שתף קטע נבחר

העולם הסודי של הניאו-נאצים

מועדוני קרב ופסטיבלי מוזיקה ניאו-נאציים, בגדי תינוקות עם הכיתוב "אני אוהב את היטלר" ומסעדות עם מאכלים על שם הצורר הנאצי: חברת ווקאטיב עקבה אחרי מאות קבוצות שנאה ברשת וגילתה שזה ממש לא מתחיל ונגמר בממים וקריקטורות. "תת-תרבות עם השפה הוויזואלית והסימבוליקה של גבלס"

אנטישמיות מודל 2019: את מקומם של עיתוני השנאה והקריקטורות האנטישמיות של שנות ה-30 וה-40 של גרמניה הנאצית תופסות היום קבוצות שנאה וגזענות אנטישמית ברשתות החברתיות באינטרנט. דו"ח של חברת ווקאטיב מעלה כי הרשת מוצפת בימים אלה בנחשולי שנאה ליהודים שמוצאים את ביטויים בתעמולה אנטישמית, קריקטורות וממים ארסיים, טיעונים של הכחשת שואה ועוד. על פי הדו"ח, השיח האנטישמי בטוויטר גדל בכ-161% במהלך חמש השנים האחרונות וקהילות השנאה כוללות היום עשרות אלפי משתמשים הפרוסים בעיקר באירופה וברוסיה.

 

מתוך הדו
"אני אוהב את היטלר". בגד לתינוק

 

מתוך הדו
מועדון כושר ניאו-נאצי

 

ווקאטיב עוקבת ברשת אחר מאות קבוצות התומכות בעליונות הגזע הלבן וכן קבוצות אנטישמיות וניאו-נאציות הפועלות באירופה. מדובר בעשרות אלפי בני אדם במקומות שונים בעולם, שהמוטיבציה המשותפת להם היא שנאת העם היהודי. מקומות המפגש שלהם הן הרשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר וטלגרם, והחמורה מכולן: VK, הרשת החברתית הרוסית שמאפשרת התבטאויות גזעניות ללא כל מגבלה. "זהו עולמם הסודי של הניאו-נאצים ברשת כפי שמשתקף ב-2019", אומרים בווקאטיב, "מדובר בתת-תרבות עם אותה שפה ויזואלית ואותה סימבוליקה של גבלס שבאה היום לידי ביטוי בממים וירליים ברשתות החברתיות".

 

ווקאטיב מנטרת קהילות של ניאו-נאצים ברשת, שם המשתתפים יוצרים ומשתפים ממים בעלי סממנים ארסייים וגזעניים, הן כאלה שנועדו לפגוע ולהשפיל יהודים או לפגוע בזיכרון השואה, והן כאלה שמעודדים אלימות כלפי יהודים גם בעולם האמיתי. לפי ממצאי החברה, הנרטיב השולט בקהילות האנטישמיות עוסק מצד אחד בטיעונים הישנים על שליטה יהודית לכאורה בכלכלת המערב, אליהם נוספים טיעונים על "מזימה יהודית" להציף את המערב במהגרים ממדינות עולם שלישי, על היהודים שמבקשים להפיץ תרבות "מנוונת" במערב והם מטיפים לחברים ברשתות שזה הזמן לאנשים לבנים להתעורר ולהבין שמאיים עליהם כעת "האיום היהודי".

 

"היהודים מאחורי תעשיית הפורנו"

את האמירות הקשות האלה מלווים רבים מהפוסטים בקריקטורות אנטישמיות מזעזעות שהן מוצגים יהודים כבעלי אף גדול, מעוררי סלידה, חמדנים, סוטים ומסוכנים לעולם, כאילו לא חלפו אך 70 שנה מאז הפיתרון הסופי ל"בעיית היהודים". כך למשל אפשר לראות קריקטורות של יהודים שמנסים לצנזר את המדיה החברתית, יהודים שעומדים מאחורי תעשיית הפורנו, יהודים שמעודדים נישואים בין לבנים ושחורים, וכמובן יהודים המנהלים את הבנקים בעולם ומעודדים מלחמות עולמיות.

 

מתוך הדו
"הוא אמיתי". מם אנטישמי

מתוך הדו
"או ויי אנטישמית"

 

חמור אף יותר, במקרים רבים הרשת משמשת לדרבון החברים בקבוצות ליציאה לפעולות בעולם האמיתי: אימוני כושר ומועדוני קרב, רכישת פרטי לבוש שמאפיינים ניאו-נאצים, פסטיבלי מוזיקה ניאו נאצית ואוכל אופייני לשונאי יהודים. בווקאטיב אומרים שמדובר בתת-תרבות מסוג חדש, תרבות שאינה חשופה לציבור הרחב, וכוללת מוזיקה, אופנה ומזון ולצידם תופעת מועדוני הקרב הניאו-נאצים, שחבריהם מתאמנים ומתאבקים זה עם זה כדי לשמר תרבות של כושר גופני ומוכנות לשימוש באלימות במידת הצורך.

 

 

הממצאים מזעזעים: להקות ניאו-נאציות מפרסמות שירים ברשת ואף מקיימות פסטיבלי מוזיקה ניאו-נאצית, חברות שונות ומשתמשים פרטיים עושים שימוש ברשתות חברתיות כדי למכור ולפרסם ביגוד ניאו-נאצי למבוגרים ואף לילדים ולתינוקות, וקיימים אף מותגים ניאו-נאציים ואתרי סחר אלקטרוני ניאו-נאציים. ויש גם תת-תרבות קולינרית, כמו במסעדת גולדן ליאון אין הגרמנית, המשמשת כנקודת מפגש לקיצונים מהרשת, ושם אפשר לרכוש בגדים ניאו-נאצים והצעות ומבצעים מיוחדים לרגל יום ההולדת של היטלר, כולל מנת שניצל היטלר או מילקשייק "אפריקאי שיכור".

 

לפי ממצאי ווקאטיב, בקבוצות גרמניות יש כ-8,000 חברים. מתוך אלפי חשבונות גרמניים שנותחו ניתן לאתר את המשתתפים המקושרים ביותר, המחוברים לשלושה משתתפים נוספים או יותר, שמהווים את הגרעין הקשה של הקהילה הניאו-נאצית הגרמנית. בווקאטיב מציינים כי רבים מהאנשים האלו מגלים דו-פרצופיות: ברשתות החברתיות הלגיטימיות הן מתבטאים בקיצוניות בגבולות המותר, ואילו ברשתות העמוקות הם מציגים אמירות גזעניות וניאו-נאציות קשות.

 

מתוך הדו
היהודים שולטים בטראמפ. קריקטורה אנטישמית


רבים מהממים נוצרים בקהילות פחות קיצוניות, אשר מגלות סממני אנטישמיות בתוך כלל הפעילות שלהן. בשמונה מהקהילות הללו הממים נפוצים ומשותפים בקרב קהל רחב יותר, וכך הרעיונות שקודמו בעבר רק בקרב ניאו-נאצים מובהקים מתפשטות לציבורים רחבים יותר ומשפיעות על דורות חדשים של צעירים לאימוץ הדמוניזציה של העם היהודי.

 

"זבוב על הקיר בקבוצות קיצוניות" 

חברת ווקאטיב עושה שימוש בטכנולוגיה שפותחה במקור לצרכים מודיעיניים, כזו שמשמשת ארגוני מודיעין ומשטרה, לניטור הרשת החברתית והרשת העמוקה. הטכנולוגיה משמשת כאן לאתר תופעות חברתיות ברשת ומגמות כלל-עולמיות. ווקטיב עוקבת מספר שנים אחר התופעות הניאו נאציות והגזעניות ברשת ואחר השיח ימני באירופה.

 

הטכנולוגיה של ווקאטיב אינה משתמשת בדרכים בלתי חוקיות כמו פריצה למידע או האקינג אלא ביכולות גישה למידע הפתוח לציבור, צבירה של המידע והצלבתו וכך בניית תמונה רחבה ומודלים של מעקב אחר התופעות בהיקף רחב. החברה מעסיקה קבוצה של אנליסטים הפועלים ב-15 שפות, בהם יוצאי יחידה 8200, ומשתמשת בשיטות Web Intelligence שהן חלק מהדוקטרינה של מודיעין גלוי.

"אנחנו הזבוב על הקיר בקהילות ובקבוצות מאוד קיצוניות", אומרים בחברה, "גולש בודד יכול להגיע לקבוצות ניאו-נאציות אבל לנו יש יכולת לזהות טרנדים, למפות את המידע ולהבין ממדים של תופעה ואף לזהות את מוקדי העברת המידע ובעלי ההשפעה בקבוצות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים