ב.מ.וו סדרה 7 - תן לאצבעות ללכת
הרבה מאמץ אנושי, הררי כסף וטונות של יחסי ציבור מלווים את השקת סדרה 7 החדשה של ב.מ.וו. למה זה טוב?
רגע האמת הגיע. לקולם של תופים מהדהדים הפנו עשרות עיתונאים זחוחים מליטרים של שמפניה איכותית ונתחי סושי מעוצבים מבט מעורפל לכיוון מסך ענק. מאחור, כך הובטח לנו, עומדת סדרה 7 החדשה של ב.מ.וו, מכונית האמורה להגביה את רף הטכנולוגיה המוטורית לפחות במדרגה נוספת, אם לא באורכו של סולם.
ולא הייתה זו הבטחת שווא. המסך הנסוג חשף במה ענקית, עליה ניצבו ארבע יחידות מהמכונית "שתשנה את עולם הרכב לעד", מבריקות כמובן למשעי, ממתינות לעדר כתבים מסתער ושש להסיט כל מתג, לנסות כל מנוף, להתרווח ולבחון את הפלא המוטורי.
באמת?
למרות שכבר ראינו לא פעם את התמונות, למרות שצפינו בה מכל זווית אפשרית כולל חלל הנוסעים, עדיין סחטה ה-7 החדשה אנחת התפעלות קלה מנחיל המבקרים. וכמו בכל דגמי ב.מ.וו מאז ומעולם, גם מכונית הדגל החדשה מציגה לראווה את כליות החזית, סימן ההיכר של החברה. בנוסף, היא מציגה פגוש עמוק שמעליו מתנוססות צמד יחידות תאורה כפולות ומכסה מנוע קמור קלות. להגיד שהמראה מגדיר מחדש את המושג "עיצוב-על" תהיה הגזמה פראית, אך הוא (המראה) לפחות משדר את מה שתוכנן להחצין - דינמיות, שריריות, הקפדה על פרטים.
הצללית לעומת זאת משכנעת פחות, עם קווים שמרניים במקצת, כבדות מיותרת, בעיקר מאחור. כי שם, עם מכסה תא-מטען הנראה כמעט לא-שייך, נכשלו לדעתי אנשי המכחול והצבע מגרמניה. מחד, אין כאן אלגנטיות כלל ועיקר. מאידך, היא אינה משדרת כוח או יציבות יוצאת דופן. או בקיצור, ראינו יפות ממנה.
תחושה זו אינה נעלמת אפילו כאשר משפילים קלות מבט לעבר חישוקי 17 עד 19 אינץ' נהדרים, אליהם יתווספו בעתיד הלא רחוק גם "20 יוצאי דופן, חלק מחבילת ספורט לא מחייבת. אז על יחידת השידור-קליטה המתנוססת כסנפירו של כריש קטנטן לא הייתי מוותר, אבל את יחידת התאורה הצרה, לרוחב תא המטען, הייתי מותיר למכוניות מקצה אחר של סקלת המחיר…
נהיגה מתקדמת?
אבל עם כל הכבוד לעיצוב המרכב, מה שעניין יותר מכל הוא כיצד עובדות המערכות החדשניות אותן הבטיחה לנו ב.מ.וו. כאמור, כדי לדעת בדיוק נדרש לעוד מעט סבלנות ולנהיגה במכונת הזמן הזו. אך כבר עכשיו אפשר להניח כי זו עומדת להיות חוויה מסוג, ובכן, שונה לפחות…
שכן הגרמנים פשוט הלכו עד הסוף עם יישום חלק הארי של פתרונות מתוחכמים אותם ניתן לגלות בעולם הרכב המודרני. כי אם בוחנים את ה-7 לעומק, היא לא ממש פורצת גבולות ומייצרת מהפכות, אלא פשוט משתמשת במכונית הדגל היוקרתית (ויקרה מכולן) בארסנל הבאווארי, לצורך הפגנת שריר אלקטרוני. הם מכנים אותו Idrive, כאשר ה-I מתייחסת לאינטואיטיביות - אינטואיציה אם תרצו.
קחו למשל את בורר ההילוכים שנעלם ממקומו הטבעי. בין המושבים הקדמיים ניתן למצוא עכשיו מעין חוגה מתכתית-מסיבית השולטת על מרבית מערכות העזר ברכב. בקרת אקלים מתוחכמת ומפורטת, מערכת שמע מושקעת ומותאמת במדויק, מערכות בקרה, הגדרה, התאמה ועוד. לא פחות מ-500 ישומים כרגע, עד 800 בסה"כ בתפוסה מלאה…
אף אחת מהן אינה ממש חדשה, אך הן אינן מפוזרות עוד על-פני עשרות סנטימטרים רבועים של פלסטיק מרובה מתגים. במקום הבלאגן ההוא, יש לנו עכשיו סדר חדש. יהיו כמובן מי שיתרשמו - בעיקר מהחיבור למערכות דיאגנוסטיקה באמצעות מחשב, אתרי אינטרנט, פורטלים טכנולוגיים וחנות החלפים של משה ברחוב המסגר. אך צפו ללא מעט שיגדירו זאת ככאוס אתו לא ניתן להתמודד, רעש מפוקסל וטורדני. אפשר להמר, סתם כך כתחושת בטן, שמחירה הגבוה עוד-יותר של ה-7 החדשה יביא אל מושב הנהג, או לפחות מושב-ימין-מאחור, כאלה שפשוט לא ימצאו את ידיהם ורגליהם בסבך הממוחשב.