שתף קטע נבחר

"גברים, אנחנו הבעיה והגיע הזמן להכיר בכך"

באחת ההרצאות המרתקות שעלו השנה ב-TED קורא השחקן והבמאי ג'סטין בלדוני לעמיתיו הגברים להפסיק להעמיד פנים שהם חזקים, להתחיל להפגין חולשה ופגיעות, והכי חשוב - להקשיב סוף-סוף לנשים. צפו

 

 

"כל חיי העמדתי פנים וגילמתי גבר שאינו אני", מודה השחקן והבמאי היהודי-אמריקני ג'סטין בלדוני באחת ההרצאות החשובות ביותר שעלו השנה ב-TED. "העמדתי פנים שאני חזק כשהרגשתי חלש, זייפתי ביטחון עצמי כשהרגשתי חסר ביטחון וניסיתי להיראות קשוח כשהייתי פגיע. רוב הזמן העליתי מופע, אבל נמאס לי וזה מתיש להיות 'מספיק גבר' בשביל כולם כל הזמן".

 

בהרצאתו על "הגבריות הרעילה" מספר ג'סטין על המסרים שהחברה והתרבות העבירו לו מגיל צעיר מאוד באשר לסוג הגבר שעליו להיות ("כשנאמר לי שגברי זה ההפך מנשי, היה עליי לאמץ את הגינונים ה'גבריים' הללו כדי שלא אואשם חלילה ב'נשיות'"), על הדיכוטומיה החברתית עתיקת היומין שלפיה "גברים הם ההפך מנשים" ועל הנזק שלה ("לגברים אסור להפגין פגיעות וחולשה").

 

"אני לא פה כדי להרצות לכם על ההיסטוריה. כולנו יודעים איך הגענו לפה", הוא אומר. "אבל אני גבר שהתעורר אחרי 30 שנה והבין שהוא חי בקונפליקט – קונפליקט עם מי שאני וקונפליקט עם המסרים התרבותיים על סוג הגבר שאני אמור להיות, ונמאס לי. אני לא רוצה להיות גבר טוב, אני רוצה להיות בן אדם טוב. ואני קורא לגברים לעמוד וללמוד מהנשים שמקיפות אותם".

"אני לא רוצה להיות גבר טוב, אני רוצה להיות בן אדם טוב". ג'סטין בלדוני (צילום: מתוך TED) (צילום: מתוך TED)
"אני לא רוצה להיות גבר טוב, אני רוצה להיות בן אדם טוב". ג'סטין בלדוני(צילום: מתוך TED)
 

"אני לא אומר שכל מה שאנחנו יודעים על העולם הזה הוא רעיל, או שעלינו להפסיק להיות גברים", הוא מחדד את כוונותיו. "אבל אנחנו צריכים איזון, והדרך היחידה לשנות דברים היא אם נעיין בכנות בתסריט שהועבר אלינו מדור לדור ובתפקידים החברתיים שגברים נאלצים לאמץ כל חייהם - ונתחיל לשנות אותם. אני מכיר גברים שהיו מעדיפים למות מאשר לשתף גברים אחרים בבעיות שלהם או בפגיעות שלהם. כי כשמדובר בחוסר הביטחון שאנחנו מרגישים או בחשש שלנו מכישלון, זה כאילו אנחנו הופכים משותקים – אנחנו פשוט לא מצליחים לדבר על זה בינינו ובין עצמנו".

 

"אז גברים", הוא קורא לבסוף, "האם אתם אמיצים מספיק כדי להיות פגיעים? כדי לפנות לגבר אחר כשאתם זקוקים לעזרה? האם אתם חזקים מספיק כדי להיות רגישים ולבכות כשאתם נעלבים או כשרע לכם? האם יש בכם מספיק ביטחון כדי להקשיב לנשים שבחיים שלכם ולהאמין להן, גם אם מה שהן אומרות פונה נגדכן?

 

"יותר מזה, האם תהיו 'גברים מספיק' כדי להתייצב מול גברים אחרים כשאתם שומעים 'שיחות מסדרון' על התקפות והטרדות מיניות, או כשאתם שומעים את החברים שלכם מדברים על לתפוס למישהי בתחת או לשכר מישהי? האם תקומו ותעשו משהו ותעצרו אותם מלדבר ככה על נשים? תקרת הזכוכית קיימת כי אנחנו שמנו אותה שם. ואם אנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון, עלינו להבין שמילים כבר לא מספיקות והגיע הזמן למעשים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך TED
ג'סטין בלדוני. "העמדתי פנים שאני חזק כשהרגשתי חלש"
צילום: מתוך TED
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים