שתף קטע נבחר

מדוע נעלם דף הפייסבוק של השחקן תומר שחורי ז"ל?

חבריו של השחקן שהלך לעולמו השבוע בגיל 33 קוראים לרשת החברתית להשיב את העמוד המקצועי שלו כחלק מתהליך ההנצחה. "אם היה מדובר באישיות קצת יותר מפורסמת, הדברים היו נראים אחרת לגמרי". פייסבוק: הנושא בבדיקה

עד כמה נכסים דיגיטליים צריכים להישאר פרטיים גם אחרי המוות? בתחילת השבוע הלך לעולמו השחקן תומר שחורי, בגיל 33 בלבד, לאחר מאבק במחלת הסרטן. לשחורי היה פרופיל פייסבוק אישי, וגם עמוד מקצועי, באמצעותו תיעד את מהלך הקריירה שלו. אלא שמרגע שהרשת החברתית קיבלה דיווח על מותו, הפרופיל האישי שלו עבר, כנהוג, למצב הנצחה (Memorialized Account), ואילו העמוד המקצועי נמחק.

 

 

עמוד הפייסבוק למען תומר שחורי (צילום מסך)
עמוד הפייסבוק למען תומר שחורי(צילום מסך)

 

"פייסבוק מחליטים בשבילנו איך האיש ייזכר", אומר חברו הקרוב אורן ריחני. "בפרופיל האישי אין זכר לקריירה, זה כאילו שהבן אדם לא היה שחקן. אני מפחד שהעמוד הזה נמחק, כל החיים המקצועיים שלו היו שם". ריחני טוען כי פנייתו לפייסבוק נענתה בשלילה, וכי בחר להקים בתגובה עמוד מטרה הקורא להחזרת הדף המקצועי של שחורי אל הרשת החברתית. 

 

 

"פניתי לפייסבוק וביקשתי שני דברים: שיחזירו את העמוד העסקי, ושיעניקו למשפחה אפשרות להתחבר לפרופיל שלו פעם אחת כדי לבצע הורדה של כל החומרים", אומר ריחני. "קיבלתי בחזרה הודעה לקונית על כך שפייסבוק מנסה להגן על הפרטיות גם אחרי המוות, איזה להגן? לתומר זה כבר לא משנה, לנו זה משנה. זה גורם לנו רק צער. אני בטוח שאם היה מדובר באישיות קצת יותר מפורסמת, הדברים היו נראים אחרת לגמרי".

 

הנוהל של מצב הנצחה בפייסבוק, תקף במקרים שבהם משתמשי הרשת החברתית עוברים מן העולם, והוא נועד לשמש כמרחב וירטואלי שבו חברים ובני משפחה ממשיכים לשתף בזכרונות. הוא נועד גם להבטיח את פרטיותם של מי שהחזיקו בחשבון משתמש בפייסבוק, גם לאחר המוות. על אף היותו מפורט ב"מרכז העזרה" של פייסבוק, משתמשים רבים לא מודעים אליו ולהשלכות האפשריות שלו.

 

תומר שחורי (צילום מסך מתוך העמוד
השחקן תומר שחורי ז"ל(צילום מסך מתוך העמוד "ת'כלס")

 

פייסבוק מאפשרת למשתמשים להגדיר בכל זמן משתמש אחר שיהיה אחראי לנכסים הדיגיטליים ברשת החברתית במקרה

של מוות. אפשר גם להגדיר מראש מחיקה מוחלטת של הפרופיל מהרשת החברתית ברגע שמתקבל דיווח כי המשתמש עבר מן העולם.

 

מי שלא הגדיר מראש את אחת האפשרויות האלה, במקרה של מוות הפרופיל האישי שלו יעבור למצב הנצחה, ומעל שמו תופיע המילה "זוכרים" (Remembering). מאותו רגע, בלתי אפשרי להתחבר לפרופיל ולבצע בו שינויים. חברים יוכלו לשתף פוסטים על הקיר, וכל מה ששותף על ידי המשתמש יישאר בו. נוהל נוסף מציין, כי עמודים שנוהלו על ידי אדמין אחד שחשבונו עבר למצב הנצחה - יוסרו. ככל הנראה, זה מה שקרה לעמוד מקצועי של שחורי.

 

המקרה של שחורי ז"ל מחדד את המורכבות שבשימור נכסים דיגיטליים: מצד אחד, הרשת החברתית מחוייבת לפרטיות משתמשיה - גם לאחר מותם. אם פייסבוק תספק גישה לפרופיל האישי, גישה זו תכלול את כל החומרים ששותפו ברשת החברתית, כולל את תוכנן של הודעות אישיות למשל. מנגד, נכסים דיגיטליים היום הם בעלי ערך רגשי גבוה עבור בני המשפחה והחברים, שמצידם רוצים להבטיח שתהליך ההנצחה ייעשה לפי ראות עיניהם.

 

מפייסבוק נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך מתוך "שרוטונים"
תומר שחורי
צילום מסך מתוך "שרוטונים"
מומלצים