שתף קטע נבחר

תיק X

מפגש סטטי ראשון עם המכונית שאמורה להיות היגואר העממית בהיסטוריה. האם באמת כך?

היגואר העממית הראשונה בהיסטוריה בדרכה לישראל. מכוניות בודדות ראשונות למטרות תקינה ותצוגה ינחתו בארץ תוך פחות מחודשיים ואולם משלוחים ראשונים ללקוחות לא צפויים להגיע לפני ספטמבר. מחירים עדיין אין ואולם כרגע הצפי הוא למשהו שנע בין 250,000-300,000 שקלים, מה שאומר שהגרסה היקרה של ה-X תתקרב מאוד לגרסת ה-3.0 ליטרים של ה-S. זה הזמן להיזכר במפגש הסטטי הראשון שלנו עם היגואר הקטנה.
מה שלא עשתה האיכות עשה השם. היגואר X הייתה כנראה המכונית המדוברת ביותר בתערוכת ז'נבה. ובכל זאת, הקולגה הבריטי חייך בעודו מנסה לשווא להחזיר את ידית האחיזה, שנשרה, למקומה. בעיקר מכיוון שמצא אותי נאבק בידית השניה שנתקעה סופית וסירבה להתקפל ברכות המובטחת. מהספסל האחורי של ה-X מלמלנו שנינו משהו בנושאי איכות בריטית של יגואר בעידן פורד ונפרדנו לשלום.
אבל לא רק ידיות סרבניות מצביעות על בעיה אפשרית. גם איכות הפלסטיק בתא הנוסעים (שמבחינת עיצוב ושימוש בעץ ועור בהחלט עומד בתקני יגואר), קצת אכזבה אותי, ממש כמו השטיחים הפשוטים מדי והדיפון הלא-מרשים של תא המטען. ולא עזרו לאנשי יחסי הציבור ההסברים כי זהו דגם טרום-ייצור.

כמה עממי

כדי להבין את משמעות הקלישאה "יגואר יורדת לעם" צריך רק להביט בנתונים ובצפי המכירות. ב-98', עם שני דגמים- ה-XJ וה-XK בלבד, רשמה יגואר שיא של 50,220 מכירות. הוספת דגם חדש, ה-S, כמעט והכפילה את הנתון המרשים לכשעצמו עם קרוב ל-90,000 יחידות בשנת 2000. כאשר ה-X החדשה תגיע לקצב ייצור מלא מצפים ביגואר לרשום רמת מכירות של 200,000 בשנה. עכשיו אתם מבינים למה פורד קנתה את יגואר? אתם מבינים היטב. באותה מידה אין פלא אם כך שמול נתונים אלה לא נראים ביגואר מודאגים במיוחד מאובדן אקסקלוסיביות…

כמה פורד

כאמור, היגואר X החדשה שהוצגה לראשונה בפני קהל בתערוכת ז'נבה, מהווה בדרכים רבות שינוי מהותי עבור יצרן מכוניות היוקרה הבריטי, ולא רק בגלל שהיא יגואר ראשונה שמיוצרת במפעל פורד ליד ליברפול.
ראשית, זו יגואר ראשונה עם הנעה כפולה ולא אחורית. שנית, היא ראשונה בה מונח המנוע לרוחב ולא לאורך. בנוסף, בעתיד היא תהיה גם הראשונה שתצויד בהנעה קדמית, לפחות אם יגואר אכן תחליט להציג גרסאות זולות ופשוטות יותר מהיום.
חשוב לא פחות, זו ללא ספק הכי פורד שיגואר יכולה להיות. זו יגואר ראשונה המבוססת על פלטפורמה של מכוניות הנושאת את השם פורד (רצפת ה-S משמשת בינתיים רק את לינקולן). למרות שעם 271 ס"מ (אורך בסיס הגלגלים שונה) מבוססת היגואר החדשה על המונדיאו, כאשר מערך המתלים דומה דווקא לזה שבמונדיאו סטיישן. מה שמזכיר שה-X תהיה יגואר סדרתית ראשונה שתוצע גם בגרסת סטיישן! אגב, ה-X תהיה גם יגואר ראשונה עם מנוע - שומו שמיים - דיזל. אך הופעתו של זה תתעכב עד שפורד תשלים פיתוח מנוע V6 חדש עם מסילה משותפת בשיתוף עם פיז'ו.

כמה יגואר

ומול כל החידושים האלה, דווקא העיצוב החיצוני נראה מסורתי מאוד. כבר מרחוק אין סיכוי לטעות במוצא, מעין תערובת של כל דגמי יגואר עם חזית של XJ, גג וקורה אחורית של S ואחוריים של XK. "בחרנו בחזית של ה-XJ כי הן עדיין הכי מזוהות עם יגואר. והזהות הזו היא הדבר החשוב ביותר עבורנו כאשר אנו חודרים לפלח שוק חדש. בשביל הזהות הזו לקוחות מוכנים הרי לשלם".
במבט ראשון היא נראית גדולה וכבדה יותר מהמתחרות הישירות. עיון בדף הנתונים רומז שהיא אכן ארוכה (467 ס"מ) ורחבה (179 ס"מ) יותר מסדרה 3 של ב.מ.וו למשל, או A4 של אודי וסדרה C מתוצרת מרצדס. בנוסף, מול מתחרות אלה היגואר היא היחידה שמצוידת במנוע המונח לרוחב, מה שמבטיח מרחב פנים גדול יחסית. לחובבי הטריוויה כדאי לדווח כי ליגואר הקטנה תא המטען הגדול ביותר בין כל דגמי היצרן.

מול התחרות

ה-X מכוונת תחילה אל האגף היותר יקר ויוקרתי של נבחרת גרמניה. לכן גם הוצגה עם שני מנועי V6. הגדול והמוכר מה-S (ומפורד אין לשכוח) בנפח 3.0 ליטר והספק מרבי של 231 כ"ס. הקטן הוא בנפח 2.5 ליטר והספק מרבי של 194 כ"ס – למעשה מהדורה משופרת של מנוע המונדיאו. אלה ישודכו לתיבה ידנית או אוטומטית, שתיהן עם חמישה הילוכים.
ברשימת התוספות האפשריות צג לחיץ עבור מערכת הניווט והתקשורת, כמו-גם בקרת אקלים שלמרבה הפלא אינה תקנית. המכונית תשווק בשלוש רמות גימור. אחת מהן תהיה "ספורט" ותכלול שינויים קוסמטיים חיצוניים ופנימיים וחישוקים שונים.
אמרנו הנעה כפולה? ובכן, כדי להקנות אופי קרוב יותר לזה המזוהה עם יגואר, המצוידת כאמור באופן היסטורי בהנעה אחורית, מופנה 60% מהמומנט לאחור. הביצועים בשתי הגרסאות מצוינים: 224 קמ"ש ו-8.3 ש' למאה קמ"ש בגרסת ה-2.5 ליטר האוטומטית ו-229 קמ"ש ו-7.5 ש' ב-3.0 ליטר. בעתיד יתווסף כנראה גם מנוע 2.0 ליטר במבנה V6.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה-X החדשה
הכי קטנה במבחר של יגואר...
אבל יותר גדולה מהמתחרות הישירות
X-Type
עם תא המטען הגדול מבין דגמי יגואר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים