שתף קטע נבחר

הבמאים והתסריטאים נגד הפרסום הסמוי בכבלים

הבמאים והתסריטאים שלחו מכתב לשר התקשורת נגד יו"ר מועצת הכבלים והלווין, יורם מוקדי, וחברת HOT. לטענתם HOT לא נענשה כראוי על פרסום סמוי בטלנובלה "האלופה" והתנהלות המועצה בנושא מלמדת, כי אמצעי ההתראה שלה חסרי כך ערך

איגוד הבמאים והתסריטאים יוצא נגד חברת HOT ומועצת הכבלים והלוויין, בטענה לעבירה על החוק האוסר פרסומת סמויה בכבלים. היוצרים היפנו, באמצעות עו"ד סמדר בן-נתן, מכתב לשר התקשרות, אריאל אטיאס, בו הם היפנו טענותיהם כנגד יו"ר מועצת הכבלים, יורם מוקדי, על כך שהתיר ל-HOT לשדר פרסומת סמויה בטלנובלה "האלופה". 

 

במכתב נטען, כי "מועצת הכבלים והלוויין אישרה פרסום סמוי, בערוצים הייעודיים בלבד, למשך תקופת נסיון בת חצי שנה, אשר למיטב הבנתנו חלפה כבר. למרות זאת, מפרסומים בתקשורת עולה, כי קיימת תופעה נרחבת של פרסום סמוי המנוגד לחוק, ואילו המועצה לשידורי כבלים ולוויין אינה נוקטת באמצעים הנתונים בידיה, על מנת לאכוף את האיסור החוקי ולעשות למיגור התופעה".

 

הבמאים והתסריטאים מציינים, כי בעקבות פרסומים בעיתונות לגבי פרסום סמוי בטלנובלה "האלופה", הם פנו למוקדי פעמיים, בדרישה לכפות על HOT שלא לכלול פרסומת סמויה בתוכנית הספציפית, וכן בתוכניות אחרות. לדבריהם, מהפרסומים עלה, כי המועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו) וחברת מותגי הספורט קאפה מתעתדים להשקיע בפרסום סמוי בסדרה. בעקבות הפניות, טוענים היוצרים, הם נענו כי HOT הכחישה שיש לה חוזה להכללת פרסום סמוי מטעם הטוטו. חברת הכבלים טענה בנוסף כי תמשיך להקפיד על כך ששידוריה יעלו בקנה אחד עם מדיניות המועצה ויקיימו את החוק.

 

"בניגוד לטענת HOT", נכתב לשר התקשורת, "בפרסומים נוספים נאמר, כי אכן היה קיים חוזה בין חברת הכבלים לבין הטוטו להכללת פרסומת סמויה, אשר בוטל בעקבות פרסום דבר קיומו והתראת המועצה...  בנוסף, פורסם כי בסדרה נכללת פרסומת סמויה בסכום המתקרב ל-400 אלף דולר, משורה של מפרסמים שהגדול ביניהם הוא הטוטו. כמו כן, נמסר שבשל פרסום סמוי בוטה לקאפה נדרש מפיק הסדרה לטשטש את הלוגו של החברה שהופיע בסדרה", כותבים היוצרים.

 

"מובן כי מועצת הכבלים והלווין אינה נוקטת ולו במקצת האמצעים שמעמיד לרשותה החוק לטפל בהפרת הכללים האוסרים על פרסום סמוי", נטען, "וכי מדיניות אכיפה נרפית זו הופכת את השוק לשוק פרוץ, אשר משתלם להפר בו את החוק. תמיהות בדבר מדיניות המועצה עולות בעיקר מכך שהמועצה בחרה לפנות ל-HOT רק בקשר למפרסמים אשר הפרסום הסמוי עבורם בלט באופן חריג, ולא בקשר לכל פרסום סמוי שהינו אסור באותה מידה, וכן מכך שהסנקציה המרחפת מעל ראשה של HOT היא קנס של 90 אלף שקל לגבי פרסומת סמויה שהיקפה היה קרוב ל-400 אלף דולר. אם זוהי הסנקציה, אזי הפרסומת הסמויה בוודאי נותרת משתלמת, ומדיניות זו מעודדת אותה באופן עקיף.

 

"מסתבר כי אמצעי ההתראה והבירור של המועצה הינם חסרי כל ערך...HOT הטעתה במכוון את המועצה כאשר מסרה, כי לא היה קיים חוזה ביחס לפרסומת סמויה לטוטו, כאשר למעשה חוזה כזה יצא אל הפועל בסיכומו של דבר... מדיניות זו של המועצה, בצירוף להתבטאויותיו של יו"ר המועצה על כל במה אפשרית, כי הוא תומך בהתרת פרסומת סמויה, משדרים מסר חד משמעי לגופים המשדרים ולמפרסמים, כי מדיניות המועצה מתירה למעשה פרסומת סמויה, בתנאי שאינה בולטת באופן חריג, ומעמידים ללעג את כוח האכיפה של המועצה".

 

היוצרים דורשים משר התקשורת להנחות את המועצה לנקוט מדיניות חד משמעית ובלתי מתפרשת בנושא הפרסום הסמוי "ולשקול התקנת כללים מיוחדים שיקבעו סנקציות מינימום על הפרת איסורים חוקיים ורגולטוריים". עוד דורשים היוצרים, שהסנקציות שיופעלו כנגד HOT בעניין יופעלו לגבי כלל הפרסומת הסמויה שהופיעה בסדרה האלופה, ושסכומי הקנסות יהיו כאלה שיהפכו את הפרסומת הסמויה לבלתי כדאית ובכך יתרמו למיגורה".

 

מועצת הכבלים: תמיהה לגבי מטרתה האמיתית של הפנייה

 

מהמועצה נמסר בתגובה: "לו היה האיגוד רוצה באמת למנוע תוכן שיווקי, היה מוציא הנחיה לכל התסריטאים והבמאים להימנע מלעסוק בתוכן שיווקי אסור, ובכך היה מסייע לנו. העובדה שלא עשה כן, כמו גם העובדה כי האיגוד יוצא רק כנגד שידוריה של חברת HOT, ולא כנגד תוכן שיווקי בגופי שידורים אחרים, מעלה שאלות לגבי מטרתה האמיתית של הפנייה. בכל מקרה, התוכנית האלופה זוכה לטיפול 'צמוד' של המועצה. יו"ר המועצה, יורם מוקדי, קבע כבר הפרה אחת ונושאים אחרים מצויים בהליך בירור, כך שגם לגופם של דברים אין לטענותיה של עו"ד בן-נתן כל בסיס".

 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי: "המכתב הגיע למשרד השר".

 

עד שעת פרסום הידיעה לא התקבלה תגובת HOT.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוקדי. "תמיהות בדבר מדיניות המועצה"
מומלצים