חידושים בצילום: די למפלצות המגהפיקסל
מדי מרץ מגיעות יצרניות המצלמות ללאס וגאס, כדי להציג את מיטב מרכולתן ולשכנע אותנו להחליף מצלמה. ניר נוסבאום אמנם לא היה שם, אבל הוא עקב מקרוב והוא מדווח בהרחבה על השינויים, החידושים והמגמות
בחודש מרץ יש התרגשות קטנה בחוג חובבי הצילום. ההתרגשות סובבת סביב לאס וגאס, שבה מתקיימת מדי שנה התערוכה השנתית הגדולה בעולם לציוד צילום. בתערוכת PMA – Photo Marketing Association לוקחות חלק כל החברות שחושבות שיש להן השפעה על תחום הצילום; קאנון, ניקון, סוני, פוג'י, אולימפוס, קוניקה-מינולטה קודאק, פנסוניק, סאנדיסק ועוד רבות וטובות. כל החברות האלו מכוונות את מאמצי הפיתוח שלהן כך שיהיו להן מוצרים חדשים להציג בתערוכה.
מגמה והתפתחות של ציוד הצילום הדיגיטלי
החשיבות המרכזית של ה-PMA נעוצה בעובדה שבתערוכה אפשר לזהות את המגמות המשתנות המאפיינות את עולם הצילום. למשל, אפשר לגלות שם את התכונות שהופכות להיות סטנדרטיות ואת התכונות החדשות שנכנסות למצלמות משוכללות בלבד.
הגילוי המרענן ביותר השנה הוא שנראה שאינפלציית המגה-פיקסלים מגיעה לסיומה. בשנים קודמות הכריזו החברות בעיקר על תוספת של מגה-פיקסל או שניים לדגמים הישנים, תכונה שבאה לעיתים קרובות מדי על חשבון חדות התמונה ואיכותה. השנה הבינו החברות ש-8 מגה-פיקסל זה די והותר והן לא יוכלו לשכנע בקלות את ציבור המשתמשים שהוא זקוק ליותר. בתערוכה התברר עוד כי רזולוציה של 4 מגה-פיקסל הפכה למינימום האבסולוטי. כלומר, מי שמציע לכם מצלמת 3 מגה-פיקסל ומטה מציע לכם מציאה ישנה.
כמו כן התברר בתערוכה כי אנחנו צפויים לראות מסכים גדולים הרבה יותר. אם בעבר נאלצנו להסתפק במסכים של 1.5 אינטש, הרי שהיום החברות צמאות החידושים משלבות במצלמות מסכים של 2.5 אינטש ואפילו של 3 אינטש. בעיקר המצלמות מתגאות במסך שתופס כמעט את כל החלק האחורי. אם המסכים יהיו איכותיים, חדים, יספקו תמונה חדה גם באור שמש חזק, יהיו בעלי רזולוציה גבוהה ומהירות רענון טובה, אנחנו נברך על כך.
ייצוב תמונה ו-ISO משופרים
החברות חשפו בתערוכה גם שיפור של הזום במצלמות הקטנות. היום, זום של פי 10 עד פי 12 הוא כבר לא כל-כך נדיר ויקר במקומותינו. כדי למנוע טשטוש בצד הרחוק של הזום, כוללות כמעט כל החברות מנגנון של ייצוב תמונה (IS או Image Stabilization) חשמלי במצלמות שלהם.
מנגנון זה פועל כדי לאזן את הרעידות הטבעיות של היד האנושית ומזיז את העדשה (או הסנסור) ביחס הפוך לתנועות היד ובכך מאפשר צילום במהירות נמוכות עד פי 4 (כלומר, במקום מהירות מינימלית של 1/400 שניה ללא טשטוש, המצלמה תאפשר צילום במהירות של 1/100).
תופעה מעניינת נוספת היא הצגתן של מצלמות המצלמות היטב גם בכיוון ISO (אסא) גבוה. בעבר, רק מצלמות SLR יקרות וכבדות הבטיחו לנו צילומים סבירים ברגישות של ISO 800 ואפילו ב-1600. ניסיון לצלם תמונות ב- ISO 400 במצלמות קומפקטיות יותר הפיק יותר רעש מאשר תמונה. כל זה עשוי להשתנות בקרוב. מצלמות קומפקטיות חדשות תומכות גם ב-ISO 1600 ומבטיחות תוצאות טובות. איך הן עושות את זה מבלי להגדיל את גודל הסנסור? האם מדובר באלגוריתם הפחתת רעש מתוחכם או שהחברות פשוט מצאו פטנט? נחיה ונראה.
כמו כן נראה כי סרטי וידאו מתייצבים על איכות VGA (רזולוציה של 640x480) במהירות של 30 פריימים בשניה וללא הגבלת אורך. צפינו כבר בסרטוני וידאו באיכות של מצלמת וידאו – ברורים, חדים ועם סאונד מעולה. בשנים הקרובות נותר רק לצפות לאלגוריתמים חכמים שיצליחו לכווץ את הסרטים ביעילות, כדי שהסרטים לא יאכלו לנו ג'יגות של זכרון בדקות ספורות של צילום. ואם כבר זיכרון, נצטרך כרטיסים זולים בנפחים גדולים יותר שאולי יגרמו לנו לנסוע עם מצלמה אחת – סטילס ווידאו.
מצלמות SLR
בתחום מצלמות ה-SLR – המצלמות הענקיות שמגיעות בדרך-כלל עם האפשרות להחליף עדשות – דווקא אין חידושים מרעישים. קאנון, שלא התאפקה ושחררה כבר לפני מספר חודשים את מצלמת דרג הביניים 5D, עם 12 מגה-פיקסל וסנסור בגודל של 35 מ"מ (המאפשר שימוש בעדשות אופטיות בדיוק באותו אורכי מוקד כמו במצלמות פילם), שחררה את מצלמת Canon 30D.
אז למה אנחנו לא מתרגשים? כי השינויים מינוריים יחסית ל-20D הוותיקה; המצלמה נראית קצת אחרת, המסך גדל ל-2.5 אינטש, בדומה ל-5D, ונוספו כמה תכונות זניחות יחסית, כמו מספר רב יותר של אפשרויות לכיוון רגישות ISO.
השינוי המבורך כתוב על תג המחיר – כ-1400 דולר בלבד לגוף, סכום נמוך מהסכום שיש להוציא עבור ה-20D. פירושו של דבר שמחיר ה-20D יצלול ממש בקרוב, לתשומת לב המוכרים והקונים.
סמסונג, שמנסה לחדור לכל פלח שוק בתחום האלקטרוניקה הבידורית, משיקה את מצלמת GX-1L. מדובר במצלמת SLR קלה, קטנה וזולה, שהיא אמנם בת 6 מגה-פיקסל "בלבד" אך צפויה להיות מצלמה יעילה ואפשר לסמסונג כניסה טובה למגרש של הגדולות.
חידוש: צילום במאצעות המסך ב-SLR
אולימפוס שחררה את מצלמת ה-E330 וספגה כבר קיתונות של ביקורת על איכות המצלמה, במיוחד ביחס למחירה. החידוש המרכזי במצלמה הוא האפשרות לראות את התמונה במסך הדיגיטלי, אפשרות שלא קיימת בשום מצלמת SLR אחרת. ומדוע? מצלמות SLR מצלמות באמצעות מערכת מראות מהעינית אל תוך העדשה, מערכת המזכירה פריסקופ.
כאשר אנחנו מסתכלים דרך העינית, המראות מכוונות כך שהאור יגיע מתוך העדשה לעינית ואילו כאשר אנחנו לוחצים על כפתור הצילום, יש מראה המסתובבת וגורמת לאור לפגוע בסנסור. לכן מצלמות כאלה עושות רעש בזמן הצילום (של המראה המסתובבת) ולכן בזמן הצילום אי אפשר לראות דבר דרך העינית (כי היא חסומה). אולימפוס השאירה את המראה פתוחה כל הזמן, כך שהתמונה פוגעת בסנסור ומשודרת לצג האחורי.
אין לדעת אם התעשייה תאמץ את האפשרות הזו. אם החידוש הזה יתפוס, נוכל להשתמש במסך כדי לכוון את התמונות ואולי אפילו לצלם סרטי וידאו במצלמות SLR.
גם פנסוניק הוציאה מצלמת SLR בשיטה הזו (הקרויה LiveView, אגב) בעקבות שיתוף-פעולה עם אולימפוס. מדובר במצלמה מדגם DMC-L1 עם 7.5 מגה-פיקסל. המצלמה אמנם מצויידת בעדשות Leica המצויינות, אך קשה לצפות שהמצלמות של פנסוניק תתפוסנה נתח משמעותי בשוק.
זום ענקים
מצלמות העוג, שמסוגלות לאתר נמלה על המדרכה מגורד שחקים בניו-יורק, הפכו לפופולריות כבר בשנה שעברה. אבל השנה הן תופסות את מרכז הזירה. מנגנוני ייצוב התמונה הופכים להיות יעילים יותר, הזום נמתח מהר יותר מבעבר והחיסרון היחיד הוא שהמצלמות לא מספקות זווית רחבה יותר (כמו 28-340 מ"מ במקום 38-450 מ"מ) כדי לצלם תמונות נוף איכותיות.
שוב קאנון פותחת עם מצלמת 500 הדולר, PowerShot S3 IS, המחליפה את S2 IS הפופולרית כל-כך. זוהי מצלמה סקסית בת 6 מגה-פיקסל וזום מיוצב פי 12 (36-432 מ"מ) המאפשרת את כל הכיוונים האוטומטיים והידניים הרצויים. היא תומכת בכיוון רגישות סנסור מ-ISO 80 ועד ל-ISO 800. כמובן שבלי לבחון את התמונות שהיא מפיקה, אי אפשר לדעת האם מדובר בחידוש אמיתי או בהתרגשות חולפת בלבד.
פנסוניק מפגיזה עם ה-Lumix DMC-TZ1 (די עם השמות הארוכים והמסתוריים האלה!). הייחוד במצלמה זו הוא גודלה הקטן ביחס לזום המיוצב פי 10 (35-350 מ"מ) שהיא מכילה. היא שוקלת 235 גרם בלבד (בהשוואה ל-410 גרם של הקאנון). חוץ מזה היא מכילה כוונים אוטומטיים בלבד, למרבה הצער, מצויידת במסך של 2.5 אינטש ותומכת ברגישות של עד ISO 1600. אם הכמות תוביל לאיכות, זו בהחלט תהיה מצלמה מסקרנת לאלה שרוצים מצלמה עם זום גדול שתהיה תמיד בתיק.
גם סוני תמכור בקרוב את מצלמות DSC-H5 עם 7 מגה-פיקסל וה-DSC-H2 בת ה-6 מגה-פיקסל. שתיהן כוללות זום מיוצב פי 12 (36-432 מ"מ), סרטוני VGA מכווצים לפורמט MPEG (מתי כל החברות ילכו בעקבות סוני?), עדשה חזקה (וגדולה) עם צמצם של 2.8-3.7 (כל הכבוד) ורגישות של עד ISO 1000. איכשהו יש לי הרגשה מצויינת בקשר למצלמות אלו, אך רק בקרוב נוכל לבדוק אם הן עומדות בציפיות.
מצלמות בלשים
גם בתחום המצלמות הזעירות יש חידושים בתערוכה. מסכי ענק שתופסים כמעט את כל החלק האחורי, זום גדול יותר חרף המידות הקטנות ותפקוד טוב יותר בתנאי אור לקויים, ללא מבזק. יש לקוות כי אריזות המתכת המושכות יכילו בתוכן גם איכות תמונה נסבלת.
קאסיו, שמוכרת לנו ממחשבוני הכיס שעזרו לנו לעבור את הבגרות בשלום, היא גם אחת מחלוצות הצילום הדיגיטלי. החברה הזו מעולם לא תפסה נתח שוק משמעותי, משום שאיכות האופטיקה של המצלמות שלה לא הייתה מדהימה. קאסיו היא גם חלוצת המצלמות הזעירות ויוצאת כל הזמן עם דגמים חדשים בסדרת ה-Exilim המאוד פופולרית שלה.
בתערוכה היא יצאה עם שלושה דגמים חדשים וקטני מידות. היקרה והטובה מביניהן היא ה-Exilim EX-Z850, בת ה-130 גרם, המשלבת 8 מגה-פיקסל, זום אופטי פי 3 (38-114 מ"מ), מסך בן 2.5 אינטש ולא מעט תכונות ידניות. המצלמה מצויידת גם במנגנון ייצוב תמונה ומבטיחה מהירות פעולה מפתיעה ופלאש חזק ואינטליגנטי. ומה עם איכות התמונה? נקווה שגם היא השתפרה.
ריקו, שמוכרת הרבה יותר מתחום מכונות הצילום, מציגה לנו את מצלמת Ricoh Caplio R4. זוהי מצלמת 6 מגה-פיקסל קטנה (135 גרם), מגניבה לגמרי והשוס הגדול: היא מצויידת בזום מיוצב של פי 7 ועוד עם עדשה רחבה (28-200 מ"מ).
חוץ מזה היא אמורה להיות מהירה מאוד, מאפשרת מאקרו ממרחק של 1 ס"מ בלבד ויודעת לצלם ברזולוציה ביחס של 3:2 (למה לא כולן מצלמות כך?) וכל זה במצלמה ברוחב של 26 מ"מ. נשמע כמו הפלא השמיני? בינתיים בהחלט כן.
קאנון פותחת עם שתי מצלמות ה-IXUS 60 וה-IXUS 65. אלו מצלמות 6 מגה-פיקסל קטנות (140 גרם בלבד) עם זום של פי 3 (35-105 מ"מ) ורגישות של עד ISO 800. ההבדל בין שתיהן הוא רק במסך: 2.5 אינץ' בדגם 60 ו-3 אינטש ענקיים בדגם 65.
ניקון לא הציגה מצלמות חדשות רבות ב-PMA. שתיים מהמצלמות שכן הציגה הן מצלמות זעירות שנושאות את השם CoolPix S5 ו-S6. אלו מצלמות בנות 6 מגה-פיקסל, זום פי 3 (35-105 מ"מ) ושוקלות גם כן 140 גרם. ומה ההבדל ביניהן? הסתכלו למעלה, על קאנון.
פוג'י מציגה בפנינו את ה-FinePix F30. בינינו, זו מצלמה די מכוערת, ששוקלת 155 גרם אבל יש לה סנסור של 6 מגה-פיקסל, זום פי 3, מסך של 2.5 אינטש ורגישות סנסור של עד ISO 3200. אני אוכל את הכובע שאין לי אם מישהו יוכל לזהות את עצמו בתמונה שהוא צילם ב-ISO 3200. אבל מי יודע – אולי הם באמת הפתיעו?
מצלמות אחרות
החברות השיקות עוד מצלמות חדשות רבות בתערוכה, אולם אין בהן חידושים מעניינים. הבשורה המעניינת היחידה היא שסוני, שמובילה את שוק מצלמות הווידאו, תתחיל בקרוב לייצר מצלמה היברידית הטובה בסטילס ובוידאו. הסתכלו על התמונה, היא טובה מאלף מילים.
רק נספר שיש לה ממשק נוח לצילום סטילס ואפשר לפתוח אותה כך שהיא תתנהג ותראה ותשב ביד בצורה די דומה למצלמת וידאו ותצלם באיכות VGA במהירות של 30 פריימים לשניה ותכווץ הכל בפורמט של MPEG4.
כל זה ביחד עם 5 מגה-פיקסל לצילומי סטילס, 155 גרם משקל וזום של פי 3 (קצת קטן למצלמת וידאו, לא?) מבטיח רבות.
כרטיסי זכרון
כמו שרמזנו בחודש שעבר, יש גם נפחים חדשים מבית סאנדיסק ולקסאר. הכרטיסים המהירים של סאנדיסק מסדרת Extreme III מפציצים במהירות של עד פי 133 בנפח של עד 8GB לכרטיסי Compact Flash. מסדרת Ultra II יש גם כרטיס בנפח של 4GB בפורמט הקומפקטי של סוני Sony Memory Stick Pro Duo (מתי תקצרו את השם?). גם לקסאר הציגה כרטיס 8GB מהיר חדש.
המדריך התפרסם בגליון אפריל של netמגזין. לחצו כאן לרכישת מנוי ל-PC Magazine במחיר מיוחד.



