שתף קטע נבחר

רשמית: תקן הדור החמישי הבינלאומי בסלולר יוצא לדרך

למרות ההסכמה על התקן, פרישה משמעותית של רשתות 5G בעולם תארך עוד שנים; בישראל עדיין לא הסתיימה פרישת רשתות 4G. הרשתות החדשות ינהלו היקפי תעבורת מידע עצומים - מחיישני רכב דרך ערים חכמות ועד בתים חכמים

אחרי שנים של דיונים ובדיקות - התקן הבינלאומי של הדור החמישי בסלולר (5G) יוצא לדרך.

 

בשבוע שעבר התכנס הגוף הבינלאומי הרשמי הממונה על התקינה בתחום, GPP3, וחתם על המפרט הטכני של תקן הרדיו החדש (NR) לרשתות 5G עצמאיות – כלומר כאלה שאינן מתבססות על שדרוג של רשתות דור רביעי (LTE או 4G) קיימות.

 

 

המהלך, שמפעילות סלולר בכל העולם ציפו לו מזה תקופה ארוכה, נחשב צעד גדול לקראת הפיכתה של הטכנולוגיה העומדת בבסיס הדור החמישי למציאות. רשתות הדור החמישי יאפשרו קצבי העברת נתונים של כ-1 ג'יגה-ביט בשנייה, עם השהיה (Latency) אפסית - מול הדור הרביעי ודור 4.5 המאפשרים מהירויות של עד 600 מגה-ביט לשנייה.

 

סלפי משפחתי. יידרשו מכשירים חדשים, מותאמים לדור חמישי (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
סלפי משפחתי. יידרשו מכשירים חדשים, מותאמים לדור חמישי(צילום: Shutterstock)

 

החתימה מהשבוע שעבר משלימה את הצעד הראשון שביצעה ה-3GPP בדצמבר אשתקד, אז הודיעה על המפרט הטכני הרשמי של רשתות דור חמישי לא עצמאיות – כלומר כאלה שייבנו כשדרוג של רשתות הדור הרביעי קיימות. המפרט החדש, שנסגר בשבוע שעבר, נוגע לפרישת רשתות דור חמישי חדשות.

 

עם זאת, לפי מומחים בתחום – סיום התקינה בנושא הוא צעד חשוב לקראת הדור הבא של תעשיית הסלולר והתקשורת בכלל, אבל לתעשייה נדרשות עוד לפחות שנתיים-שלוש רק כדי להטמיע אותה ולפתח (או לפחות להתאים מחדש) את החומרה המתאימה – המעבדים, האנטנות, המודמים, וכמובן – מכשירים סלולריים חדשים. בישראל, יש לציין, טרם הושלמה אפילו פרישתן של רשתות דור רביעי בכל הארץ.

 

סמארטפון גיימינג (צילום: יח
גיימינג בסמארטפון. מהירות גבוהה פי כמה(צילום: יח"צ)

 

מצד שני, יצרניות רשתות הסלולר בעולם – אריקסון, נוקיה, קוואלקום, וואווי, ZTE ואחרות - לא ישבו בחיבוק ידיים בשנים האחרונות. למרות שלא היה בידיהן תקן מוסכם – כולן נערכו היטב לגרסאות שונות של התקנים החדשים, לחצו לקבלת מפרטים שפיתחו עצמאית, ואף הציגו מערכות עובדות. מעתה הן יידרשו רק להתאמות.

 

טכנולוגיית דור חמישי הופעלה לראשונה בדרום קוריאה, במהלך אולימפיאדת החוף אשתקד, ומפעילות הסלולר האמריקניות AT&T, ספרינט ו-T-Mobile אף החלו לפרוש תשתיות נסיוניות כאלו בכמה ערים בארה"ב. נוקיה, למשל, עבדה בשנים האחרונות על פיתוח הדור החמישי עם ענקית הסלולר היפאנית NTT דוקומו, כשהיעד הוא הרצה ראשונה באולימפיאדה בטוקיו ב-2020. הרעיון הכללי בפרויקט מתבסס על שימושי תקשורת שירוצו ב"ענן", שעליו תתארח כל פעילות הרשת.

 

ענקיות הסלולר בעולם צופות כי כבר בשנת 2020 יפעלו בעולם יותר 50 מיליארד מכשירים שיתחברו לאינטרנט באמצעות רשתות הסלולר. יעברו דרכם שידורי וידיאו ברזולוציות גבוהות, מידע רפואי, ונתונים שיזרימו מיליארדי חיישנים ומכוניות בתנועה. הזינוק לדור החמישי יאפשר גם לממש את חזון העתיד – תנועה המבוססת על מכוניות אוטונומיות, ערים חכמות מרושתות חיישנים, ובתים חכמים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
סמארטפון, הדור הבא
צילום: gettyimages
מומלצים