עד היום, משי קלינשטיין לא ראתה פרק אחד של "פרפר נחמד". גם אחרי שלוהקה להנחות את הגרסה החדשה של התוכנית הנוסטלגית, היא לא מרגישה צורך להסתכל אחורה. "ועדיין להיות בתוך הדבר הזה מרגש אותי", היא אומרת על סט הצילומים. "הרגשתי שנעים להיכנס לזה ככה, שאני לא צריכה עוד משהו".
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
יצא לך לדבר עם מישהו מהסט המקורי?
"בשנייה שהודיעו לי שהתקבלתי התקשרתי לאפי בן ישראל. אפילו לפני שהתקשרתי לאמא שלי. אני מכירה אותה מגיל חמש. היא בחנה אותי באודישן הראשון שלי לדיבוב, ואחר כך הייתה במאית שלי".
4 צפייה בגלריה
פרפר נחמד מודל 2021
פרפר נחמד מודל 2021
פרפר נחמד מודל 2021
(צילום: טל שחר)
איך היא הגיבה?
"האמת, היא הייתה עסוקה באותו רגע אבל אני בטוחה שהיא מאוד התרגשה".
כמעט 40 שנה עברו מאז עלתה "פרפר נחמד" לאוויר. מהר מאוד היא הפכה לסמל בתרבות הילדים הישראלית. בימי מיכל הקטנה ומשפחת ספיר היא מסמלת התרפקות נוסטלגית על הצניעות והנאיביות של נעורינו. עוזי חיטמן שר דואט עם אוזה. דודו זר מספר לנולי, בץ ושבי על חגי ישראל. אפי בן ישראל ועפרה ויינגרטן מסבירות לפינגי איך העולם עובד. התוכנית שודרה בין 1982 ל־2004 כשבאמצע המנחים המקוריים עזבו ובמקומם הגיעו רמה מסינגר, אלינור אהרון וגיא פרידמן.
השנה החליטו ב"כאן חינוכית" להחזיר אותה. צוות המנחים החדש כולל חוץ מקלינשטיין (29) גם את אורי בנאי (51), אסתר רדא (36) ובן יוסיפוביץ' (30). נינט תשיר את שיר הפתיחה ובאפליקציה יעלה הפרק הראשון כבר ב-31 באוגוסט. בהמשך צפויים להגיע לביקורים על הסט אורחים כמו חוה אלברשטיין, הראל סקעת, אביהו מדינה, גאולה אבן ועוד.
"כשאני אומר שאני ב'פרפר נחמד' החבר'ה שלי צוחקים עליי. שואלים אם אני על משבצת דודו זר", אומר בנאי. "דודו זר הוא הכוכב. זוכרים אותו יותר ממנחים אחרים. הוא הפנים של התוכנית. שואלים אם אני צריך לגדל שפם עכשיו כמוהו או יכול להישאר ככה".
הייתה לך התלבטות אם לעשות את התוכנית?
"היו תקופות בקריירה שלי שאמרו לי, 'לא כדאי לך להתפזר יותר מדי'. חשבתי שאולי הם צודקים אבל עכשיו אמרתי לעצמי, אתה אוהב לעשות גם את זה וגם את זה וגם את זה, תעשה מה שאתה רוצה וזה יעבוד. מתחילת הקריירה שלי אני אמן רב-תחומי בתוך התחום: גם שר, גם משחק לילדים ולמבוגרים, גם מדבב. חסר לי רק לעבוד בקרקס".
לכל השאר היה ברור שכן?
קלינשטיין: "לא היה לי ברור. כי אף פעם לא עשיתי תוכניות נוער או ילדים. אני סומכת על מה שהחיים מביאים. אמרתי לעצמי, 'אני צריכה לעשות את זה אם אני אתקבל'".
רדא: "גדלתי על זה. שמחתי שאוכל לעזור לגדל ילדים אחרים".
יוסיפוביץ': "זה היה חלום לקבל את ההצעה. לפני זה שיחקתי ב'אבא מטפלת', 'כפולה' ו'חזרות'. אבל זה משהו אחר כי זה לא ממש לשחק דמות, זה להביא את עצמך. ביום־יום יש מעט מאוד אנשים שקוראים לי בשם שלי. קוראים לי בנצ'י, בן־בן, כאלה. פתאום השם שלי בתוך הטקסט של התוכנית. אני לא רגיל".
הפתיח המיתולוגי של התוכנית המקורית
האווירה על הסט נינוחה. משועשעת אבל רצינית כשצריך. אולי כבר עכשיו מתהווים הזיכרונות לכתבת הקאמבק של עוד עשר שנים. הם יספרו בה איך קלינשטיין רצה על הסט במשך עשר שעות כשהיא מחופשת לקיפוד. ייזכרו איך הבמאי ניגש ליוסיפוביץ' ואמר לו בשקט להוריד קצת את החולצה כי הבטן מציצה. יחליפו חוויות על הרגע שבו שבי (ז'יל בן דוד) נחנק באמצע צילום סצנה משיעול ואז כולם שאלו בצחוק אם יש לו קורונה.
המציאות לא חודרת לתוך הסצנות. כשצועקים אקשן נכנסים לעולם שאין בו טיקטוק, לייקים או אזעקות בגלל מבצע צבאי בעזה. במקום זאת מרצדים עננים על מסך יפה על רקע תפאורה צבעונית ומשמחת. "כהורה, 'פרפר נחמד' היא מה שאראה לילד שלי ולא את משפחת ספיר", אומרת רדא. "לילד שלי יש יומיים-שלושה בשבוע שמותר לו לראות מסך ואני מגבילה את מה שהוא רואה. נטפליקס בעיקר. יש שם דברים טובים".
אבל יש לכם באמת דרך להתחרות עם טיקטוק ויוטיוב?
בנאי: "לילדים של היום יש את כל העולם ביד. כשיונתן, הילד שלי בן החמש וחצי, רואה אותי עושה חזרות בבית, הוא מגיע לחדר העבודה שלי, מציץ ושואל, 'אבא, מה זה?' הוא ממש רוצה לשמוע את השירים החדשים. הוא לא מכיר את התוכנית אבל כבר שואל מי אלה בץ ונולי. עם תוכן איכותי אפשר לעניין גם את ילדי הטיקטוק".
בגרסה החדשה של התוכנית הרכב המנחים מגוון מבחינת רקע ומוצא. כמה זה חשוב לדעתכם להציג את זה בטלוויזיה לילדים?
רדא: "ברור שזה חשוב לי. רוב הדברים שאני בוחרת לעשות הם מתוך זה. עצם זה שיש אותי בתוכנית זה משהו שלי לא היה כשהייתי ילדה. מישהי שהיא מודל לחיקוי שנראית כמוני. לא צריך לדבר על הנושא הזה. צריך רק לראות את זה".
בנאי: "זה חשוב שיש מגוון. כולנו רואים, במיוחד בשבועות האחרונים, כמה האוכלוסייה של המדינה מורכבת מכל מיני מגזרים, מעמדות ודתות. עשו את זה קודם ב'רחוב סומסום'. חשוב שיהיה גם כאן".
4 צפייה בגלריה
הבובות האהובות חוזרות בהרכב כמעט מלא (ללא פינגי)
הבובות האהובות חוזרות בהרכב כמעט מלא (ללא פינגי)
הבובות האהובות חוזרות בהרכב כמעט מלא (ללא פינגי)
(צילום: אבי מועלם)
מה עם פוליטיקה, קורונה? אלה דברים שצריכים להיכנס לתוכנית?
יוסיפוביץ': "כן מתעסקים בדברים מורכבים ולא נעימים - יש למשל פרק על פחדים. אבל לא מנסים למצוא רלוונטיות למה שקורה בחוץ. הרלוונטיות של 'פרפר נחמד' לא באה מתוך זה שהיא מתייחסת לתקופה".
קלינשטיין: "לא-לא, אנחנו לא בזה. אם הייתי חושבת שצריך הייתי הופכת להיות תסריטאית".
עמוק לתוך הבוקר מצלמים סצנה עם שיר על פעמון. על הבמה בנאי וקלינשטיין. בתוך הגלילים עמי ויינברג כבץ ואיילת לוין כנולי. הם היו חלק מהקאסט גם בגרסה הקודמת ומכירים היטב את הדמויות. הזמן והמים ששותים בין סצנה לסצנה עושים את שלהם. אחרי שעה וחצי בתוך גליל טורקיז כצב, ויינברג צריך ללכת לשירותים. בץ נשאר קפוא על מדף ליד חור הגליל. איכשהו צוות התוכנית לא קולט את הגיחה וממשיך לצלם את הסצנה. בקאט הראשון מבקש בובי לקס, הבמאי, מבץ לזוז קצת יותר. רק שאז הם קולטים שויינברג איננו.
לקס מחכה בסבלנות. הוא ביים את הגרסה הקודמת של "פרפר נחמד" בשנות ה-90. הגיע מאנגליה לארץ כבמאי דוקו ועשה בתוכנית שינויים שנחשבו מרחיקי לכת. "זו הייתה ההפקה הראשונה שביימתי", הוא מספר. "עשיתי סט חדש עם הבקתה, עם לוק נורא לא ישראלי. היום אני מסתכל על זה וזה נראה מגוחך. יש אח בתוך הבית. למה? באתי לזה בלי להכיר את המוסד הזה שנקרא 'פרפר נחמד'. העפתי את פינגי".
מה? למה?
"הייתי רגיל לתוכניות ילדים של הבי-בי-סי. באתי וראיתי בובות יד קטנות וחמודות ופתאום הדבר הענק הזה פינגי, שמסתובב ככה. בובה איומה ומחרידה. בחרתי להיפטר ממנו. אני יודע שמאוד אהבו אותו ושנים לאחר מכן היו לי רגשות אשם שנגעתי בפרות קדושות. החלפתי גם את המנחים. היום אני הרבה יותר רגיש. אחת המטרות העיקריות שלי פה היא ליצור משהו חדש אבל לתת המון כבוד למקור".
4 צפייה בגלריה
''פינגי היה בובה איומה ומחרידה''
''פינגי היה בובה איומה ומחרידה''
''פינגי היה בובה איומה ומחרידה''
(צילום: יח"צ)
מה יש ב"פרפר נחמד'" של היום לעומת אז?
"אנחנו הולכים על קו דק. חייבים להביא מוצר שהוא יותר עכשווי ומצד שני נותנים מקום לנוסטלגיה. זו עדיין סביבה מוקפדת, נעימה ותמימה, אבל האייטמים יותר קצרים. סצנה נמשכת ארבע־חמש דקות כשב'פרפר נחמד' של פעם סצנה יכלה להימשך גם תשע־עשר דקות. אנחנו עושים את זה קצת יותר קצבי".
איך הגיבו המנחים המקוריים לחידוש? התבאסו שהם לא בפנים?
"עברו כל כך הרבה שנים. אפי במקום אחר. דודו פיזית במקום אחר. לא חושב שהייתה ציפייה מבחינתם לחזור. אני מתאר לעצמי שדיברו איתם. לחינוכית היה חשוב שננסה לעבוד עם חלק מהמפעילים המקוריים של הבובות ולכן יש את איילת לוין ועמי ויינברג וז'יל בן דוד".
מה עם פינגי? חושב להחזיר אותו?
אין סיכוי. הוא היה הזוי".
אז פינגי איננו, אבל לפי השמועות גם הבובות המקוריות של התוכנית, שיצרה בזמנו יהודית גרינשפן, הלכו לאיבוד אי שם במחסן של החינוכית. הפקת התוכנית עשתה מאמץ אמיתי לשחזר אחד לאחד את נולי, אוזה, בץ ושבי המקוריים, ולהביא כמה שיותר מפעילים שמכירים את הבובות היטב. ויינברג החליף את יוני חן שנפטר עוד בגרסה המקורית. בן דוד, מוישה אופניק ב"רחוב סומסום", הפך לשבי ולוין החליפה את צלילה ינאי כנולי. אוזה החדשה היא מיטל רז, בימים אחרים יסמיניש מ"מייקל" המעולה. "עבורי זה לחזור למישהו שאתה כבר מכיר", אומר ויינברג. "אז עברתי את 'פרפר' עם הילדים שלי ועכשיו אני עובר אותה עם הנכדים שלי".
כמה זה שונה מ"פרפר נחמד" הישנה?
"זה אותו דבר מבחינתי. מנסים לעשות את אותם תכנים, ללמוד דברים, יחסים, צבעים, איך מתמודדים עם דברים בעולם".
בן דוד: "התכנים הם אותם תכנים. לקבל את האחר, לקבל את עצמך. לחלוק בצעצועים. אבל הסביבה הפיזית של הילדים היום שונה. ולכן כל כך חשוב לשמור על תוכניות בעברית של הטלוויזיה החינוכית ולא רק 'דרגון בול זי'".
4 צפייה בגלריה
לקס חוזר לכיסא הבמאי. ''אנחנו הולכים על קו דק''
לקס חוזר לכיסא הבמאי. ''אנחנו הולכים על קו דק''
לקס חוזר לכיסא הבמאי. ''אנחנו הולכים על קו דק''
(צילום: טל שחר)
רז: "רק כשהתחלתי לעשות את זה אני מבינה כמה אוזה צרובה לי בתודעה. אני ממש יכולה לעשות את האינטונציה ואיך היא הייתה אומרת את המילים. לא דיברתי עם המפעילה המקורית. קיבלתי את ההנחיות מבובי. היה חשוב להם שזה יהיה בול אותו דבר".
כמה "פרפר" רלוונטית לילדים של היום?
בן דוד: "זה נורא חשוב. הילדים שלי לא ראו 'ארץ נהדרת'. הם ראו 'רחוב סומסום' ותכנים אחרים. מגיל צעיר הייתה להם טלוויזיה בחדר ואמרתי להם, 'אתם יודעים מה התוכניות שמתאימות לכם'. והם ידעו".
רז: "לבתי בת החמש הראיתי את 'פרפר נחמד' המקורית בין הדברים הראשונים. היה בזה משהו נעים ועדין. עבור הדור שלנו היה בזה איזה קסם".
ויינברג: "אני עובד מול ילדים מאז 1984. לא שיניתי כלום. אני שומר על אותו קו של שמחה ועולם יפה עם פרחים וכלבים ופרפרים. זה העולם של ילדים. שבי הוא תינוק מאוד קטן. הוא לא מבין שהוא איטי".
אולי ברוח התקופה הוא יכול לקחת ריטלין.
"אני נגד ריטלין. אני מטורף על שבי. הוא הילד הקצת-איטי שרוצה להביע את עצמו. שיש לו מגבלות של גיל ונמצא עם ילדים יותר גדולים ממנו, אבל נלחם על המקום שלו וזה יפה. לפעמים הוא מתבלבל וכועס. לחזור אליו זה כמו לחזור לרכוב על אופניים. קיוויתי שזה יקרה אבל לא באמת האמנתי".
פורסם לראשונה: 07:30, 28.05.21