בשיתוף שופרסל
הקורונה תפסה את פנחס גולן, ניצול שואה בן 86, בתקופה טובה בחייו. "יש לי חברה 15 שנים וטוב לנו ביחד. לפני הקורונה היינו יוצאים לרקוד ריקודים סלוניים. אני יודע לרקוד גם פלמנקו וסטפס", הוא מספר. התפרצות הנגיף קטעה את שגרת חייו של פנחס, ואילצה אותו להסתגר בביתו שבדיור המוגן בנס ציונה. במשך שלושה חודשים הוא נשאר בגבולות מאה מטרים סביב ביתו, כמעט לא יצא מהבית ולא פגש את בת זוגתו.
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
פנחס גולן
(צילום: אבי מועלם)
אין ספק שהחודשים האחרונים, מאז החל משבר הקורונה, הבהירו עד כמה העולם הדיגיטלי יכול לאפשר לנו שמירה על קשר עקבי עם המשפחה והחברים, וכן כמה חשוב להיות חלק מהעולם הזה, ללמוד ולדעת כיצד מתפעלים את הטכנולוגיות השונות. יחד עם זאת, אין ספק שבני הגיל השלישי הם האוכלוסייה העיקרית שסופגת את ההשפעות ההרסניות של הקורונה. מעבר לכך שתקופת הסגר והריחוק החברתי היא קשה במיוחד, אתגרי הדיגיטל לעיתים מקשים עליהם להישאר מחוברים.
לדברי ד"ר אילן טל, מומחה בפסיכיאטריה ומנהל מרכז ד''ר טל לתמיכה רגשית ונפשית, "יש עדיין מעט מאוד מחקרים על הנושא, אבל מהתרשמותי, יש עלייה בדיכאון ובחרדה בגיל השלישי שבאה לידי ביטוי בדרכים שונות."
"היה קשה מאוד בקורונה, דיכאון קשה, אבל אין שום דרך אחרת בחיים האלו אלא לשרוד", פוסק פנחס ומעיד על כל שמה ששומר על רוחו בתקופה המאתגרת הזו הם המתנדבים הרבים, שמגיעים לסייע לו במטלות הבית או מתקשרים לשיחה חברית. "ארגון 'לתת' מאוד עוזרים לי. הם שולחים כל חודש קרטון של מזון יבש. בערב פסח מתנדב מהעמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה דפק לי בדלת והשאיר ארוחת סדר פסח שלמה. כל האוכל היידישיסטי של האשכנזים - גפילטע פיש וכבד קצוץ. מיד התקשרתי להודות להם. אני מקבל הרבה עזרה, כל הזמן מטפלים בי. הייתי צריך לנסוע השבוע לצנתור ומיד שלחו לי מתנדבת, שלקחה אותי עם הרכב שלה לבית חולים וחיכתה לי ".
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
אוהב לבשל ולאפות בשעות הפנאי
(צילום: אבי מועלם)
על אף חייו הלא פשוטים הוא איש מלא באופטימיות ובחוש הומור בריא, ויש שיאמרו שהתקווה שלו יכולה לעודד את כולנו. פנחס הוא שורד שואה שעבר תחת ידיו של ד"ר מנגלה, עלה לבדו לארץ בגיל 13.
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
תמונה מהאלבום הפרטי (פנחס גולן)
(צילום רפרודוקציה: אבי מועלם)
האופטימיות של פנחס מעידה כי למרות קשיי הגיל ואתגרי הקורונה, תקופת הגיל השלישי יכולה להביא איתה גם יציבות נפשית וחוזק רגשי. "זה קשור לנכסים הפנימיים שלנו. ככל שמצב הרוח יותר יציב, הבטחון העצמי גבוהה", מסביר ד"ר טל. "אם אתה מצליח להסתגל למציאות, לקבל אותה כפי שהיא, להתאים את עצמך אליה ולא שהיא תתאים את עצמה אלייך, אתה חזק יותר. ככל שמגיעים לתקופה עם נכסים פנימיים חזקים ומנגנוני הגנה כמו הומור והתנדבות – אנחנו נרגיש יותר טוב".
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
שומר על אופטימיות
(צילום: אבי מועלם)

העוזרים הדיגיטליים של הגיל השלישי

מלבד עזרה יומיומית בתחזוקת הבית, בהתניידות ובמזון, פנחס מקבל עזרה נוספת חשובה לא פחות – עזרה דיגיטלית. "מגיעים אליי שני מתנדבים, האחד בנקאי והשני סטודנט לרפואה שקיבל סטיפנדיה מארגון לתת. הם מלמדים אותי דברים על המחשב ומתקנים לי תקלות כשצריך".
פנחס מספר כי כבר 15 שנים מגיעים אליו מתנדבים שמסייעים לו להתנהל דיגיטלית, ומעדכנים אותו בכל ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות. "למדתי על המחשב כי אין ברירה. החיים לימדו אותי שחייבים להתעדכן בטכנולוגיה".
פנחס מעודכן ופעיל כמעט בכל מדיה אפשרית: הוא שולט בטלפון החכם, "אני מדבר בווטאספ עם הבן של החברה שלי שנמצא בלוס אנג'לס. שיחות וידיאו עדיין לא עשיתי". הוא מחפש סרטונים ביוטיוב, בודק מיילים וגם מחזיק בפרופיל פייסבוק פעיל. "אני נכנס פעם או פעמיים בשבוע, וכותב לכל מיני אנשים. כתבתי לשר הרווחה בדף שלו, וגם לנפתלי בנט כתבתי כמה מילים חריפות".
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
שולט בטלפון החכם
(צילום: אבי מועלם)
רמת הבקיאות שלך בעולם הדיגיטלי מספיקה לך, או שהיית רוצה לדעת עוד?
"אני מאוד רוצה ללמוד דברים נוספים, אבל יש לי גלאוקומה חריפה, אז קשה לי לראות מרחוק. בגלל זה אני לא גולש הרבה".
מה הקושי הכי גדול שלך בעולם הדיגיטלי?
"התקשרו אליי מחברת הטלפון שלי ואמרו לי שהם רוצים להפסיק לשלוח לי בדואר את פירוט התשלומים ולהעביר הכל במייל. הסכמתי, אבל כשקיבלתי את ההודעה שלהם, הייתי צריך להתחיל להכניס סיסמא וקודים. אין לי ראש לזה, זה מסובך לי מידי".
7 צפייה בגלריה
פנחס גולן
פנחס גולן
רוצה ללמוד דברים נוספים בעולם הדיגיטלי
(צילום: אבי מועלם)

למרות החסמים: עלייה בהתנהלות הדיגיטלית

למרות החסמים הפסיכולוגיים והפערים הדיגיטליים של בני הגיל השלישי, מאז פרוץ משבר הקורונה, נרשמה עלייה בהתנהלות הדיגיטלית של בני הגיל השלישי, בייחוד בכל מה שקשור בקניות אונליין. "בחצי השנה האחרונה, בגלל החשש מסיכוני הדבקה, אנחנו עדים ליותר גולשים בני 65 פלוס שנכנסים לערוצים הדיגיטליים", מציין צביקה ביידא, סמנכ"ל שירות ולקוחות בשופרסל.
אחת הדרכים לגשר על החסמים ועל הפערים הדיגיטליים של בני הגיל השלישי, אומר ביידא, היא בגישה שהוא מכנה 'שירות אנושי בעולם דיגיטלי'. "חשוב שבני הגיל השלישי – אבל לא רק – יידעו שיש אנשים מאחורי המחשב שיכולים לעזור להם לקבל שירות בכל שלב. אם הלקוח נתקע או מסתבך כשהוא מבצע הזמנה, יש צוות תמיכה טכנית שעוזר לו. לא הפכנו למוקד הזמנות טלפוניות, כי זה תהליך מסורבל, אבל אם מישהו צריך עזרה, הוא יכול לדעת שיש מישהו בשר ודם בצד השני של המחשב".
7 צפייה בגלריה
צביקה ביידא, סמנכ"ל לקוחות ושירות שופרסל
צביקה ביידא, סמנכ"ל לקוחות ושירות שופרסל
צביקה ביידא, סמנכ"ל לקוחות ושירות שופרסל
(צילום: סיון פרג')
איזו אסטרטגיה יכולה לסייע להנגשת אתרים ושירותים לבני הגיל השלישי?
"בימים אלו אנחנו יוצרים סרטוני הדרכה לשימוש באתר, שיפחית את החששות. מעבר לזה, בכל הקשור לבניית אתרים, חשוב שהמטרה תהיה להעניק חוויות לקוח פשוטה וקלה. יש חסם טכנולוגי והוא קיים, אבל הוא פוחת ככל שתוחלת החיים עולה. יש היום סבים וסבתות צעירים שחיים את העולמות האלו, וחיים איתו בשלום. הדוגמה הטובה ביותר היא שהם מתקשרים איתנו בקלות בכל האמצעים הדיגיטליים – באתר, במייל, בווטסאפ, באפליקציה, במסנג'ר ובפייסבוק".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 15:56, 18.08.20