שתף קטע נבחר

מעלה קרחות: איך תשאירו שיער על הראש?

זה קורה (כמעט) לכולנו: מאפרה במרכז הפדחת או מפרצים בצדדים מבשרים את הנורא מכל - גבר, אתה מתקרח. מה גורם לנדידת השיער לכתפיים ואיך אפשר למנוע או לפחות לעכב אותה? קנינו מסרק צפוף ובדקנו

קרחת התקרחות נשירה נשירת שיער (צילום: shutterstock)
"מסרק? זה לשעירים!"(צילום: shutterstock)

 

השיחה עם ד"ר יוליה ולדמן גרינשפון מתחילה בסיפור. כמה שנים אחרי החתונה פנתה חמותה של הדוקטור לבנה היקר והסבירה לו שבדיוק כמו אבא שלו, הוא מתקרח. האם רמזה לבנה שאם הוא רוצה לשמור על אשתו, עליו לעשות מאמץ להילחם בנדידת השיער לכתפיים - ומה טוב גורלו שאשתו מומחית לשיער.

השיחה שהתקיימה אחר כך היתה כזאת שיכולה לקרות רק בבית של שני רופאים. היא כללה התייעצות עם יוליה, האם אובדן השיער של בעלה מפריע לה, והיא ענתה בסובייטיות אופיינית שלא התחתנה עם בעלה בגלל השיער. הבעל, מצידו, העיר שהוא כבר נשוי, כך שמבחינתו השיער יכול לנדוד לאן שהוא רוצה כל זמן שאשתו נשארת.

"אם ההתקרחות מפריעה לדוקטור", הוסיף הבעל, "שתעשה עם זה מה שהיא יודעת ורוצה".

כששמעתי את הסיפור הגבתי ב"נו באמת, הרי הוא התחתן עם דוקטור אז זו לא חוכמה. הוא את שלו עשה".

אני מספר את כל זה כדי להסביר שבכל נישואין, גם של אנשים בעלי ידע ואמצעים, יתקיימו אותן שיחות על תאריך התפוגה של שיער הגבר. לכן, הכתבה הזאת באה לעשות לכם סדר בראש, תרתי משמע.

לפני שאנחנו צוללים אל סוגי ההתקרחות, הסיבות לה ודרכי מניעתה, חשוב שנדע שהתקרחות היא בעיה גברית. זה לא שאין נשים קרחות או מתקרחות, אבל הן כל כך נדירות שמדעי הרפואה מתייחס להתקרחות כאל בעיה גברית נטו.

"הרבה בעיות עושה לכם הכרומוזם y הזה", אומרת הדוקטור, ואני חושב לעצמי "אין לי בעיה להתקרח כל זמן שאני לא צריך ללדת משהו בגודל של מלון מהווגינה שלי או ללכת על עקבים". פייר, זה נשמע לי כמו עסקה הוגנת.

 

 

שביל באמצע

עכשיו, כשאנחנו מסורקים למשעי, אפשר להתחיל לדבר על קרחת. ישנם שלושה סוגי התקרחות. הראשונה והנפוצה יותר היא ההתקרחות התורשתית. ההתקרחות הזאת קלה לאבחון, כל אחד יכול לעשות את זה בבית. תסתכלי על אבא שלו, עכשיו על בחיר ליבך, עכשיו שוב על אבא שלו.

ההתקרחות התורשתית מגיעה בדרך כלל בצורת התקרחות קדמית, הידועה בכינוי מפרצים, או התקרחות עליונה, הידועה בכינוי מאפרה, שבה מרכז הראש מאבד שיער.

"בנוגע להתקרחות גנטית, אין יותר מדי מה לעשות", מבאסת דוקטור יוליה, "אפשר לנסות להאט את הקצב, אבל אנחנו יודעים שזה קרב אבוד מראש. קו הזמן הוא בערך דומה, כך שאם אבא שלך התקרח בגיל 20, סביר להניח שגם אתה תתקרח בערך באותו הגיל. חשוב לשים לב שהשיער בהיקף של הראש נשאר חזק ובדרך כלל גם סמיך, וזה השלב שבו אנשים חושבים שהם יכולים לגדל שלוש שערות ולסרק אותן על הקרחת". הבעיה עם השיטה הזאת היא שמשב רוח אחד ואתה גם קירח וגם יש לך שיער מתנפנף בצורה לא ברורה ליד האוזן.

ניתן לעכב את נשירת השיער?

"נמצא כי הפחתת לחץ נפשי, בשילוב עם תזונה בריאה ותכשירי שיער שמזינים את השיער ואת מאגר הויטמינים, יכולים להאט את נשירה. אבל זה נכון לכל מצב של התקרחות".

 

"אצל אבא שלי זה דווקא התחיל ממאפרה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"אצל אבא שלי זה דווקא התחיל ממאפרה"(צילום: shutterstock)

 

אני מתעניין אם אפשר לבצע השתלת שיער במקרה כזה, והדוקטור עונה שהיום לכל רופא עור ממוצע יש מכשיר במשרד שבודק האם יש זקיקים, כלומר האם בסיס השערה עדיין קיים. אם כן, אפשר לנסות לעורר את הזקיקים לפני שעושים השתלת שיער עם תכשירים. במידה ואין זקיקים, לדבריה, "לא משנה כמה תשקה, בשדה לא זרוע לא יצמח כלום".

זה בטח איזה פתגם ברוסית, אני חושב, אבל היא ממשיכה ואומרת שבמצב כזה "אפשר לעשות השתלת שיער ולדלל שערות מההיקף של הראש, שם יותר משערה אחת צומחת מכל זקיק, ולהעביר אותן למקום שבו השערות הפסיקו לצמוח".

אז יש תקוה?

"כן. יכול להיות שגם אבא וגם אתה סובלים מאותה מחלה שממנה נגרמת נשירת השיער. אם זה המצב, טיפול במחלה יכול לעצור או לעכב את הנשירה ולעיתים נדירות לעצור אותה לחלוטין".

 

מספרי ברזל

המשפט האחרון של הדוקטור מביא אותנו לסוג ההתקרחות השני - התקרחות בעקבות טראומה של הגוף או מחלה.

במקרה הזה, הדוקטור מחליטה לשתף אותנו בכמה תובנות. "את הגוף לא מעניין מה יפה ומה לא, הוא עובד לפי החלטה של 'יעיל או לא יעיל'", היא מבהירה, "הגוף מתייחס לשיער כאל דבר מיותר לחלוטין ונפטר ממנו ברגע שהוא נכנס למצוקה. אפילו מצוקה קלה כמו הקאות אלימות לתקופה ארוכה או דלקת ריאות יכולות לגרום לגוף להיפטר מהשיער. זה כמו כדור פורח שמנסה להמריא וזורק את כל מה שלא חשוב, כדי שיהיה לו קל יותר".

ניתן לעכב את הנשירה במקרים כאלה?

"בהחלט. הטיפול במקרה כזה יהיה קודם כל בתופעות של המחלה עצמה, ורק אחר כך בנשירה. המחלה יכולה לגרום לחוסרים בברזל למשל, שגורמים לנשירת שיער. במקרים כאלה נעשיר את החולה בברזל וכשהגוף יקבל מספיק ממנו, הנשירה תאט ואפילו תעצור".

 

"וזה לא הדבר הכי מופרע בראש שלי" ()
"וזה לא הדבר הכי מופרע בראש שלי"

 

גם בסוג הזה של ההתקרחות, לפני שרצים לבצע השתלת שיער כדאי לבצע כמה בדיקות דם שיספרו לנו האם ההתקרחות נובעת ממחלה שאנחנו כבר יודעים עליה או מכזאת שעוד לא גילינו חלילה. 

ההתקרחות מושפעת בעיקר מחוסר בברזל או מתפקודי הכבד או הכליות. החוסרים האלה, בין היתר, מספרים לנו שהגוף במצוקה, שאם נפתור אותה יכול מאוד להיות שנצליח להפוך או לעצור את תהליך ההתקרחות. במידה ואיחרנו, כדאי לפתור את המחלה לפני ההשתלה.

אז גם כאן, יש תקוה.

"כן. אם נרפא את המחלה מהר מספיק, סביר להניח שנצליח לעצור את נשירת השיער. בכל אופן, אם אין לך אבא או סבא קירחים ואתה מתחיל להתקרח, גש לרופא העור שלך והוא יעביר אותך בדיקות דם לגלות האם הגוף במצוקה. כשתשלים את החוסרים יגיע הזמן לעצור או לעכב את הנשירה".

 

כתוב בעור

הסוג השלישי של ההתקרחות נובע ממחלת עור, שבה העור עצמו נפגע וכתוצאה מכך נפגע גם שורש השערה ומתרחשת נשירה. זהו סוג של התקרחות שקל יחסית לטפל בה, כי הוא מקומי ולא מערכתי - כלומר הנשירה נגרמת כתוצאה מבעיה מקומית ולא ממחלה שתוקפת את כל הגוף או גנטיקה שנמצאת בתוכו כמו פצצה מתקתקת.

כאן, בדרך כלל ניתן לטפל בבעיה באופן נקודתי ואז נשירת השיער מואטת או נבלמת וצמיחתו מתחדשת כמו זו של הדשא בבלומפילד אחרי עונה קשה במיוחד.

 

פיירלואיג'י קולינה קרחת (צילום: איי פי)
"תמות נפשי עם רוברטו באג'יו"(צילום: איי פי)

 

בעוד אני מהרהר אם גם המשפט על בלומפילד מקורו בפתגם סובייטי, הדוקטור מעודדת כאחרונת האולטראס ואומרת כי "במקרה של התקרחות בשל מחלת עור, טיפול מקומי במחלה יכול בהחלט לעכב ואפילו לעצור את הנשירה. אם החלטת ללכת על השתלה, מומלץ כמובן לטפל במחלה לפני כן מכיוון שהעור הפגוע ימשיך לדחות את השיער המושתל".

אז יש תקוה???

"מכל גורמי ההתקרחות, זהו הגורם הכי 'אופטימי'. טיפול במחלות עור מקומיות הוא קל יחסית, מכיוון שהוא טיפול מקומי. תחשוב על טיפול בכאב ראש באמצעות נטילת כדור. אתה מציף את הגוף במשכך כאבים כדי להגיע למקור הכאב, הראש. במחלת עור אתה יכול למרוח את התרופה ישירות על האיזור הנגוע, מה שהופך את הטיפול ליעיל וקל יותר".

 

הכה את המומחה

שמפו מסוים יכול לגרום לנשירת שיער מואצת?

"לא ידוע לי דבר כזה. עם זאת, יש שמפו תרופתי וטיפולי שיכול לסייע בהזנת השיער ולעזור למנוע נשירה. יש תרופות שמורחים על השיער באמצעות שמפו".

נכון ששתיית תה ירוק מסייעת למניעת נשירה?

"אין קשר מוכח בין תה ירוק להתקרחות", היא צוחקת, "אבל אומרים שמרזים מתה ירוק, ככה שתהיה קירח - אבל רזה".

מקלחת במים חמים יכולה לגרום להתקרחות?

"מקלחת במים חמים מדי יכולה לגרום לכוויות ולזרז התקרחות. כווייה חוזרת בקרקפת עלולה לגרום להתייבשותה, להרחבה של הזקיקים, להיחלשות בסיס השערה ולבעיות בזרימת הדם בקרקפת, ולכן יש להימנע ממים חמים מדי".

חוסר שינה יכול לגרום להתקרחות?

"בהחלט! עם זאת, חוסר שינה קשור בעיקר למצב נפשי ולכן שינה מאוזנת היא רק חלק מהמאזן. צריך להקפיד על הימנעות ממצבי לחץ, על תזונה ועל שינה".

תזכירו לי לדבר עם צה"ל על מאות שעות השינה שהוא חייב לי, אני חושב, אולי התקרחות צריכה להיות נכות צה"ל מוכרת.

 

 

מה בנוגע לרפואה אלטרנטיבית כמו עיסוי קרקפת או שמנים?

"כל חומר שיכול להזין את השערה הוא מבורך. ויטמינים מקבוצת ויטמינים איי, אבץ, ברזל, סיליקה, מגנזיום, כולם מסייעים לשמור על שיער בריא. שמנים שמזינים את השיער והקרקפת זה חיובי ועיסוי קרקפת זה כיף".

ומה עם צמחונות וטבעונות?

"לכשעצמם, הם לא מובילים להתקרחות במיוחד. מה שכן, חשוב לבדוק את רמות הברזל כי טבעונים וצמחונים נוטים לחוסרים בתחום הזה, וזה כן עלול להוביל להתקרחות מואצת".

מהי ההתקרחות הכי מוזרה שנתקלת בה?

"היו לי אנשים שהגיעו עם כוויות איומות והתקרחות בעקבות כך, כי הם ניסו לטפל בה עם חלב תאנים או ממרח שום. בשני המקרים מדובר על כוויה כימית חזקה, שנגרמה מאנשים שמקבלים עצות מסוכנות. חלב תאנים ושום, שניהם חומרים אלימים שיכולים לגרום לנזק רציני.  

"בכל מקרה, אם אתה ובת הזוג שלך תקבלו את התהליכים שעוברים על הגוף שלך בהבנה, שניכם תורידו את הלחץ מהמראה החיצוני ותקפידו על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ושינה טובה, זו יכולה להיות התרופה הכי טובה לעצירת ההתקרחות".

ואני חושב שבעולם שבו כולנו חייבים להיות בשליטה, מסירים שיער ממקומות מסויימים ומנסים לגדל אותו במקומות אחרים, אולי כדאי באמת שנשחרר קצת, ונקבל את הגוף שלנו באהבה.


פורסם לראשונה 19/06/2020 09:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
"קירח, כן, אבל לפחות לא צריך לשפוט את חדרה נגד בני יהודה"
צילום: איי פי
מומלצים