סיפור ישן מספר על האיכר שהתלבט אם לקנות טרקטור או פרה, שכן לא יכול היה להרשות לעצמו את שניהם. האיכר ניגש לשכנו וחלק עמו את הבעיה: "אני חייב פרה למשק, אבל חושש שאראה מגוחך כשארכב עליה לקניות בעיירה". השכן ענה לו: "תראה הרבה יותר מגוחך כשתנסה לחלוב טרקטור".
כתבות נוספות למנויים:
על אותו משקל, עשרות אלפי בעלי דו-גלגלי ממונע בארץ מתלבטים לא פעם בשאלת השאלות: קטנוע או אופנוע? לכאורה דומים, אבל דה-פאקטו - שני עולמות כמעט מנוגדים, שההבדלים ביניהם תהומיים בכמעט כל תחום: מראה, בטיחות, הנאה, שימושיות, סחירות, גניבות, פוזה, ועוד לא הגענו לאמוציות. הו כן, האמוציות שמות בארגז האחורי כל יריבות אחרת שאתם מכירים ולרוב מבטלות כל היגיון בריא.
6 צפייה בגלריה
רוצה לחלוב טרקטור?
רוצה לחלוב טרקטור?
רוצה לחלוב טרקטור?
(zigi para)
הקלאסיקו הדו-גלגלי יוצא לדרך.
עזבו רגע בצד, בעצם לא לרגע אלא לתמיד, את תופעת האופניים החשמליים, הקורקינטים המעופפים או הסקייטבורדים המרחפים - צרה צרורה שמבחינתי מקומה לא במרחב הציבורי, בכביש או על המדרכה. המחדלים ואוזלת היד של משרד התחבורה, שאחראים לכך, הם נושא לכתבה בפני עצמה. אנחנו כאן בשביל לדבר על כלי רכב דו-גלגלי ממונע, קרי, אופנוע או קטנוע, ולנסות להחליט את מי מהם להביא הביתה מהסוכנות הקרובה למקום מגוריכם.
על היתרונות של הקטנופנועים אין צורך להכביר. הכול כבר נכתב ונאמר על השימושיות, צליחת הפקקים, הקטנת הזיהום, היעדר בעיות חניה, תחושת החופש, וגם על החסרונות נכתב לא מעט. כי חם מאוד בקיץ, וקר נורא בחורף. אין מקום לכלב או לקניות, ואי אפשר לשתות קפה תוך כדי עמידה בפקק - וגם אלה שבבית יושבים ודואגים עד שנחזור.
אבל מי שקרא עד כאן כבר הסגיר את עצמו ואת רגשותיו כלפי הז'אנר, וסביר להניח שהוא מודע לכל אלה. ההתלבטות היא, למעשה, לא אם אלא איזה. זר לא יבין זאת וגם לא ננסה להסביר, נגיד רק שדו-גלגלי זה כמו גויאבה - או שאוהבים או ששונאים, אין באמצע. אלו דרך חיים ותפיסת עולם, ואנחנו פה רק כדי לנסות לענות על השאלה הנצחית - איזה מהשניים, קטנוע או אופנוע.
הקטנוע זול על פי רוב מהאופנוע, בכל נפח וצורה למעט כמובן קטנועי-על, אותם סופר-סקוטרים שעולים ומתנהגים כמו אופנוע ולפעמים גם יותר. אבל הם כאמור, למרות הפופולריות האדירה, היוצאים מן הכלל שאינם מעידים על רוב השוק וההיצע. הסיבה לכך שרוב הקטנועים זולים יותר היא אובייקטיבית, וכרוכה בעיקר בפשטות המכאנית שלהם לעומת אופנוע.
6 צפייה בגלריה
אופנוע עולה הרבה יותר
אופנוע עולה הרבה יותר
אופנוע עולה הרבה יותר
(zigi para)
מספר המכלולים, הרכיבים, המערכות והטכנולוגיות של אופנוע עולה בהרבה על אלה של הקטנוע הפשוט וזה בא לידי ביטוי לא רק במחיר הקנייה - אלא גם (ובעיקר) בעלויות הטיפולים והאחזקה. שכן למרות שמחירי הנוזלים (שמנים למיניהם וכו') ושעות העבודה במוסך הם זהים, ומרווחי הטיפולים השוטפים מעניקים יתרון דווקא לאופנוע, החלקים והרכיבים המועדים לפורענות או סתם לבלאי טבעי - רבים ויקרים בהרבה בקרב האופנועים. סעיף זה מוכרע בנוקאאוט, ואם כסף זה השיקול היחיד או לפחות המרכזי, אין כאן התלבטות.
קטנוע נגד אופנוע - 0:1
הקרב מוכרע עוד לפני שהתחיל. קטנוע זה לפקידים, אופנוע זה למי שאוכל מסמרים חלודים לארוחת בוקר ושותה חומצת מצברים במקום הקפה של הערב. ושוב, נשים לרגע בצד את קטגוריית הקטנועים הכוחניים שכבר קנו שם ותדמית - לעיתים מפוקפקת, יש לומר - בפני עצמם. אנחנו כאן לטובת הזרם המרכזי, וככה לפחות אנשים רואים את זה מהצד.
6 צפייה בגלריה
אופנוע אופנוען קסדה קסדת חצי קטנוע קטנוען
אופנוע אופנוען קסדה קסדת חצי קטנוע קטנוען
אופנוע אופנוען קסדה קסדת חצי קטנוע קטנוען
(צילום: shutterstock)
מאז ומעולם האופנוע נשא על גבו הצר את תדמית המאצ'ואיזם, בעוד שהקטנוע נועד להוביל את בנות רומא בחצאית קצרה אל האספרסו העוד יותר קצר בבית הקפה השכונתי. כן, אופנוע זה האימאמא של כל הסטיגמות והקלישאות ולא יעזור כמה פמיניסטים או שוביניסטים אתם, בעצם כולנו. בקיצור, פוזה זה אופנוע.
קטנוע נגד אופנוע - 1:1
נתחיל בכלל חשוב: לא משנה אם מדובר באופנוע או בקטנוע, הסיכויים במרחב הציבורי נגד הדו-גלגלי. הקרב בין קופסת פח ששוקלת טון וחצי-שניים לערימת צינורות ושני צמיגים אינו הוגן, והדו גלגלי תמיד יפסיד. זה באופן כללי. פרטני? או, יש מי שבטוח יותר, ויש מי שפחות.
אם נחזור לסעיף הקודם של התדמית, אופנוע יזכה למעט יותר כבוד ממשתמשי הדרך, בעוד שישנה נטייה ברורה "לא לספור" קטנועים. מבחינתו של נהג היונדאימטית המצוי, קטנוע זה שליח מעצבן ולמרבה הצער, דמו זול ומותר בעיניו. כן, זו הכללה, אבל אתם מבינים את הכוונה. אגב, גם מבחינת נראות ונוכחות על הנתיב, לאופנוע יתרון גדול. גם כי ממדיו גדולים יותר בדרך כלל, וגם כי לרוב הישיבה עליו גבוהה יותר. אז כן, אופנוע בולט יותר מקטנוע ונהגי מכוניות פחות נוהגים לזלזל בו. זוכרים את תדמית המאצ'ו שמגרגר מי חלודה בבוקר? אז תראו לי נהג אחד שרוצה להתעסק איתו.
6 צפייה בגלריה
מבחינת בטיחות - לאופנוע יתרון ברור
מבחינת בטיחות - לאופנוע יתרון ברור
מבחינת בטיחות - לאופנוע יתרון ברור
הלאה. לאופנוע בדרך כלל מערכות בטיחות רבות ומשוכללות יותר. כן, כיום גם קטנועים מגיעים עם ABS, בלמי דיסק ומערכת בלימה משולבת, אבל בדרך כלל שם זה גם נגמר. ואנחנו מדברים על אלו המתקדמים והיקרים יותר. אופנועים? חלקם כולל מערכות בקרת יציבות ואחיזה, כולל בזמן הטיה, מניעת הזדקרות גלגל קדמי או נעילת אחורי, זינוק בעלייה, תוכניות ניהול מנוע להתאמה לסוג הרכיבה והדרך ועוד. הוסיפו לכך צמיגים גדולים ורחבים עם תרכובת דביקה יותר, מבנה ואיכות שלדה ורזרבות כוח להיחלצות מהירה, וכן ישיבה גבוהה שמאפשרת לצפות הרחק לפנים.
בקצרה, אופנוע מודרני הוא כלי מאוד ידידותי, ודי בטוח למשתמש שלא מחפש לעשות דווקא - והוא גם הרבה הרבה יותר בטוח מקטנוע. אוקיי, מי שמחפש בטיחות מרבית, שייסע ברכבת. כן, גם לטיולים ברמת הגולן או באילת. רגע, אין לשם מסילה? חבל באמת, כץ לא הבטיח?
קטנוע נגד אופנוע - 2:1
עוד סעיף שמוכרע בקלות. הקטנוע הוא כלי שימושי מאוד, קל ופשוט לתפעול ולא מצריך הכנות מוקדמות: מפתח בסוויץ', מניעים ויוצאים לדרך. הקטנוע זריז וקטן מידות, ומשתחל בקלות בכל תנועה ופקק, בעוד לאופנוע כושר עירוני מוגבל יותר. גם בין האופנועים יש כאלה שיודעים להתמודד טוב יותר מאחרים בכרך האורבני העמוס, ויתנו פייט של ממש לזריז שבשליחים, אבל בגדול זה כמו להשוות מסוק אפאצ'י ליסעור.
הלאה. לקטנוע יש כושר אחסון לא רע מתחת למושב לקסדה או שתיים ולמעיל ופאוץ' אופנתי בתאי הדשבורד, בין רגלי הרוכב (במקרים של רצפה שטוחה) ובארגז או בסבל האחורי. אפשר בהחלט לעשות איתו קניות בסופר או שליחויות. רב-שימושון.
6 צפייה בגלריה
קטנוע. שימושי מאוד, קל ופשוט לתפעול
קטנוע. שימושי מאוד, קל ופשוט לתפעול
קטנוע. שימושי מאוד, קל ופשוט לתפעול
(zigi para)
באופנועים הסיפור הזה קצת קשה. יש לא מעט אופנועים שמיועדים לשאת סט ארגזים עם יכולת אחסון גבוהה, אבל גם שם זה לא אותו דבר, והעניין הוא ששאר האופנועים, דוגמת כביש, נייקדים ובטח ובטח שספורטיביים, לא יחללו את מראה הכלי וייעודו עם תוספות של ארגזים. הסיכוי לראות אופנוע ספורט עם ארגז מאחורה יותר נמוך מים המלח בשנת בצורת. אין שאלה מה יותר שימושי.
קטנוע נגד אופנוע - 2:2
בכוונה השארנו את הסעיף הזה לסוף, כי אופנוע זה לא רק כלי תחבורה אלא דרך חיים ותפיסת עולם, ועם כל הכבוד לכל הסעיפים שהוזכרו לעיל, אופנוען זה קודם כל לנפש ולנשמה. מי שלא מתחבר לתחושת החופש והרוח שמכה בגוף ובפנים, לא יעלה על דו-גלגלי, גם אם זה יחסוך לו חצי שעה של פקקים וחניה בדרך לעבודה ועוד כמה ק"מ לליטר בחשבון הדלק, ובכל מה שקשור להנאה ולאדרנלין, היתרון של האופנוע על גבי הקטנוע הוא ברור.
שלא תבינו לא נכון, בארצנו הקטנטונת אפשר להגיע לכל נקודה במפה גם על גבי קטנוע 125 סמ"ק, אבל זה משעמם. כמה שעות אפשר לשבת באותה תנוחה במהירות מוגבלת יחסית, ולחכות שהדרך תעבור בלי שום מעורבות כמעט בתנועת הכלי? ז'אנר מועדוני הרכיבה והטיולים בארץ נפוץ מאוד, ולא במקרה. סוג של בילוי חברתי או ספורטיבי עם בן או בת הזוג שאין שני לו, ובכלל, כל ההתעסקות מסביב, התוספות, הציוד והשיפורים זה עולם ומלואו.
קטנוע נגד אופנוע 3:2
למרות היתרונות והחסרונות הברורים, אין באמת נכון או לא נכון. כל אחד ואחת צריכים להגדיר לעצמם את הצרכים והציפיות מהכלי בטרם הקנייה. אם אתם בעניין של חיסכון בזמן ובכסף, ומחפשים כלי תחבורה יעיל בדרך לעבודה וממנה, הקטנוע - כל קטנוע - יעשה את זה טוב יותר מאופנוע. לעומת זאת, אם אתם מחפשים מלבד בית-עבודה-בית גם את המרחבים או שאתם צרכני אדרנלין, אופנוע הוא הכלי שלכם.
לא במקרה, כ-75% מהדו-גלגליים הממונעים על הכביש הם קטנועים, ורובם המכריע מתחת לנפח 500 סמ"ק. כי הם הרבה יותר זולים והרבה יותר שימושיים, והמחירים המופרכים בארץ "דוחפים" את הציבור הגדול לבחירות יותר הגיוניות ופחות אמוציונליות. זה לא אומר כמובן שאלו הבחירות הנכונות.