בשיתוף שופרסל


משבר הקורונה מאלץ את כולנו להסתגל למציאות חדשה, שמתנהלת רובה ככולה במרחב הדיגיטלי. לא פלא שיישומים ותוכנות שמבוססים על תקשורת ושיתוף כמו ווטסאפ, זום, יוטיוב ופייסבוק רשמו עלייה מטאורית בחודשים האחרונים. אבל ישנה אוכלוסייה אחת שמתקשה להדביק את הפער הטכנולוגי – בני הגיל השלישי. תקופת הסגר הממושכת, שבודדה רבים מהם מהעולם שבחוץ לתקופה ארוכה, הבהירה גם לבני ה-65 פלוס את חשיבותו ונחיצותו של המרחב הדיגיטלי. למרבה הצער, רבים חוששים לקפוץ אל המים העמוקים ולעשות את הצעד הראשון. המחשב, האינטרנט והטלפון החכם נראים כמו עולם גדול ולא נודע – איך מתפעלים בכלל את הדבר הזה?
7 צפייה בגלריה
סבתא אסתר והנכדה רוני
סבתא אסתר והנכדה רוני
סבתא אסתר והנכדה רוני
פרויקט "הקליק הראשון שלי", המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ושופרסל, גייס את הנכדים ללמד את סבא וסבתא להכיר יותר טוב את עולם הדיגיטל, בין היתר כדי שיוכלו לתקשר ביעילות ובקלות עם בני המשפחה, אך גם כדי לאפשר להם לטפח תחביבים ותחומי עניין חדשים. משתתפי הפרויקט למדו כיצד מנהלים שיחת וידיאו בווטסאפ, איך מפעילים סרטוני יוטיוב, ואילו עולמות תוכן מגוונים ועשירים זמינים להם בחינם ובלחיצת כפתור.

איך מוצאים את הסרטון הרצוי?

המרחב הדיגיטלי לא רק מסייע לנו לשמור על קשר עם חברים ועם קרובי משפחה, אלא גם לטפח תחביבים, להרחיב אופקים ולמצוא תחומי עניין חדשים. חשיפה לתוכן מעניין ומעשיר יכולה להפיג שעמום ותחושת בדידות. במסגרת הפרויקט, רוני עודד בת ה-22 לימדה את סבתה, אסתר קליין בת ה-79, כיצד לגלוש במגוון אתרי פנאי פופולריים, שיוכלו לספק לה שעות של הנאה ושל עניין.
אסתר מעידה שלא קל לה להדביק את הקצב המהיר של העולם הדיגיטלי, אבל היא סקרנית מאוד לגביו, ופונה בכל הזדמנות לנכדיה בשאלות טכנולוגיות. "קל לי יותר לתפעל את הטלפון מאשר את המחשב", היא מודה. "אני מתקשה להקליד, ובטלפון אני משתמשת יותר ברמקול מאשר במקלדת. דרך הטלפון אני מתחברת לפייסבוק ולווטסאפ. אני גם מאוד אוהבת לגלוש ביוטיוב, אבל יש לי בעיה שכשאני מוצאת סרטון שמעניין אותי, אני לא יודעת איך לשמור אותו כדי שאוכל לראות אותו שוב".
7 צפייה בגלריה
סבתא אסתר והנכדה רוני
סבתא אסתר והנכדה רוני
סבתא גולשת
רוני נחלצה לעזרת סבתא אסתר, וענתה לשאלות הטכנולוגיות הרבות שהיו לה. אסתר נכנסה ליוטיוב ולמדה בין היתר כיצד לחפש סרטוני הדרכה. "מעניין אותי, למשל, גינון. הבאתם לי סחלב ליום ההולדת, והוא הרקיב. אני רוצה לנסות להבריא את השורשים שלו", הודיעה. רוני הסבירה לה אילו מילות חיפוש היא צריכה להקליד על מנת למצוא את הסרטון המתאים. היא גם ציינה שלא חייבים לראות את כל הסרטון מההתחלה עד הסוף. אפשר להריץ אותו קדימה אם הוא ארוך מדי. היא גם הראתה לה איך לדלג על הפרסומות, שמופיעות מדי פעם באמצע השידור וקוטעות את הסרטון.
בהמשך הכירה רוני לאסתר את "טד" (ted.com), פלטפורמת תוכן שמציעה ספרייה ענקית של הרצאות מקצועיות בחינם. אסתר ביקשה מרוני שתעזור לה למצוא בטד הרצאה בנושא החלל, שמרתק אותה מאוד. לאחר מכן הן עברו לגלוש באתר סרטוני המתכונים המרהיב והממכר "טייסטי" (tasty.co), שמתמקד בעיקר במנות שחיתות ובקינוחים.
7 צפייה בגלריה
סבתא אסתר והנכדה רוני
סבתא אסתר והנכדה רוני
לחפש ולמצוא את מה שרוצים
"הגעתי למפגש הזה מוכנה עם שאלות שמעניינות אותי", מספרת אסתר, "והייתה לי הזדמנות לשאוב מרוני המון מידע. עד היום לא השתמשתי בכלל במחשב, רק בטלפון. בעקבות המפגש התחלתי להשתמש באייפד. עשיתי את זה מיד אחרי ההדרכה, כשהכל עוד טרי ואני זוכרת. אני מתרגלת כל יום את מה שרוני לימדה אותי, ואולי אקנה בקרוב מחשב חדש ומשוכלל".

עוד דברים שכדאי לדעת על יוטיוב

עמוד הבית: יוטיוב הוא ספריית הסרטונים הגדולה בעולם, שמספקת תכנים בחינם בנושאים רבים ומגוונים. האתר פשוט ונוח למשתמש, וניתן למצוא בו מוזיקה (קליפים, הופעות ואלבומים שלמים), שיעורי התעמלות, תוכניות, הרצאות, מתכונים, סרטוני הדרכה (כמו למשל, איך לתקן סתימה בכיור, איך לטפל נכון בעציצים, איך להשתמש בווטסאפ) ועוד. הדף הראשי של יוטיוב הוא עמוד בית, שמורכב משורת חיפוש בראש העמוד – שם יש להקליד את התוכן שברצונכם לחפש (למשל: שירים של שלמה ארצי, איך לתקן סתימה בכיור, אימון יוגה וכדומה); תפריט בצד העמוד עם אפשרויות שונות (ראו הסברים בהמשך); ומבחר סרטונים מומלצים שהותאמו לכם אישית על פי החיפושים האחרונים שלכם (על מנת לקבל המלצות מותאמות, וודאו שאתם מחוברים ליוטיוב באמצעות חשבון הג'ימייל). כל סרטון מופיע בריבוע קטן ולצידו פרטים מלאים על אודותיו: כותרת הסרטון, משך הסרטון, מי העלה אותו, כמות הצפיות ותאריך הפרסום שלו.
7 צפייה בגלריה
יוטיוב
יוטיוב
יוטיוב
(צילום: shutterstock)
סרטון: לאחר שבחרתם את הסרטון שמעניין אתכם, תועברו מעמוד הבית לעמוד של הסרטון. עמוד זה מורכב מהסרטון עצמו ומתחתיו פרטים אודותיו וכן אפשרויות נוספות – מתי עלה לאוויר, כמה אנשים צפו בו עד היום, תיאור קצר של הסרטון (במקרים של מתכונים למשל, התיאור הקצר יכלול לרוב את המתכון שמוצג בסרטון), וכן תגובות של גולשים על הסרטון. בצד הסרטון מופיעים סרטונים מומלצים נוספים, שהתוכן שלהם דומה לסרטון שבו אתם צופים כעת. באופן זה, אפשר להגיע לעוד ועוד תכנים שמעניינים אתכם ולגלות עולמות חדשים.
7 צפייה בגלריה
אפליקציית יוטיוב
אפליקציית יוטיוב
אפליקציית יוטיוב
(צילום: shutterstock)
מסך מלא: אם התפריט הצדי והמלל מסביב לסרטון מפריעים לכם, אתם יכולים לעבור למצב של מסך מלא, ממש כמו בטלוויזיה. אפשרות זו מופיעה בתחתית הסרטון ומסומנת בריבוע בעל 4 פינות מודגשות. דרך נוספת להגיע למצב של מסך מלא הוא ללחוץ במקלדת על האות כ' (F באנגלית).
העבר קדימה: לא חייבים לצפות בסרטון בשלמותו, ניתן להעביר אותו קדימה ואחורה. כדי לעשות את זה, עמדו עם העכבר על ציר הזמן של הסרטון, המסומן בצבע אדום . העבירו אותו קדימה ואחורה כרצונכם.
דלג על מודעה (skip ad): יוטיוב הוא אתר מסחרי מבוסס פרסומות. בדרך כלל לפני הפעלת הסרטון מופיעה פרסומת אחת או שתיים. לעיתים, גם במהלך צפייה בסרטון השידור נקטע ותעברו לפרסומות (תופיע על כך התרעה בתחתית הסרטון). בניגוד לפרסומות בטלוויזיה וברדיו, חלק גדול מהפרסומות ביוטיוב ניתנות לדילוג אחרי 5 שניות. שימו לב להודעה בתחתית המסך "skip ad" שמאפשרת לכם לדלג על הפרסומת, ולעבור ישירות לסרטון. לחצו עליה, וכך תוכלו לצפות בסרטון ללא הפרעה.
7 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה יוטיוב
אילוס אילוסטרציה יוטיוב
(צילום: shutterstock)
שתף (share): ראיתם סרטון ואתם רוצים לשתף אותו עם קרובי משפחה וחברים? מתחת לכותרת הסרטון מופיע תפריט ובו האפשרות לשתף את הסרטון במספר פלטפורמות, כמו למשל בפייסבוק.
שמור (save): ראיתם סרטון ואתם רוצים לשמור אותו על מנת לצפות בו שוב? כפתור השמירה, הממוקם לצד כפתור השיתוף, מאפשר לכם לשמור את הסרטון לצפייה מאוחר יותר או לחילופין – ניתן ליצור פלייליסט (רשימת השמעה).
7 צפייה בגלריה
מדד הפרסומות של יוטיוב
מדד הפרסומות של יוטיוב
מה הפלייליסט שלכם?
(אילוסטרציה: Shutterstock)
מנוי (subscription): יוטיוב הוא אתר שיתופי שמאפשר לכל משתמש לעלות סרטונים. ישנם משתמשים רבים שלא רק מעלים סרטונים, אלא גם מקימים ערוצים שלמים מלאים בתכנים מעניינים. למשל, מדריכי כושר שמפעילים ערוץ ובו הם מעלים אימוני כושר בחינם כל כמה ימים. אם אתם מעוניינים לקבל עדכון כל פעם שהערוץ האהוב עליכם מעלה סרטון, יש לכם אפשרות להירשם בתור מנויים לערוץ. שימו לב - כפתור ההרשמה האדום מופיע מתחת לתפריט השיתוף והשמירה. אתם מרוויחים תכנים מעניינים בחינם, ובעלי הערוץ מרוויחים השפעה ולעתים גם כסף, אם יש להם מספר מנויים גדול.

בשיתוף שופרסל