בשיתוף שופרסל


נשארים מחוברים בלי לצאת מהבית: משבר הקורונה האיץ את ההתחברות של רובנו לעולם הדיגיטלי, ולא רק שלנו עם המשפחה או עם מקום העבודה, אלא גם מבחינת הזמן האישי שעבר אל מול המסכים עם הרצאות, מוזיקה, משחקים, ספרים, מפגשים עם קהילות חדשות, וגם בעניינים שוטפים שעברו בקליק לקניות אונליין, תור לרופא ותשלומים מבלי לצאת מהבית.
יחד עם זאת, רבים מבני הגיל השלישי מצאו את עצמם מוותרים על כלל האפשרויות בשל החשש משימוש במחשב, מחשיפת מידע סודי, או שהם פשוט לא מתמצאים בתחום – אפילו ברמה הבסיסית.
כדי לעזור לפתור את הבעיה, פרויקט "הקליק הראשון שלי" – שיתוף פעולה בין "ידיעות אחרונות" ynet ושופרסל – הפגיש בין סבים וסבתות לבין הנכדים שלהם, שסייעו להם להכיר יותר טוב את המרחב הדיגיטלי ואת כל מה שיש לו להציע: איך מחפשים חברים ותיקים ובני משפחה בפייסבוק ומשתפים אותם בחוויות ובתמונות? איך משוחחים בצ'אט עם נציגי שירות באתרים ממשלתיים? כיצד שולחים טפסים לביטוח לאומי באונליין בלי לצאת מהבית? איך קובעים תור בדואר? ואיך עושים קניות בסופר באונליין?

מפגשים חברתיים

המרחב הדיגיטלי הוא גם כר פורה למפגשים חברתיים וליצירת קשרים חדשים ומעניינים. תקופת הסגר, שאילצה אותנו להתבודד בבתים במשך שבועות רבים, הדגישה ביתר שאת את הנחיצות של כלים דיגיטליים כמו זום, ווטסאפ ופייסבוק לשמירה על קשרים אנושיים. עדאל דהן (25) מתל-אביב פגשה את סבתה, סאלי (78), שמתגוררת בקריית-ביאליק, ופתחה לה צוהר לעולם המסעיר של הרשתות החברתיות.
9 צפייה בגלריה
 עדאל וסבתא סאלי - מתחברות בפייסבוק
 עדאל וסבתא סאלי - מתחברות בפייסבוק
עדאל וסבתא סאלי - מתחברות בפייסבוק
"אני לא יודעת להשתמש באפליקציות בכלל. אני מחוברת לפייסבוק ונכנסת כל יום, אבל אני לא יודעת להשתמש. אני קוראת פוסטים של אנשים אחרים אבל לא יודעת להגיב או לעלות דברים", מפרטת סאלי מה הידע הטכנולוגי שלה.
למה לא ניסית ללמוד עד היום לבד, או להיעזר במישהו?
"אני מפחדת ללחוץ על משהו לא נכון בגלל שאני לא מתמצאת. אני מפחדת שיימחק לי משהו ואני לא אדע איך לחזור אחורה. זה קרה לי כמה פעמים. זה מפחיד ולא נעים, כי פתאום המחשב מתנתק באמצע הקריאה. לפעמים אני מתקשרת לחברה או לנכדים שיעזרו לי".
יש דברים שיותר קל לך לעשות במחשב ובאינטרנט?
"אני משתמשת במחשב בעיקר למשחקים כמו ברידג', טריוויה ושש בש. אני אוהבת מאוד מוזיקה ולכן אני גולשת ביוטיוב. שם קל לי יותר כי אני רק צריכה להקליד ומופיעות לי רשימות של שירים. אני אוהבת לשמוע את לאונרד כהן, יורם גאון, בועז שרעבי. דרך היוטיוב גיליתי את הכנר ההולנדי אנדרה ריו. אני מאוד אוהבת אותו. הוא אמור להגיע להופעה בנובמבר לארץ, וקניתי כרטיסים".
עדאל מספרת שהצורך שלה ללמד את סבתה כיצד לשמור על קשר וירטואלי התחזק בעקבות משבר הקורונה. בתקופת הסגר עדאל חזרה לגור עם ההורים בכרמיאל, וגם סבתא סאלי הצטרפה. "בתקופה ההיא היינו הרבה ביחד. היינו יושבות ומדברות המון", היא מסבירה, "אבל לפני חודש וחצי עברתי לגור בתל-אביב וקשה לי לשמור על קשר עם סבתא כי היא לא יכולה להתעדכן ולתקשר בפייסבוק או באינסטגרם. אפשר לדבר איתה רק בטלפון. הפרויקט הזה בשבילי הוא הזדמנות ללמד אותה איך לשמור על קשר איתי בדרכים אחרות חוץ מהטלפון".
9 צפייה בגלריה
 עכשיו הקשר יהיה חזק יותר
 עכשיו הקשר יהיה חזק יותר
עכשיו הקשר יהיה חזק יותר
במהלך המפגש הראתה עדאל לסבתה את מגוון הכלים והדרכים ליצור חברויות וירטואליות ולשמור על קשר עם החברים בפייסבוק: כיצד לחפש חברים ותיקים ובני משפחה, איך להעלות תמונות ולשתף אותן עם החברים הווירטואליים, ואפילו איך לעשות סטורי. התהליך הניב פירות מיידית: בעזרת עדאל, סאלי מצאה בפייסבוק חברה מהעבר ואת אחותה, שגרה באילת והקשר ביניהן לא קבוע. "זה מדהים", סיכמה סאלי, "עכשיו אני רק צריכה להתאמן על הכל".

רשימת מושגים, בשביל שתשארו מעודכנים

פרופיל: על מנת לגלוש בפייסבוק, לחפש חברים, לעדכן ולשתף בתמונות, עליכם ליצור פרופיל אישי. כדי לעשות זאת, עליכם להירשם לאתר (בחינם). היכנסו דרך מנוע החיפוש של גוגל לפייסבוק, ולחצו על הכפתור "צור/צרי חשבון חדש". בשלב זה תצטרכו למלא פרטים אישיים: שם פרטי, שם משפחה, מספר טלפון או דוא"ל (עדיף דוא"ל), תאריך לידה וכו'. לאחר שמילאתם את הפרטים לחצו על "הרשמה", וזהו – סיימתם. מזל טוב! יש לכם פרופיל בפייסבוק. מומלץ להתאים אישית את הפרופיל כך שחברים אחרים בפייסבוק יוכלו לזהות אתכם. העלו תמונה שלכם, רשמו באיזו עיר אתם גרים, איפה עבדתם או איפה למדתם.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
חברים: רשת פייסבוק נולדה בשנת 2004 על מנת לחבר בין אנשים – בני משפחה, חברים לעבודה, חברים ללימודים או חברי ילדות. על מנת לחפש חברים בפייסבוק הקלידו בשורת החיפוש לצד סימן זכוכית המגדלת (הנמצא בחלקו העליון של החלון, ליד הלוגו של פייסבוק) את שמו של המכר. נסו בהתחלה להקליד את שמו בעברית ואז באנגלית. על ידי הפרטים האישיים והתמונה שלו תוכלו לוודא שאכן מדובר באדם שאתם מחפשים. לחיצה על כפתור "הוסף חבר", תישלח לאותו אדם בקשת חברות בשמכם. ברגע שהוא יאשר את הבקשה, תהפכו לחברים, ותוכלו להתעדכן זה עם זה.
קבוצה: מלבד התחברות לחברים, קולגות ובני משפחה, באמצעות פייסבוק אתם יכולים להיות גם חלק מקהילה תוססת ופעילה. הצטרפות לקבוצה מאפשרת לכם להכיר חברים חדשים ולהעמיק תחומי עניין. ניתן למצוא ברשת החברתית של פייסבוק אלפי קהילות בכל תחום אפשרי. "אימהות מבשלות ביחד", למשל, היא מהקבוצות הפופולריות ביותר בישראל. בקבוצה נפגשות מאות אלפי נשים באופן מקוון, מחליפות מתכונים ומתכתבות אחת עם השנייה. שימו לב שחלק מהקבוצות הן סגורות, ותצטרכו לשלוח בקשת הצטרפות למנהל הקבוצה. אל דאגה, מדובר בפעולה פשוטה מאוד – היכנסו לעמוד הקבוצה שאתם מתעניינים בה, ולחצו על כפתור "הצטרף לקבוצה". ברגע שמנהל הקבוצה יאשר את בקשתכם, תוכלו להנות מהתוכן שמציעה הקבוצה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קיר (וול): לכל פרופיל בפייסבוק יש את הקיר (או בלועזית - הוול) שלו. זוהי מעין תעודת הזהות הפרטית שלכם בפייסבוק, שמורכבת מהמידע שהזנתם, מהתמונות ומהפוסטים (ראו ערך) שכתבתם ושיתפתם.
פוסט: פייסבוק היא פלטפורמה שמקדמת שיתוף בין אנשים. כיכר העיר הגדולה ביותר בעולם, אם תרצו. כל חבר בה יכול להביע בפומבי מחשבות, רגשות, סיפורים ורעיונות. אפשר לעשות זאת על ידי כתיבת טקסט או על ידי שיתוף של תמונה או סרטון (למשל מהיוטיוב). כדי לכתוב פוסט, היכנסו ל"וול" שלכם ובשורה "על מה את/ה חושב/ת"? כתבו את אשר על ליבכם. לאחר שסיימתם את הכתיבה לחצו על "פרסם". ברגע שאתם מפרסמים את הפוסט הוא מופיע בפיד (ראו ערך) של החברים שלכם. כלומר, כרגע פרסמתם תוכן פומבי שכולם רואים אותו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Ttatty/shutterstock)
פיד: לב ליבו של הפייסבוק, מלבד הוול שלכם, הוא הפיד. זהו מעין דף בית מותאם אישית, שמורכב מהפוסטים הכי עדכניים שהעלו החברים שלכם. כיוון שלא לכולם יש את אותם חברים, כל פיד הוא שונה ונראה אחרת. הפוסטים מופיעים אחד מתחת לשני, וכדי לקרוא אותם יש לגלול למטה באמצעות העכבר. ככל שיש לכם יותר חברים, כך הפיד שלכם יותר ארוך, והחשיפה שלכם לתכנים שונים ומגוונים גדולה יותר. הפיד מתעדכן באופן שוטף, והוא משתנה מרגע לרגע. כלומר, הפיד שתראו בערב לא זהה לזה שראיתם בבוקר.
לייק: חבר בפייסבוק העלה פוסט מרגש או תמונה מקסימה? סמנו לו שקראתם ואהבתם. על ידי כפתור ה"לייק" (אהבתי). הכפתור נמצא מתחת לכל פוסט וצורתו אגודל מורם. אתם יכולים לסמן את סוג התגובה שעורר בכם הפוסט, לא רק "אהבתי". אתם יכולים לסמן רגש חיבה על ידי סימן הלב, או רגש צער על ידי האימוג'י (פרצופון) הדומע.
9 צפייה בגלריה
פייסבוק לייק
פייסבוק לייק
פייסבוק לייק
(צילום: shutterstock)
תגובה: קראתם פוסט ויש לכם מה להגיד עליו? כפתור התגובה, שנמצא בצמוד לכפתור ה"לייק" שבתחתית הפוסט, יאפשר לכם לכתוב את אשר ליבכם. ברגע שתלחצו על כפתור התגובה תופיע שורה עם סמן מהבהב – זה המקום להקליד את תגובתכם. שימו לב שכל מי שקורא את הפוסט, יכול לראות גם את התגובה שלכם. לכן, אם יש לכם מסר אישי לכותב הפוסט, אתם יכולים לעשות זאת במסנג'ר (ראו ערך).
9 צפייה בגלריה
קורונה גם בפייסבוק
קורונה גם בפייסבוק
אהבתם, לא אהבתם - השתמשו באימוג'י
(אילוסטרציה: Shutterstock)
שיתוף: קראתם פוסט, ראיתם תמונה או צפיתם בסרטון שהעלה אחד החברים, ואתם רוצים ששאר החברים שלכם בפייסבוק יראו אותו בפיד שלהם ויהנו ממנו? כפתור השיתוף (share) מאפשר לכם לעשות זאת. לצד כפתורי ה"לייק" והתגובה", ממוקם הכפתור והוא מאפשר סוגים שונים של שיתופים. אתם יכולים לשתף אותו בין החברים, לשלוח כהודעה פרטית במסנג'ר (או ערך), או לשתף באחת הקבוצות שאתם חברים בה.
תיוג: שיתפתם תמונה משפחתית, ואתם רוצים לספר לכולם מי מופיע בה? לכאן נכנסת פעולת התיוג, שנועדה לזהות אנשים בתמונה. איך עושים את זה? החלונית הקטנה שנפתחת לפני פרסום הפוסט, מאפשרת לכם לתייג אנשים (בלחיצה על סימן האיש הכחול). אתם יכולים לבחור גם לתייג את המקום שבו הייתם (למשל, העיר אילת או המסעדה האהובה עליכם). שימו לב שכאשר אתם מתייגים את החברים שלכם, הפוסט המתויג יופיע על הוול שלהם, הם מעין שותפים לפוסט. המשמעות של כך היא שככל שתייגתם יותר אנשים, כך הפוסט יקבל תפוצה רחבה יותר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: SHUTTERSTOCK)
האשטאג: ההאשטאג (המסומן על ידי #) הוא האח הקטן של התיוג, ותפקידו לסמן ולקטלג פוסטים. לדוגמא: נניח שאתם רוצים לשתף את החברים שלכם במתכון מדהים לעוגת גבינה שהכנתם. אתם יכולים להעלות פוסט עם המתכון ולהוסיף לו את הכתובית: #עוגת גבינה. כך הפוסט שלכם יקוטלג בפייסבוק, ויוכל להגיע לקהל רחב יותר. כלומר, בכל פעם שמישהו יחפש ברחבי הפייסבוק מתכון לעוגת גבינה – הוא יגיע לפוסט שלכם. ההאשטאג הוא למעשה סוג של מנוע חיפוש בפייסבוק. גם אתם יכולים לחפש בצורה הזו תכנים שמעניינים אתכם, למשל: #סריגה, #סטנדאפ וכו'.
לעקוב אחרי עמוד: כמו שראינו, אפשר למצוא בפייסבוק חברים ובני משפחה ולהצטרף לקבוצות עניין שונות. דרך נוספת להעשיר את הפיד שלהם בתוכן מעניין, היא לעקוב אחרי עמודים עסקיים. כמעט לכל ארגון, גוף תקשורת, בית עסק ואפילו לאמנים וליוצרים יש היום דף עסקי שמתעדכן על בסיס קבוע. מתעניינים למשל באקטואליה ורוצים שהפיד שלכם יעדכן אתכם בחדשות החמות? היכנסו לדף העסקי של ynet (דרך שורת החיפוש בצדו העליון של המסך). מתחת ללוגו של העמוד בחרו את האפשרות "עקוב". ברגע זה הפכתם לעוקבים של ynet, ובכל פעם שנעלה פוסט לפייסבוק, הוא יופיע גם בפיד שלכם.
9 צפייה בגלריה
התראות פייסבוק
התראות פייסבוק
התראות פייסבוק
(צילום: Shutterstock)
אירוע (איוונט): פייסבוק היא הזירה החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם, אבל היא מאפשרת מפגשים גם מחוץ לעולם הדיגיטלי. בתפריט הצדי של הוול שלכם, תוכלו להתעדכן באירועים שקורים בסביבת מגורכם – הרצאות, מפגשים, מופעים, הקרנות סרטים, תערוכות ועוד. לכל אירוע יש עמוד משלו, שבו תוכלו למצוא פרטים מלאים על האירוע: באיזה תאריך הוא מתקיים, איפה הוא ייערך, באיזו שעה והאם הכניסה כרוכה בעלות. בחודשים האחרונים, רבים מהאירועים מתקיימים בזום והם בחינם. ברוב המקרים של אירועים מקוונים, בדף האירוע יהיה מצוין קישור לזום או לכל פלטפורמה דיגיטלית, וכך תוכלו להצטרף לאירוע. בעמוד האירוע אתם יכולים לסמן על ידי לחיצה על הכפתור המתאים, אם אתם מתכוונים להגיע לאירוע (לא חובה, אבל מומלץ).
מסנג'ר: עד עכשיו, התנהלנו פומבית מול החברים שלנו והקבוצות אליהן הצטרפנו. המסנג'ר היא אפליקציית הודעות בתוך הפייסבוק, שדומה מאוד לווטסאפ, והיא מאפשרת לנו להתקשר באופן פרטי עם אחד החברים שלנו, או לחילופין – אם אנחנו רוצים לשאול שאלה פרטית את מנהל הקבוצה או העמוד אחריהם אתם עוקבים. רוצים לכתוב הודעה פרטית לחבר, שרק הוא יראה? היכנסו לפרופיל שלו, ובתפריט הממוקם מתחת לתמונה שלו, לחצו על הכפתור עם סימן הבועה. בשלב זה תיפתח חלונית קטנה – זוהי תיבת ההתכתבות הפרטית שלכם. על מנת לכתוב הודעה לחצו על השורה המהבהבת בתחתית החלונית, וכשאתם מסיימים לחצו Enter. כשהחבר יענה לכם, חלונית המסנג'ר תיפתח ותאותת לכם שקיבלתם הודעה.
נוטיפיקציה: בראש עמוד הפייסבוק שלכם, ישנו סימון קטן של פעמון. זהו כפתור הנוטיפיקציות, והוא מתריע לכם על כל הפעילויות האחרונות שקרו בפייסבוק ושייתכן שפספסתם: הצעת חברות חדשה, הודעת אישור חברות מקבוצה או מחבר חדש, עדכונים מהקבוצה האהובה עליכם וכו'.
בשיתוף שופרסל