שתף קטע נבחר

הישראלים שישפרו לסמסונג את המצלמות

חברת קורפוטוניקס, שנרכשה תמורת כ-155 מיליון דולר, צפויה לספק פתרונות חומרה ותוכנה למערך הצילום בסמארטפונים של הענקית הקוריאנית. החברה מחזיקה בפטנטים רבים בתחום ונמצאת בסכסוך משפטי עם אפל בנוגע לחלקם

השלב הבא בקרב על ליבם של המשתמשים? הדיווחים על רכישת קורפוטוניקס (Corephotonics) הישראלית תמורת כ-155 מיליון דולר על-ידי סמסונג אינם מפתיעים, והסיבה לרכישה היא לא רק הטכנולוגיה של החברה, אלא גם הפטנטים הרבים שבהם היא מחזיקה ומפתחת.

 

קורפוטוניקס, שהוקמה ב-2012 על ידי פרופסור דוד מנדלוביץ', ד"ר גל שבתאי וערן קלי, מעסיקה כיום כמה עשרות עובדים בישראל. אם שמעתם את שם החברה, יש סיכוי לא רע שזה בזכות מערך הצילום שפיתחה החברה לסמארטפונים.

 

המערך הייחודי של החברה כולל מערך עדשות "מקופל", הממוקם לרוחב הטלפון, עם פריזמה שפונה החוצה כדי לקלוט את האור - מין פריסקופ מתוחכם. המערך החדש מחליף את המיקום הסטנדרטי של העדשות, כאשר הן פונות החוצה מהמכשיר. השיטה של קורפוטוניקס מאפשרת לשלב בטלפון זום אופטי 5x, הדורש יותר מקום לעדשות, ולא להסתמך רק על זום דיגיטלי או שילוב בין כמה עדשות עם אורך מוקד קבוע.

קורפוטוניקס ()
ישנו את המשחק מבחינת הצילום במכשירי הענקית הקוריאנית?
 

אב-טיפוס של טלפון עם מערך צילום של קורפוטוניקס הוצג על ידי Oppo הסינית בתערוכת MWC ב-2017. לפני כמה שבועות, הכריזה החברה על טלפון נוסף עם עדשת זום מקופלת - בלי להגיד מפורשות כי מדובר בקורפוטוניקס. היות והטכנולוגיה זהה, ניתן להעריך שגם כאן מדובר במערכת של החברה.

 

אך מצלמת הפריסקופ היא, כנראה, אינה הסיבה הבלעדית - ואפשר להניח כי גם לא העיקרית - לכך שסמסונג מעוניינת בקורפוטוניקס. חוץ מעדשת הפריסקופ, יש לחברה מספר רב של פתרונות צילום סלולרי אחרים. בתחום התוכנה, מדובר באלגוריתמים לעיבוד תמונה ו-וידאו, בהם כאלה שמאפשרים להפוך תמונה לבהירה יותר אם צולמה בתאורה לא טובה. בתחום החומרה, קורפוטוניקס מתכננת מצלמות סלולר סטנדרטיות, עם התמחות במצלמות בעלות כמה עדשות.

 

רשימת פטנטים ייחודיים וקרבות משפטיים עם אפל

סיבה אפשרית נוספת לרכישה היא תיק הפטנטים של החברה. כחלק מפעילותה, רשמה קורפוטוניקס עשרות פטנטים. באתר של רשם הפטנטים האמריקני רשומים 35 פטנטים של החברה ו-44 בקשות לפטנטים נוספים. באתר החברה נטען כי המספר הכולל, שבו נכללות גם בקשות שטרם פורסמו, גבוה מ-150 - וכי כיום יש לה את פורטפוליו הפטנטים הנרחב ביותר בתחום.

 

ב-2017 וב-2018, תבעה החברה את אפל בטענה שזו הפרה פטנטים שלה, הנוגעים למערכות צילום רב-עדשתיות מהסוג שבהן השתמשה באייפון 8 ואייפון X. על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, צוותים של אפל נפגשו עם אנשי קורפוטוניקס לאורך כמה שנים, דיברו על רישוי, נחשפו לטכנולוגיה של החברה - ואז השיקו את הטלפונים שלהם בלי הסכם רישוי, ותוך ידיעה כי לקורפוטוניקס יש פטנטים על הטכנולוגיות האלה.

 

 

 

קורפוטוניקס  (צילום: קורפוטוניקס )
קרב משפטי על השימוש בפטנטים ע"י אפל. עובדים על חידושים בתחום הצילום(צילום: קורפוטוניקס )

קורפוטוניקס  (צילום: קורפוטוניקס )
מערך צילום הפריזמה הייחודי של קורפוטוניקס (צילום: קורפוטוניקס )

אפל הגישה לפני כמה חודשים בקשה לביטול המשפט, בטענה שקורפוטוניקס לא הצליחה לבסס את טענתה שהחברה האמריקנית ידעה על הפטנטים שלה והתעלמה מהם, אך הבקשה נדחתה. הדחייה הגיעה, בין השאר, כי אפל התייחסה לפטנטים של קורפוטוניקס בבקשות שלה עצמה. כמו כן, נטען כי כשהציעו אנשי קורפוטוניקס לשלוח לאפל את הפטנטים, באפל ביקשו מהם שלא לעשות זאת. בית המשפט הסכים עם קורפוטוניקס כי יש סיכוי שזה נעשה כדי להימנע מחשיפה מודעת לפטנטים שבהפרתם אפל עלולה להיות מואשמת.

 

נכון להיום, נמצאים הליכי התיק בהקפאה. בדצמבר 2018 החל משרד הפטנטים בהליך שיפוט פנימי הנוגע לפטנטים שעליהם תובעת קורפוטוניקס את אפל, שהציגה טענות בדרישה לבטל את הפטנטים האלה - הליך די מקובל בזמן משפט פטנטים. אם אין פטנט, אין על מה לתבוע. ההליך עשוי להימשך חודשים, אולי אף יותר משנה. לאחר מכן, יודיעו הצדדים לבית המשפט על ההחלטה, והתיק יחודש.

 

קורפוטוניקס  (צילום: קורפוטוניקס )
קורפוטוניקס (צילום: קורפוטוניקס )
 

 

תחום הצילום הסלולרי הפך בעשור האחרון אט אט לאחד הדברים החשובים ביותר עבור יצרניות הסמארטפונים. כשרוב המכשירים נראים דומים-עד-זהים, ולרוב היצרנים יש גישה לרכיבים בסיסיים איכותיים - מעבד, מסך, סוללה - מצלמה הופכת לאחד מכלי הבידול העיקריים. צרכנים מחפשים מצלמות טובות, מבקרים מתלהבים ממצלמות טובות ואנשי שיווק יכולים להציג לראווה תמונות כדי להסביר בקלות למה הטלפון שלהם הכי טוב.

 

בהינתן התחרות בשוק הזה, כולם מחפשים פתרונות יצירתיים - הן בתחום התוכנה והן בתחום החומרה. לקורפוטוניקס, עם הטכנולוגיות והפטנטים שלה, יש את הפוטנציאל לעזור לסמסונג בשני התחומים האלה. השאלה היא האם ענקית הסלולר הקוריאנית תרצה לא רק לקבל לעצמה את הטכנולוגיות של קורפוטוניקס, אלא גם למנוע אותן מאחרים - או שמא תאפשר המשך של שיתופי פעולה שיביאו את הטכנולוגיות האלה גם למתחרותיה. את זה נדע, אולי, בחודשים הקרובים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יביאו חידושים למערך הצילום של סמסונג. קורפוטוניקס
מומלצים