מתחילים להאמין בו". בסופו של יום, החמאס ויתר ארגוני הטרור ירו כבר אלפי רקטות על ישראל.

 

אתה באמת חושב שהם ברי שיח?

"אני חושב שהדבר הנכון הוא תמיד לנסות ולדבר. מצחיק אותי שאני מדבר על זה כאיש שמאל, אבל ישראל יכולה להיות בטוחה בעצמה ולהיות נדיבה לסביבה שלה. אין כוח צבאי שבאמת יכול לאיים על קיומה. להפעיל את צה"ל תמיד אפשר. קודם כל, לפני שהולכים לתהליך שמסתיים בבתי עלמין צבאיים, אולי כדאי שננסה משהו אחר".

 

ולסיום יש לו מסר גם לישראלים בתפוצות - יאיר גולן תומך בהענקת זכות להשתתפות בבחירות לשראלים המתגוררים בחו"ל. "ראשית, אני רואה שליחות בלשוחח עם אחינו היהודים בתפוצות וישראלים בכל מקום ובכל זמן, כחלק מתפיסתי את העם היהודי. אני בטוח שניתן למצוא מנגנון שיגדיר זכאות ויתן פתרון למצב בו סטודנט שטס ללימודים בחו"ל או אדם שעובר לתקופה מוגבלת לעבודה יוכלו להצביע. הנושא דורש חשיבה אבל ניתן למצוא פתרון לפחות לחלק מהישראלים. ישראל היא מאד קיצונית ביחסה לעניין. ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי ואמנם צריך לשמור על איזון אבל אפשר למצוא דרך להעניק למי שטס זה עתה להצביע גם אם הוא לומד בחו"ל״.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"להקים מחדש את מחנה השמאל". גולן
מומלצים