שתף קטע נבחר

משרדי האוצר והכלכלה הפשירו את מכרזי הרכבת הקלה הבאים

הסוף למחלוקת: חברות זרות הפועלות בארץ יחויבו ברכש גומלין עקיף, שלפי הערכות יגיע לחצי מיליארד שקל. הסיכום יאפשר להתקדם בהקמת הקווים הירוק והסגול

מכרזי הרכבת הקלה בתל אביב יופשרו, בעקבות סיכום בין משרדי האוצר והכלכלה. כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.

 

הנוסעים יחכו: דחייה בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן  

משרד הכלכלה הקפיא את מכרזי הרכבת הקלה בת"א  

בכירי נת"ע מתפטרים: דגל אדום בקו האדום

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

מדובר במכרזי ענק במיליארדי שקלים, לקניית ציוד מערכות לשני הקווים החדשים שאמורים להיפתח באמצע העשור (הירוק והסגול), אשר יתווספו לקו האדום וייצרו יחד רשת מסילות בגוש דן, עם אפשרות להתנייד גם בלי רכב צמוד.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. הפשרה אמורה למנוע ייקור ועיכוב של הפרויקט (צילום: משי בן עמי) (צילום: משי בן עמי)
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. הפשרה אמורה למנוע ייקור ועיכוב של הפרויקט(צילום: משי בן עמי)
 

נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מקימה בימים אלו את הקו הראשון (פ"ת-ת"א-בת ים), שיפעל בתוך כשנתיים, והמשימה הבאה היא הקווים הבאים: הירוק, שיחבר את חולון להרצליה, והקו הסגול, שיחבר את תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ואור יהודה - אשר קיומם הכרחי לייצוב של רשת הסעת המונים מסילתית במטרופולין גוש דן, עם יכולת להסיע 150 מיליון איש בשנה כבר מ-2026.

 

 

בסוף 2019 נחשף ויכוח בין המשרדים, אם החברות הזרות הפועלות בארץ בפרויקטי הרכבות הקלות בגוש דן חייבות ברכש גומלין ישיר. מדובר ברכש מהתעשייה המקומית, שספק זר מחויב בו בעת זכייה במכרז הגדול מחמישה מיליון דולר. אז, לפי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי שבמשרד הכלכלה (רשפ"ת), בראשות השר אלי כהן, עליו לרכוש רכיבים ומוצרים ב-20%-25% מהיקף העסקה.

 

אלא שהדרישה לרכש גומלין התנגשה עם התנאים של הבנק האירופי להשקעות (EIB), שמממן חלק מפעילותן של החברות הזרות הפועלות פה. לרוב, הבנק מעמיד הלוואות לפרויקטים בארץ בתנאי ריבית טובים מאלו שמוצעים בשוק המקומי, מה שמסייע להוזיל את הפרויקטים; אבל הוא לא נותן אשראי במדינות שבהן יש העדפה לשחקנים מקומיים, כמו דרישה לרכש גומלין.

 

כל עוד משרד הכלכלה התעקש על רכש שכזה (למשל של ציוד לקרונות), הבנק לא העמיד מימון. חלק מהחברות הזרות נאלצו לבחון הלוואה מבנק ישראלי, והריביות ייקרו את הפרויקט כולו. לכן, החשב הכללי באוצר ביקש לתת פטור מרכש ישיר, ולהמירו ברכש גומלין עקיף - במקום שחברות זרות בארץ יקנו ציוד, הן יממנו הכשרות והקמת מוסכים, ויקנו חברות היי טק קטנות שישרתו את פרויקט הרכבות.

 

משרד הכלכלה דרש אסמכתאות לתנאי הבנק העולמי, ומשאלו לא הגיעו בזמן, ביטל את מכרזי הרכבת. כעת, בהבנה שעיכוב הפרויקטים יפגע חמורות בפריון וביכולת להעמיד הסעת המונים מודרנית כבר באמצע העשור, הגיעו שני המשרדים לפשרה, שלפיה החברות הפועלות בארץ אכן יחויבו ברכש גומלין עקיף. המהלך אמור לאפשר לבנק האירופי לחדש את מתן ההלוואות הזולות להן, וכך יימנעו גם ייקור וגם עיכוב הפרויקט. לפי הערכות, היקף הרכש העקיף יגיע לכחצי מיליארד שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
מומלצים