שתף קטע נבחר

לקחו אותם הביתה: ניסוי האופניים השיתופיים במכון ויצמן הסתיים בכישלון

חברת ofo הפסיקה את הפיילוט במכון אחרי חודשיים בלבד – בין השאר בגלל גניבות וניצול לרעה. האופניים מצויידים ברכיב GPS ומיקומם מוצג באפליקציה, כך שניתן לאסוף ולהשאיר אותם בכל מקום

הפיילוט של חברת האופניים השיתופיים הסינית ofo במכון ויצמן הסתיים באכזבה, בתום חודשיים בלבד. למרות ביקוש רב מצד אנשי המכון, החברה החליטה לסיים את הפיילוט בעקר בגלל שרוכבים רבים הוציאו את האופניים מתחומי המכון ובשל מקרים שאנשים "העלימו" את האופניים בבתיהם.

 

 

 

חברת ofo היא ענקית סינית, שמפעילה ברחבי העולם שירות אופניים שיתופיים ללא תחנות עגינה, ולאחרונה החלה לפעול גם בישראל. האופניים מפוזרים בעיר, מצויידים ברכיב GPS, כך שכל אחד יכול לראות על גבי אפליקציה היכן הם ממוקמים. המשתמש מגיע לאופניים הקרובים אליו, משחרר את המנעול באמצעות קוד, נוסע למחוז חפצו, ומשאיר שם את האופניים, שממתינות לרוכב הבא. החיוב נעשה דרך האפליקציה.

 

בסוף חודש אפריל החל פיילוט של ofo במכון ויצמן למדע ברחובות, שבמסגרתו פוזרו במקומות מרכזיים בשטח המכון כ-150 זוגות אופניים צהובים לשימוש הסטודנטים, החוקרים ואנשי הסגל (וגם לציבור הרחב). במסגרת הפיילוט, השימוש באופניים התאפשר חינם ברכיבה של עד חצי שעה בתוך שטח המכון, ומעבר לכך בעלות רגילה של 2.90 שקל לחצי שעה.

 

 

אופניים (שאול גולן)
המיקום מצויין באפליקציה. נרשמו 1,500 רכיבות ביום(שאול גולן)

 

הפיילוט היה אמור להימשך ארבעה חודשים אך הסתיים כעת, לאחר חודשיים בלבד. מבחינת מספר המשתמשים מדובר בהצלחה - מעל 1,500 רכיבות ביום. אנשי המכון היו מרוצים מהאפשרות להתנייד בקלות בין הבניינים בקמפוס הפזורים על פני שטח רב.

 

עם זאת, לא הכל עבד חלק: רבים מהרוכבים נסעו עם האופניים אל מחוץ לתחומי מכון ויצמן. בחברת ofo התחייבו לאסוף את האופניים ולהחזיר אותם לשטח המכון, אך נראה שהדבר היה כרוך בקושי רב ובעלויות גבוהות מהצפוי. התוצאה היתה, שביומיום לא היו מספיק אופניים זמינים במקומות המרכזיים במכון עצמו כדי לענות על הביקוש.

 

בנוסף, היתה גם תופעה של ניצול לרעה: למשל, אנשים ש"לקחו בעלות" על האופניים, שאמורים להיות שיתופיים וציבוריים. הם נעלו אותם עם מנעול פרטי, או הניחו אותם בחצר סגורה או בחדר מדרגות נעול – ובכך הבטיחו לעצמם את השימוש באופניים – אך מנעו מאחרים להשתמש בהם.

 

ofo: אופניים שיתופיים (צילום: ofo)
ofo בחו"ל: האופניים השיתופיים בפעולה(צילום: ofo)

 

למרות הכישלון ברחובות, חברת ofo ממשיכה לפעול ברחבי רמת-גן עם 500 זוגות ובקמפוס אוניברסיטת בר-אילן עם 100 זוגות, ומתכוונת בחודשים הקרובים להפעיל את שירותיה גם בעיר בת-ים ובערים נוספות.

 

אגב, אנשי מכון ויצמן יכולים להתנחם בכך, שחברת Mobike המתחרה, שפועלת בארץ באמצעות חברת CAR2GO, פרסה באחרונה אף היא אופניים ברחבי העיר רחובות. בנוסף, Mobike  פועלת גם באוניברסיטת ת"א, במועצה האזורית עמק הירדן, בקריית ביאליק ובקריית מוצקין.

 

התופעה שבה אנשים "לוקחים בעלות" על אופניים ואף משחיתים וגונבים אותם, מוכרת וידועה במדינות נוספות שבהן פעולות חברות האופניים השיתופיים ברחבי העולם – בין השאר באנגליה, אוסטרליה וארה"ב. חברת שיתוף אופניים מהונג-קונג אף נטשה בעבר את פריז, מילאנו ורומא, לאחר שאלפי אופניים שלה הושחתו או נגנבו.

 

גורם בענף מסביר, כי כדי למנוע את התופעה, חברות האופניים נדרשות להשקיע רבות בהסברה וכן בעבודה תפעולית רצופה, עם צוותים הפועלים מסביב לשעון להחזיר אופניים ש"הועלמו", וכן לדאוג להעביר את אופניים ממקומות מרוחקים למקומות מרכזיים עם ביקוש רב.

  

מ-ofo נמסר בתגובה: "על אף הצלחת הפיילוט בכל הנוגע לביקוש, הפעלת השירות במכון ויצמן שונה מהפעלתו בעיר, ואנו מעדיפים לרכז את פעילותנו בערים ובמוקדים בהם נוכל ליצור רצף טריטוריאלי לנוחות המשתמשים. מקרים של ניצול השירות לרעה על-ידי משתמשים נלקחו בחשבון, ולחברה כלים להתמודד עם תופעה שולית זו. ofo ממשיכה להציע את שירות האופניים השיתופיים ברחבי העיר רמת גן ובחודשים הקרובים תפרוס את אופני החברה בערים נוספות ברחבי הארץ".

 

 

ממכון ויצמן נמסר: "הפיילוט העיד על שביעות רצון ועל ביקוש משמעותי לשירות של אופניים שיתופיים. מודל ההפעלה של Ofo איפשר שימוש באופניים לכל אדם (ללא הגבלה לעובדי המכון בלבד) וגם מחוץ לשטח המכון. כך קרה שזוגות אופניים רבים יחסית, הוצאו משטח המכון – דבר שהטיל על החברה המפעילה תשומות ועלויות גדולות מהצפוי כדי לאסוף ולהחזיר את זוגות האופניים. עלות זו הביאה את החברה להחלטה על הפסקת הפיילוט. הנהלת המכון בוחנת חלופות שיענו על הביקוש לשירות דומה בקמפוס. אנו מקווים שנוכל להציע שירות חלופי בעתיד הקרוב".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים