הורדה במשכורת
במקום עבודתי הוחלט להוריד במשכורות העובדים להוריד 10 אחוז מהמשכורת, החל ממשכורת אוקטובר (הודיעו לנו באמצע אוקטובר), והוחלט שיהיה מכתב, למי שלא יהיה מעוניין ולא יחתום ויהיה לו זכות ללכת עם פיצויים וללא מכתב פיטורין וללא מכתב סיום עבודה. בנוסף, גם למי שלא חתם על המכתב, הורידו במשכורת. הייתי מעוניין לדעת מה החוק לגבי מקרה כזה?
אלון לוין, מנהל המחלקה המשפטית זכויות הפרט בהסתדרות החדשה, משיב:
ניכוי שכר בשיעור משמעותי (10% למשל) אינו חוקי, מאחר שהוא מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה. לדבריו, הדבר חוקי רק במידה שבחברה יש הסכם קיבוצי המקנה למעסיק אופציה כזו.
לדבריו, אם המעסיק מתבצר בהחלטתו, כל עובד יכול להודיע לו כי הוא מתנגד להחלטה ולדרוש לאכוף את ביצוע החוזה המקורי. במידה שהמעסיק אינו מסכים, העובד זכאי להתפטר – ולקבל פיצויי פיטורין.
לדברי לוין, אם עובד מתנגד לביצוע הניכוי והמעסיק החליט להשאיר אותו בעבודה אך בכל זאת קיצץ בשכרו, העובד רשאי להגיש תביעה בבית הדין לעבודה ולקבל החזר של הניכוי. זאת, מאחר שהדבר מנוגד לסעיף 25 לחוק השכר.
לוין ציין עוד, כי אם עובדים בחברה כלשהי יצליחו להתארגן ולהקים ועד בעקבות הסיטואציה החדשה, ויפנו יחד כקולקטיב למעסיק, לא ניתן יהיה לפטר אותם, מאחר שאסור לפטר על רקע של התארגנות.
ההסתדרות החדשה: 50-53-50-800-1