שתף קטע נבחר

מחקר חושף למה אנו נמשכים לאחד ולא לאחר

הומור, נדיבות, טוב לב ומראה מצודד: שני מחקרים מוכיחים שבנוסף לתכונות המוכרות שבדרך כלל מעוררות משיכה, ישנה תכונה נוספת שלרוב לא נותנים עליה את הדעת, וקשורה בעיקר בנו

משיכה - היא לא קשורה רק לפרטנר שלנו (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
משיכה - היא לא קשורה רק לפרטנר שלנו(צילום: Shutterstock)

לאלו תכונות אנחנו נמשכים בפרטנרים פוטנציאליים? יתכן שאתם חושבים כרגע על תכונות כמו חוש הומור, נדיבות, טוב לב, וכמובן מראה מצודד, אולם מחקר פסיכולוגי חושף תכונה נוספת שלרוב לא נותנים עליה את הדעת – היכולת לגרום לאנשים להרגיש טוב עם עצמם. מסתבר שמשיכה לאחרים קשורה לא רק אליהם אלא גם אלינו, שכן אנחנו בוחרים את בן הזוג על פי האופן שבו היא או הוא גורמים לנו להרגיש כלפי עצמנו.

 

זה המזל שמקבל הכי הרבה פניות בטינדר

המטרה: להפסיק להשוות בחורים לאקס

 

כולנו מכירים את האנשים האלה שיש להם יכולת לגרום לאחרים להרגיש טוב בלי להתאמץ. ששהות במחיצתם מעלה לנו חיוך בלתי נשלט על השפתיים, או נוסכת בנו תחושת ביטחון ומסוגלות עצמית. אנשים שאנחנו אוהבים להיות לידם וכשהם הולכים אנחנו רוצים לראות אותם שוב. לצערנו, אנחנו מכירים גם את האנשים בקצה השני של הסקלה, אלו ששהות במחיצתם מרוקנת אותנו מאנרגיה, כי הם שואבים מאיתנו את כל שמחת החיים וממלאים את האוויר בשליליות ובכבדות. האנשים האלה שאנחנו מבקשים להימנע מחברתם.

 

מחקר שנערך בארה"ב על ידי שני פסיכולוגים ארגוניים חקר את האופן שבו אנשים הנמצאים בסביבתנו משפיעים בצורה כזו על התחושות שלנו. החוקרים הבחינו בין שתי תכונות אישיות רלוונטיות: הראשונה היא הנטיה התחושתית האישית של האדם. כולנו חווים טווח של רגשות כמו: עצב, כעס או שמחה, אך לכל אדם יש בסיס תחושתי מסוים שמאפיין אותו ואותה. כך למשל, יש אנשים שמקבלים כל אתגר בשלווה יחסית, ואנשים שיוצאים מאיזון ונכנסים לחרדה לנוכח האתגרים של החיים. התכונה השניה אינה מאפיינת אותנו, אלא את האדם שמולנו. היא נקראת "נוכחות רגשית" ומתייחסת לנטייה של בן שיחנו לגרום לאחרים להרגיש טוב או רע, ללא תלות בסיטואציה או בבן השיחה, אלא כתכונת אישיות קבועה.

 

כדי לבצע את המחקר, צפו החוקרים ב-239 סטודנטים למנהל עסקים שחולקו ל-48 קבוצות לימוד לצורך עבודה קבוצתית על מטלות הקורס. לאחר חודש של תצפיות, ביקשו החוקרים מהסטודנטים לתאר אלו תחושות עורר בהם כל אחד מחברי קבוצתם. אם נוכחותו של סטודנט גרמה למרבית חברי קבוצתו לחוש בצורה דומה (למשל, לחוצים או משועממים), הוא תויג כבעל נוכחות רגשית, כלומר כבעל השפעה רגשית חזקה על הסובבים אותו. לאחר ניתוח התחושות שהביעו הסטודנטים מצאו החוקרים שתחושותיהם הושפעו במידה דומה הן מתכונות האופי שלהם עצמם והן מהנוכחות הרגשית של חברי קבוצתם.

"אנשים מעדיפים את קרבתם של אלו שגורמים להם להרגיש טוב לגבי עצמם" (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
"אנשים מעדיפים את קרבתם של אלו שגורמים להם להרגיש טוב לגבי עצמם"(צילום: Shutterstock)
 

באופן לא מפתיע, הסטודנטים שזוהו כבעלי נוכחות רגשית חיובית נמצאו במקום מרכזי יותר ברשת החברתית, וסטודנטים רבים החשיבו אותם כחברים קרובים. כלומר, אנשים מעדיפים את קרבתם של אנשים שגורמים להם להרגיש טוב. בנוסף לכך, כשחקרו את בעלי הנוכחות הרגשית השלילית, מצאו קשר בינה לבין שתי תכונות אישיות - חוסר נעימות ומוחצנות. אך הממצא המפתיע ביותר הוא שתכונות האישיות של בעלי הנוכחות הרגשית אינן מנבאות בהכרח את אופן ההשפעה שלהם על אחרים, כך שנוכחותם של אנשים שמחים באופיים יכולה להיות דווקא מבאסת עבור הסובבים אותם. "המחקר מציע שניתן לסווג אנשים על פי האופן שבו הם גורמים לאחרים להרגיש", מסכמים החוקרים.

 

פשוט תהיו אתם?

האם השפעת הנוכחות הרגשית בסיטואציות של אינטראקציה חברתית פועלת בצורה דומה גם בסיטואציות רומנטיות? מחקר המשך שנערך באנגליה בדק כיצד נוכחות רגשית חיובית משפיעה על עניין רומנטי. החוקרים צפו ב-40 נחקרים (20 נשים ו-20 גברים) באירוע ספיד-דייטינג, שבו כל נחקר נפגש לדייט של ארבע דקות עם שישה או שבעה אנשים מהמין השני. בתום הדייטים הקצרצרים התבקשו הנחקרים למלא שאלונים, וניתוחם העלה שרצון הנחקרים לראות בשנית את הדייט שלהם היה גבוה יותר כאשר לבן זוגם לדייט היתה נוכחות רגשית חיובית יותר. מכאן הסיקו החוקרים שיצירת רגשות חיוביים מעודדת משיכה מינית, כך שאנשים שגורמים לנו להרגיש טוב ייתפסו בעינינו גם כפרטנרים רומנטיים פוטנציאליים.

 

כאשר הם בדקו את תכונות האישיות של הנחקרים שדורגו כבעלי נוכחות רגשית, נמצא שנעימות ומוחצנות הן תכונות הקשורות לנוכחות רגשית חיובית. זאת, בניגוד למחקר הקודם שבו נמצא כי מוחצנות קשורה דווקא לנוכחות רגשית שלילית. החוקרים מסבירים את הממצאים הסותרים בשוני שבין האינטראקציות הבין-אישיות שנבדקו במחקרים השונים, שכן ספיד דייטינג הוא אירוע שעשוי לעורר רגשות חיוביים בקרב אנשים מוחצנים, וכתוצאה גם בקרב מי שנמצא איתם באינטראקציה.

 

אם נוכל לקחת לקח אחד בלבד מהמחקרים הללו, נגלה שמשיכה רומנטית אינה באמת קשורה אל הצד השני, אלא לאופן שבו הוא גורם לנו להרגיש. לכן, ייתכן שהעצה הטובה ביותר לדייט אינה הקלישאה "פשוט תהיה עצמך", אלא "תגרום לצד השני להרגיש טוב עם עצמו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
פלרטוט רווקים משיכה דייט דייטינג
צילום: Shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים