שתף קטע נבחר

עכשיו מעונן: המקום שבו המידע שלכם נשמר

אחד המושגים הטכנולוגיים הנפוצים ביותר בשנים האחרונות הוא מחשוב ענן. מה זה בדיוק אומר? מה אפשר לעשות עם זה? האם זה מסוכן? מדריך נבוכים לאנשים עם פחד גבהים

הרוב המוחלט של מי שקורא את הכתבה הזו משתמש בידיעה או שלא בידיעה בשירותי מחשוב ענן. למעשה כל מי שמחזיק תיבת דואר בג'ימייל, מיקרוסופט, הוטמייל וכל יתר ספקי שירות הדואר האלקטרוני, משתמש בשירותי ענן. אם היינו צריכים להגדיר בצורה הפשוטה ביותר מה זה בדיוק אומר מחשוב ענן, היינו אומרים שמדובר בכל המידע ששייך לכם, אבל לא נמצא אצלכם במחשב, בטאבלט או בסמארטפון, בצורה פיזית, אלא על מחשבים מרוחקים השייכים לחברות חיצוניות. 

 

 

המעבר למחשוב ענן נובע מסיבות שונות, שיכולות לנוע בין הסיבה הכלכלית, שבה הארגון או הפרט אינו מעוניין או אינו יכול להשקיע בציוד מחשוב יקר ומורכב על מנת לשמור את המידע שהוא או הארגון מחזיקים ועד הסיבה הבטיחותית בה הארגון או הפרט רוצים לשמור על המידע שלהם במקום בו הוא יוכל להישמר במקום מאובטח עם מנגנוני אבטחה משוכללים ומורכבים.

 

מחשוב ענן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מחשוב ענן(צילום: shutterstock)

 

הרעיון של מחשוב ענן החל לתפוס תאוצה ביום בו שרותי הדואר האלקטרוני בענן נכנסו לחיינו. חברות כמו יאהו וג'ימייל הציעו למשתמשים מפלט מתיבות המייל הקטנות והמקובעות של ספקי שירותי האינטרנט שהיו גם מוגבלות בנפח וגם הקשו מאוד על המשתמש "לקחת" אותן איתו לכל מקום בו הוא היה צריך אותן. היתרון הראשון של תיבות אלו, וכך גם הציגו אותו החברות עצמן היה האפשרות לבדוק את המייל שלכם על כל מחשב שתרצו, גם אם הוא לא היה שלכם. כאן החלה למעשה חברת גוגל את תהליך ההתעצמות שלה, שלא עוצר לרגע עד היום.

 

כל ההתקנים מגובים בענן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כל ההתקנים מגובים בענן(צילום: shutterstock)

 

מכאן ואילך החלו חברות רבות לספק שירותי מחשוב בענן ומייד אחרי החברות שסיפקו את שירותי הדואר האלקטרוני הגיעו החברות שסיפקו לנו מקום לשמור את כל הקבצים שלנו. עידן האינטרנט המהיר היה הסמן הימני של מהפיכת המידע ואנשים החלו לצבור בייטים רבים של חומר דיגיטלי כמו שירים שאנשים הורידו במהירות, סרטים שהפכו איכותיים יותר ויותר ותפסו יותר נפח אחסון ותמונות שהפכו להיות תוצר הלוואי מספר אחת של מהפיכת הסמארטפונים כשכל מי שמשתמש במכשיר סמארטפון כלשהו הפך מייד לצלם במשרה מלאה וייצר חומר דיגיטלי ללא הפסקה. לשם קבלת מושג כללי על הכמויות המדוברות, רק בפייסבוק מועלות מדי יום 350 מיליון תמונות על ידי משתמשים.

 

הענן של גוגל (צילום מסך)
הענן של גוגל(צילום מסך)

 

חברות כמו גוגל, מיקרוסופט, אמאזון, אפל, דרופבוקס ועוד, מספקות שירותי אחסון מידע בענן וכך אנשים יכולים בסכומים נמוכים מאוד ובהרבה מקרים בהם לא נדרש יותר מדי מקום לאחסון, אז גם בחינם, לשמור על המידע שלהם במקומות מרוחקים, מאובטחים ומרווחים ללא חשש שהמקום על המכשיר המקומי שלנו, המחשב או הסמארטפון יאזל.

 

גם המידע הזה כמובן זמין לכל אחד בכל מקום בו הוא נמצא, בתנאי שתהיה גישה לענן. או במילים אחרות, לרשת האינטרנט. בשנים האחרונות החלו לצמוח שירותי מחשוב רבים שניתנים ישירות מהענן כשחברות ענק כמו מיקרוסופט שסיפקה כל השנים תוכנות אופיס למשתמשים רק בעותקים פיזיים, מספקת כבר שנים את השירותים הללו בענן וזה אומר שכל אחד היום יכול להשתמש בתוכנות כמו Word, Poer-Point, Excel ועוד, ישירות מהענן ללא צורך להתקין את התוכנה על המחשב ובעלויות נמוכות בהרבה מאשר רכישה של התוכנה. עידן האינטרנט המהיר והטכנולוגיה המתקדמת איפשרו גם לחברות כמו אדובי שמובילה בתחום של עריכת וידאו ותמונות ותוכנות אלו דרשו המון משאבים במשך כל השנים, ההתקנה שלהן הייתה מורכבת ומסובכת והן עלו הרבה כסף, לעבור כיום לספק את השירותים הללו דרך הענן וללא צורך בהתקנות מסובכות, בזבוז משאבים רבים ועלויות יקרות.

 

הענן של אמאזון (צילום מסך)
הענן של אמאזון(צילום מסך)

 

למעשה, ניתן לעשות כיום הרבה מאוד פעולות באמצעות מחשוב ענן, שלא ניתן היה לעשות לפני מספר שנים, כשאנשים יכולים היום באמצעות כניסה לאתר אינטרנט פשוט, להמיר קבצי מולטימדיה, לנהל שירותי יומן, לבצע הנהלת חשבונות, לנהל שירותי לקוחות מתקדמים, לאחסן את כל המידע שלנו ועוד קצרה היריעה מלהכיל את כל האפשרויות הרבות בתחום הענן. מכיוון שכמויות עצומות של מידע נמצאות בענן, היכולת של חברות ושירותים שונים להפיק מהמידע הזה נתונים חיוניים לרווחתנו ולרווחת החברות עצמן, העתיד של כל מה שאנחנו מכנים "האינטרנט של הדברים" טמון כאן. המידע האישי שלנו, ההעדפות שלנו, המיקום שלנו, נמצא כל הזמן איפה שהוא בענן והטכנולוגיה כבר החלה לנצל את זה על מנת לספק לנו שירותים שמובילים ויובילו עוד יותר בעתיד את החזון של בית חכם, עיר חכמה ומדינה חכמה, רכב אוטונומי או שירותים אוטונומיים אחרים כמו שירותי משלוחים אוטומטיים, רובוטיקה ועוד.

 

כמובן שקיימים סיכונים וחסרונות בשירותי הענן ומספיקה ההבנה שהחומר שלנו אינו נמצא ברשותנו אלא ברשות גורם זר, שאמנם מעניק לנו שירות שבחלק מהמקרים הוא אף שירות בתשלום, דבר שכביכול מחייב אותו לשמור על תנאים מינימליים של איכות, אבל עדיין זה כבר לא בידיים שלנו. בין אם השירות הזה יחדל מלפעול מסיבה מסויימת שיכולה להיות טכנית או כלכלית או בין אם המידע שלנו ידלוף או ייגנב בידי גורמים זרים, דבר שקרה לא מעט, אלו דברים שיכולים לגרום לאנשים להימנע משימוש בשירותי ענן, כאשר גם חברות ענק שהצטיידו בשירותי אבטחה מהמתקדמים ביותר בעולם, היו מעורבות בתקריות של פריצה למידע או דליפה של מידע מתוכן. בכל אופן, מחשוב ענן כאן לא רק כדי להישאר אלא כדי לתפוס חלק רחב יותר ויותר מחיינו ולא ירחק היום בו לא נצטרך להיות מצוידים כלל במחשב אלא רק בצג ושירותי אינטרנט על מנת לנהל את החיים הטכנולוגיים שלנו כאשר נוכל לעשות זאת מכל מקום, בכל מהירות ובכל רגע נתון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ענן. שם המידע שלכם נמצא
צילום: shutterstock
מומלצים