שתף קטע נבחר

כמה שיחות ספאם ישראלים מקבלים בחודש?

ישראל נמצאת במקום ה-20 בעולם עם 8.5 שיחות מטרידות בממוצע בחודש - כך עולה מדו"ח של שירות הזיהוי Truecaller. איזו מדינה סובלת הכי הרבה מהתופעה ומה אומר החוק?

משתמש ישראלי קיבל בשנת 2018 בממוצע 8.5 שיחות ספאם טלפוניות בחודש, עלייה לעומת שנת 2017 שבה הנתון עמד על 7.6 שיחות בחודש - כך עולה מהדו"ח השנתי של השירות לזיהוי שיחות Truecaller, המתבסס על משתמשי האפליקציה. הנתון הזה מעמיד את ישראל במקום האחרון ברשימת 20 המדינות שהכי סובלות מהתופעה, אחרי שבשנה שעברה כלל לא הופיעה בה.

 

שיחת ספאם (צילום: shutterstock)
שוב פעם אתם מתקשרים אליי?(צילום: shutterstock)
 

 

 

שיחות ספאם הן המקבילה הטלפונית ל"דואר זבל" - שיחות טלמרקטינג, מתיחות, נסיונות הונאה וכדומה. מהדו"ח העולמי של Truecaller עולה כי מספר השיחות הללו עלה בשנת 2018 ב-300 אחוז וכמעט כל שיחה רביעית שמשתמשי האפליקציה קיבלו הייתה ספאם.

 

20 המדינות שהכי סובלות משיחות ספאם ()
20 המדינות שהכי סובלות משיחות ספאם
המדינה שהכי סובלת מהתופעה היא ברזיל, עם 37.5 שיחות ספאם בממוצע לחודש. עלייה של 81 אחוז בשיחות בשנת 2018 "סייעה" לה לעקוף את הודו, שם בשנה שעברה המשתמשים סבלו מ-22.6 שיחות בחודש והשנה נהנו מירידה קלה ל-22.3 שיחות בחודש.

 

בארה"ב נרשם השנה שיפור משמעותי, כאשר מספר שיחות הספאם צנח מ-20.7 ל-16.9, כך שהיא ירדה מהמקום השני לשמיני בטבלה. למרות זאת, ב-Truecaller מציינים כי 10 אחוז מהאמריקנים הפסידו כסף בשנה האחרונה כתוצאה מהונאה טלפונית, כאשר הסכום הממוצע עמד על 357 דולר לקורבן. הנזק הכספי המשוער לאמריקנים - 8.9 מיליארד דולר.

מה אפשר לעשות נגד שיחות הספאם?

עו"ד עמית זילברג, יו"ר העמותה למלחמה בספאם, הסביר בשיחה עם ynet כי שיחת

טלמרקטינג ראשונה לכל אדם היא חוקית, "אבל אם באותה שיחה הודעת לאיש הטלמרקטינג שאתה לא מעוניין שיתקשרו אליך וביקשת שיסירו את שמך מהמאגר שהם משתמשים בו והקלטת את זה, השיחה הבאה הופכת להיות הטרדה ועל כך אפשר לתבוע". לפי חוק הגנת הפרטיות סכום הפיצוי המירבי עומד על 50 אלף שקל, אבל בפועל לא סביר שיפסקו לטובתכם יותר מכמה אלפי שקלים בודדים.

עו"ד זילברג ממליץ לכל אחד להתקין בסמארטפון אפליקציה להקלטת שיחות, שתסייע לו להציג ראיות במקרה שיהיה מעוניין לתבוע. ומה לגבי שיחות מטעמם של פוליטיקאים? מסתבר שעל הקורבנות של ההטרדות האלה החוק פחות נוטה להגן. "מי שניסה לתבוע על זה לא הצליח", אומר עו"ד זילברג, "אני ממליץ לא להתעסק בכל מה שקשור בבחירות, אלא פשוט לחסום את המספרים המטרידים במכשיר עצמו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
8.5 שיחות בממוצע בחודש
צילום: shutterstock
מומלצים