שתף קטע נבחר

ימאהה YSP-1

סקירה ראשונה בישראל של מקרן הקול החדשני של ימאהה מדגם YSP-1. איך זה עובד? דמיינו שמישהו שר באוזניכם באמצע אולם הומה, והצלילים עוטפים אתכם ונשמעים צלולים וברורים מתמיד

כאשר הכריזה חברת יאמהה על ה-YSP-1, הרבה מאוד אנשים התלהבו מהאפשרויות שמציע מכשיר זה. הטכנולוגיה החדשה הסעירה את דימיונם של חובבי טכנולוגיה ועיתונאים. תג המחיר "העממי" (באופן יחסי) שניתן למוצר הופך אותו לנגיש, ויש להניח כי המחיר ירד בהדרגה בשנים הקרובות. רק הזמן יגיד אם מקרן הקול יחליף בסופו של תהליך את מערכות השמע הקיימות.  

 

לפני שנפתח בסקירה הראשונה בישראל של המוצר המתקדם הזה, מוטב שנסביר במה מדובר. דמיינו שאתם נכנסים לחדר עם מערכת קולנוע ביתי (5.1), הצליל היקפי ונובע מלפנים מהצדדים או מאחור. כעת דמיינו שכל זה קורה ללא הרמקולים. הצלילים שבוקעים מסביבכם נובע מקופסה מלבנית אחת - מקרן הסאונד, אך התחושה היא שאתם מוקפים ברמקולים. נניח שלא מדובר בחדר כי אם באולם - אתם מתרחקים מהקופסה המלבנית ולמרות זאת, המוזיקה עוטפת אתכם ונשמעת חדה וצלולה מתמיד. כעת מובנת ההתלהבות?

 

רקע

 

הכל החל כאשר הממציא האמריקני רב הפעלים וודי נוריס התרברב במהלך שיחה עם חוקרי נאס"א כי הוא יכול לייצר עבור סוכנות החלל מערכת אלטרנטיבית למיקרופונים ואוזניות, אשר מסוגלות לקלוט ולשדר אודיו דרך עצמות האוזן.

 

נוריס הבטיח ונוריס נאלץ לקיים. על בסיס רעיונותיו פותחו בפנטגון מערכות הגנה והתקפה אישיות אשר מסוגלות לנטרל (או אפילו להרוג) אנשים על ידי שימוש בצלילים כיווניים.

 

מהם צלילים כיווניים?

 

על מנת להבין צלילים כיווניים חשוב להבין שככל שצליל גבוה יותר, הוא כיווני וממוקד יותר. כלומר, תדרי באס נמוכים מתפזרים לכל עבר בעוד שככל שהתדרים גבוהים יותר ניתן לשלוט בהם באופן מדוייק הרבה יותר.

 

תדרים על-קוליים (כלומר, תדרים גבוהים שהאוזן האנושית אינה מסוגלת לשמוע) ניתנים לשידור באופן כיווני, בדומה ללייזר בסרטי מדע בידיוני. כמובן שלא ניתן לראות או לשמוע אותם, אך בהחלט ניתן לעשות בהם שימושים אחרים.

 

טכנולוגיה לקולנוע הביתי

 

נוריס גילה, כי כאשר מצליבים קרניים מסוג זה בתדרים שונים - ניתן לייצר תדר חדש אשר נובע מהמקום שבו הצטלבו התדרים, "ולירות" את הקולות במרחב.

 

בסיס הטכנולוגיה נקרא HSS (צליל היפר-סוני) ובשנת 2002 זכתה המצאה זו בפרס ראשון של מגזין "מדע פופולרי". בשלב ראשון,
האמין וודי, שניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה על מנת לשדר פרסומות נקודתיות לאנשים ברחוב, ולהשמיע הודעות חשובות לאנשים פרטיים גם בקבוצות גדולות (למשל בנמל תעופה או בתחנת רכבת עמוסה). איך זה אמור להישמע? כאילו שמישהו רוכן אליכם ומדבר באוזניכם בקול ברור וצלול, על אף ההפרעות מסביב. אפשר לומר שזו פרשנות מעניינת לביטוי "לשמוע קולות".  

 

אך הטכנולוגיה תמיד מתקדמת בקצב ובכיוונים שמתאימים לה - במקרה זה ההתפתחות הטכנולוגית נרשמה בתחומי הקולנוע הביתי והביטחון.

 

שימושים ראשוניים

 

מערכת הביטחון האמריקנית זיהתה מיד את הפוטנציאל. ניתן לעשות שימוש בצלילים חזקים "ובעייתיים" במיוחד (חתול או תינוק בוכים) אשר מכוונים לאיש מסוים או קבוצת אנשים. ידוע כי יש תדרים "מסוכנים" (תדרי תהודה המוכרים בסיפורים על כך שהם יכולים לגרום לתופעות קשות בחיות ואפילו בבני אדם). שידור של תדרים כאלה הישר לאנשים יכולים לגרום לעילפון או אפילו תופעות גרועות יותר.

 

חברת פיוניר היתה הראשונה אשר הצליחה לפתח מוצר המבוסס על הטכנולוגיה, פאנל בשם PDSP-1. המערכת עשתה שימוש ב-254 משדרים על-קוליים על מנת לייצר אפקט של אודיו תלת מימדי. הרעיון היה לעשות שימוש בהחזרים מהקירות הצדדיים על מנת לשלוט על מיקום מיקוד הצליל. כך, המכשיר מסוגל למקד מקורות קול וירטואליים וליצור, הלכה למעשה, רמקולים קטנים ובלתי נראים ברחבי החדר.

 

מימוש זה עורר עניין עצום בטכנולוגיה, ולמרות מספר הרוכשים הזעום (בעיקר בגלל מחיר המערכת), נושא זה הדיר שינה מחברות רבות בתחום. הדבר לא נעלם מעיני חברת ימאהה, שביקשה להוזיל את הטכנולוגיה. בדומה למערכת של פיוניר, מערכת ה-YSP-1 של ימאהה יוצרת קרניים כיווניות של קול על ידי שימוש במערך הכולל כ-40 רמקולים קטנים.

 

חמישה רמקולים וירטואליים 

 

ניתן לדמיין זריקת אבן לאגם שקט אשר יוצרת גלים ממוקד מרכזי (אזור הנפילה), אם נזרוק אבן נוספת, חיבור של שני

מוקדי הגלים ייצרו סוג חדש של גלים. באותה מידה, מקרן הסאונד עושה שימוש ב-40 מוקדים של גלים (רמקולים), ומסוגל לייצר בעזרתם גלים אחרים המדמים רמקולים וירטואליים. 

 

על ידי שימוש בתהודות (רפלקציות) מהקירות הצדדיים והאחוריים, המערכת בעצם מסוגלת לייצר בימת קול היקפית. מימוש המערכת נעשה על ידי 40 רמקולים על-קוליים קטנים בגודל 3.5 ס"מ ושני וופרים בגודל 11 ס"מ, אשר כולם משולבים בתוך המערכת ומייצרים מעין חמישה רמקולים "וירטואליים" ברחבי החדר. על פי היצרן, המערכת תומכת בהספק של כ-120W בשל השילוב של הרמקולים הרבים.

 

המערכת מאפשרת שימוש בחדרים עם גדלים שונים - כך שניתן בעצם לשלוט על המרחק והזווית של הרמקולים הווירטואליים תוך התחשבות במרחק המערכת מכל אחד מהקירות שבחדר.

 

מה כולל בחבילה?

 

מקרן בעל מעבד הכולל מפענח Dolby-Digital ,DTS, מעבד קול ל-Neo6 ו-Dolby Prologic 2. ההגברה כוללת 40 מגברים דיגיטליים אשר מספקים 2W עם 10 אחוז THD ו-2 מגברים דיגיטליים של 20W עם 10 אחוז THD לשני הוופרים, 40 דרייברים של 1.5 אינץ' ושני וופרים של 4.5 אינץ'. למקרן-סאונד תצוגת LCD כחולה שמראה את המידע הרלוונטי, כמו הכניסה הפעילה, עוצמת הקול ואף תפריטים לכיול המערכת. 

 

כניסות המערכת כוללות 2 חיבורי סטריאו (VCR ,TV), יציאה לסאב-וופר אקטיבי, יציאת וידאו (קומפוזיט) ל-OSD על מוניטור/TV, שתי כניסות אופטיות (SPDIF), כניסה קואקסיאלית, חיבור סריאלי RS-233, חיבור System Connector – זהו חיבור מיוחד שנועד לחיבור סאב-וופר של ימאהה הכולל כניסה מתאימה. חיבור זה נועד להדליק ולכבות את הסאב בהתאם למצב המערכת.

 

המכשיר הזה הוא בעצם – רסיבר + חמישה רמקולים וירטואליים בחבילה אחת, שאמורה להיות מונחת מעל או מתחת לטלוויזיה/פלסמה, כאשר ביחד הן מאפשרות למשתמש ליהנות מטלוויזיה עם אודיו היקפי (סביר מאוד להניח ששילוב הטכנולוגיה במכשירי תצוגה יהיה המהלך הבא של יאמהה).

 

מיקום המיקרוסאונד

 

מקרן הסאונד זקוק לקירות (או כל משטח מחזיר אחר) בכדי לבצע את ההחזרים כראוי. אם במערכות קונבנציונליות האקוסטיקה של החדר משפיעה על התוצאה הסופית, הרי שכאן היא ממש תלויה בה כדי שזה יעבוד. המערכת תוכננה לעבוד כשהיא מוצבת בקיר הקדמי או באחת הפינות הקדמיות, כפי שניתן לראות באיורים הבאים:

 

 במצב זה, כל חמשת הערוצים המוכרים לנו, קדמיים, מרכזיים ואחוריים, מיוצרים בעזרת החזרים מהקירות.

 

במצב זה, שני הדרייברים הגדולים יחד עם 40 הדרייברים הקטנים, שמתנהגים כמו טוויטרים, מספקים שני ערוצי סטריאו

 

המערכת מייצרת בעזרת 3 קרניים ערוץ סנטר, ערוץ שמאל קדמי+ערוץ שמאל צדדי וערוץ ימין קדמי+ערוץ ימין צדדי. בקונפיגורציה הזו, אין שימוש בקיר האחורי. מצב זה נועד למקרה שאין קיר אחורי (או שההחזרים ממנו אינם טובים).

 

 

הערוצים הקדמיים מופקים כמו במצב סטריאו ואילו הרמקולים האחוריים/צדדיים נוצרים על ידי הרכב של "שלוש קרניים". זו הקונפיגורציה למיקום בפינה של החדר.

 

כפי שניתן לראות, המיקומים המומלצים הם סימטריים ככל שניתן ביחס לחדר, ולמרות שניתן לפצות על מרחקים שונים מהקירות, הרי שכאן כל הנושא של DELAY והבדלי עוצמות (אפילו בגלל סוגים שונים של משטחים, נניח חלון מול קיר) יהיה מאוד קריטי.

 

בניגוד לאקוסטיקה הדרושה לחדר קולנוע ביתי מצוי (כלומר, משטחים עם מינימום החזרי קול), YSP-1 עובד באופן אופטימלי בחדרים שבהם יש דווקא קירות עם החזרי קול חדים. על מנת לעבוד במצב של 5 קרניים - תצורת החדר חייבת לכלול 4 קירות, דבר אשר בעייתי ביותר כאשר מדובר בסלון ישראלי ממוצע.

 

המערכת מסוגלת לעבוד בתצורות חדרים מוזרות למדי - אפילו חדר בצורת L, כאשר ההחזרים מתוכננים לעבוד בקטע החדר שלפני הפתח. במקרה שאין קיר אחורי, האפקטים יהיו פחותים ויש לעבוד עם המערכת במצב של 3 קרניים.

 

קירות בארץ אינם אחידים ולעיתים כוללים משטחים שונים זה מזה (למשל קיר צדדי הכולל חלונות או דלתות רחבים). במקרה כזה, הצליל לא יהיה לחלוטין אחיד בכל המשטח (למרות שניתן לקזז זאת על ידי התפריטים המתקדמים יותר של המערכת).

 

חדר הבדיקה שלנו היה מלבני (6X5 מטר) כאשר התצורה הינה זהה לדוגמה הראשונה. תצורה זו מאפשרת לנו, באופן תיאורטי, ליהנות מסראונד – מצב של חמש קרניים. דרישות המינימום לשימוש במקרן-סאונד, על פי המלצת ימאהה, הן כ-3X3 מטרים וישיבה במרחק של 2 מטרים לפחות ממקרן הסאונד. 

  

איכות צליל

 

התחלנו עם הספקים נמוכים. בווליום סביר, איכות הצליל אינה רעה, אולם בהחלט ניתן לחוש חוסר מה בטווח התדרים הנמוך. שני הוופרים הנכללים במערכת בהחלט אינם מספיקים לדחוף את כל טווח התדרים הדרוש למערכת קולנוע ביתית טובה.

 

כאשר מגבירים את חוזק הצליל (כזכור, היצרן טוען להספקים עד 120W) חסרונות ה-YSP1 ניתנים בקלות לשמיעה. המערכת מתקשה לספק את הסחורה ומעוותת את הצליל באופן משמעותי.

 

במצב סטריאו, כאשר האזנו למוזיקה, הרמקול תיפקד בצורה סבירה - אולם בהחלט לא הגיע לרמת צליל של רמקולים סטריאופוניים ברמת המחירים שלו.

 

בקולנוע ביתי ניתן היה לחוש בבמת הצליל הרחבה, והאפקט בהחלט היה משמעותי ביותר עבור סרטים. למרות זאת, הורגש חוסר באפקטים האחוריים, ולהשלמת האפקט רצוי להוסיף רמקולים סטלייטים באחורי החדר. כמובן, שזה נוגד את תפיסת היצרן, ולכן יש כאן חיסרון לא קטן.

 

עלות והיצע

 

מחיר הריטייל של המערכת כ-1,500 דולר בארה"ב, אך המחיר ברחוב כבר ירד לכ-900 דולר. המכשיר עדיין לא הגיע ארצה (בדיקה זו נערכה באירלנד) והוא צפוי להגיע לכאן בהקדם.

 

המוצר מעניין מאוד ומסמן כיוון חדש בתחום הקולנוע הביתי. אך האם הוא שווה את המאמץ והעלות? הדבר תלוי מאוד בצרכן. למי שזקוק לאודיו איכותי למוזיקה ו/או קולנוע ביתי, נמליץ להישאר עם מערכות קולנוע ביתי סטנדרטיות. כמו כן, נמליץ לבעלי חדרים בעלי אקוסטיקה בעייתית או ללא ארבע קירות לוותר על המכשיר מראש.

 

מקרן הקול יפה וסקסי. ימאהה בהחלט כיוונה למי שנושא העיצוב חשוב לו ביותר. המערכת תסובב ראשים בניסיון לאתר את מקור הצליל. אולם, לאחר ששלב ההתלהבות הראשונית יפוג, עלול השומע להתאכזב מאיכות הצליל ומההספקים הנמוכים שניתן לשמוע בהם לפני שהצליל מתחיל להתעוות.  

 

כתבו: מרטין סבג ו-עפר לאור

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה-YSP-1
ה-YSP-1
באדיבות מרטין סבג hometheater.co.il
בשיתוף אתר האודיו והקולנוע הביתי hometheater.co.il
בשיתוף אתר האודיו והקולנוע הביתי hometheater.co.il
מומלצים