הסיפור הסלולארי
למרות ההוכחה לסיכונים בעת שימוש בסלולארי ללא דיבורית, החליטה וועדת הכלכלה להקטין הקנס. למה בעצם?
אתם מכירים אותם ללא ספק. בדרך כלל הם כהים וקטנים, לפעמים קצת יותר צבעוניים, אבל כמעט תמיד צמודים לאוזן. מדובר כמובן בטלפון הסלולארי, חברו הטוב ביותר של האדם ו... הנהג כמובן. אז נכון שזהו חידוש טכנולוגי חשוב וכמעט הכרחי היום, ונכון שכבר הספקנו לדון בו מכל כיוון וזווית אפשרית. כולל כמובן שימושו ברכב, תוך כדי נסיעה, עם דיבורית, בלי דיבורית, עם היד או בעזרת הרגל. ובכל זאת...
מתחברים
במדינת ישראל מחויב כידוע נהג העושה שימוש בטלפון סלולארי להיעזר בדיבורית - אישית או קבועה. הקנס על אי ציות עלה לעבריינים 750 שקלים. החל מאתמול יהיה הסכום 500 שקלים בלבד. למה הוזל הקנס?
ובכן, המדינה טוענת בלהט כי השימוש בטלפון סלולארי באמצעות דיבורית הוא נחלת הכלל. לכן, כך המדינה, אפשר להוזיל את הקנס. טיעון מעניין מאד, בוודאי כאשר מתייחסים לדבריו של יו"ר ועדת הכלכלה אשר אישרה את הוזלת הקנס. לטענתו עבירה זו פשוט אינה חמורה ולכן מוצדקת הפחתת "העונש". בנוסף, כך אמר, כמעט ואין נהגים שלא הפנימו את הצורך בשימוש בדיבורית. ואנחנו חשבנו דווקא אחרת...
בכל אופן...
אין כנראה ויכוח וכולם מסכימים כי "לדבר-בסלולארי-בזמן-נסיעה" הוא מעשה לא אחראי. אך לא בכל מקום חושבים כך, לא רק וועדת הכלכלה אצלנו. למשל, נושא השימוש בסלולארי נמצא כיום בדיוני חקיקה ביותר מ-40 מדינות בארה"ב. שם לא מחייבות רוב המדינות את הנהגים להשתמש בדיבורית המוכרת. כך גם במדינות שונות באירופה.
אז מותר להניח כי "מכת" הדיבור תוך כדי נסיעה אינה חמורה שם כמו אצלנו, ומותר גם להניח כי המודעות לנהיגה בטוחה ומרוכזת עולה על זו הנהוגה אצלנו. ובכל זאת...
הטלפון נחלץ מצרה?
"יש יותר סיכוי לתאונה בזמן החלפת דיסק, אכילת המבורגר או נסיון להרגיע את הילד במושב האחורי מאשר בזמן שיחה" קובע מחקר חדש המתפרסם בארה"ב. המחקר שבדק 5000 תאונות שנגרמו עקב חוסר תשומת לב לדרך בין השנים 1999-1995 העלה כי 29% מהנהגים המעורבים בתאונות שכאלו אמרו כי הסיבה לתאונה היו הסחות דעת מחוץ לרכב כמו תאונות או סינוור. רק 1.5% מהנהגים האשימו את הסלולארי המוכר.
חשוב לציין עם זאת שהמתנגדים לשימוש בסלולארי, כמו גם עורכת המחקר האמור, הזהירו כי הנתונים לאו דווקא מדויקים בשל נטייתם המובנת של נהגים שלא להודות כלל כי עשו שימוש בטלפון בזמן התאונה. באפשרות מדויקת יותר לאיסוף הנתונים הרלוונטיים, כמו בדיקת רישומי השיחות, לא נעשה שימוש במחקר. חברות הטלפונים הסלולאריים מיהרו עם זאת לומר בחיוך כי זו ההוכחה ש"ביג-מק" מסוכן יותר מטלפון סלולארי.
תוצאות המחקר יבחנו היום (ה') בישיבה מיוחדת בקונגרס האמריקני לבחינת הגבלות בשימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה. חשיבותו של המחקר עם זאת היא בהגדרת הגורמים מסיחי הדעת להם נחשפים הנהגים.
אם אתה בן 20
המחקר האחרון העלה גורמים מסיחי דעת רבים המקשים על הנהג. מניתוח הגורמים עולה כי הסחות הדעת משתנות על-פי גיל הנהג: נהגים צעירים ישחקו לרוב עם מכשירי שמע בזמן תאונה, נהגים בני 39-29 יסבלו מהפרעות הנוסעים ואילו נהגים מבוגרים יותר יהיו מרוכזים בנעשה מחוץ למכונית כמו תאונה, או סינוור כאמור.
תאונות הנגרמות מחוסר תשומת לב מספקת לנעשה בדרך מהוות, לדברי הרשות הלאומית לבטיחות בארה"ב, גורם לכ-50%-25% מכלל התאונות ומביאות לנזק של כ-40 מיליארד דולר בשנה. לדברי הרשות מגמה זו תגדל בעתיד עם הכנסתן של טכנולוגיות מתקדמות אל תוך קופסת הפח המתגלגלת.
אז חידושים זה טוב?
ובכן, בעיית הסלולארי מהווה רק את תחילתו של העידן החדש, לפחות זה שמוצג על-ידי ענף הרכב. הטלפון הסלולארי הוא הבסיס הראשון לכל מערכת מתוחכמת המגיעה למכונית. כבר היום מציעות מרבית יצרניות הרכב מערכות מתקדמות העוקבות אחר פעולת המכונית ומעדכנות את הנהג על תקלות, בעיות בדרך, מזהות תאונות ואף מזעיקות עזרה במקרה הצורך. חידושים אלה ללא ספק ישפרו את איכות חיינו אך יוסיפו הסחות לנהג העסוק גם כך במגוון משימות לא פשוט.
באותו ענין הודיעה היום חברה בשם "מטרוקול" כי פיתחה מערכת חדישה לעדכון מצב התנועה בכביש. הנהג בוחר את מסלולי הנהיגה שלו, את השעות בהן ישהה באיזור ומקבל עדכונים שוטפים על מצב התנועה, היישר לצג הטלפון. פחות עצבים, פחות זמן על הכביש, אבל בפירוש יותר צפצופים מהמכשיר הסלולארי...
מה עדיף? תצטרכו להחליט בעצמכם. וזה עוד לפני שדיברנו על גלישה באינטרנט...