שתף קטע נבחר

קנס היסטורי לגוגל: "מנצלת לרעה את שליטתה בשוק"

האיחוד האירופי מטיל קנס בגובה 5 מיליארד דולר על ענקית הטכנולוגיה, בטענה כי קידמה את מוצריה על גבי מכשירי אנדרואיד על חשבון המתחרות

האיחוד האירופי מטיל על גוגל קנס חסר תקדים נוסף, בגובה של 4.3 מיליארד יורו (5 מיליארד דולר). הסיבה: באיחוד טוענים כי גוגל ניצלה לרעה את שליטתה בשוק הסמארטפונים, עם מערכת ההפעלה אנדרואיד שמותקנת בכ-80 אחוזים המכשירים בעולם, כדי לקדם את מוצריה על חשבון המתחרות. גוגל הודיעה כי תערער על ההחלטה.

 

1 ()
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי

 

כיום, כל מכשיר אנדרואיד מגיע עם שלל אפליקציות ושירותי רשת המותקנים עליו מראש, ולמשתמש אין שום סיבה להוריד שירותים ואפליקציות מתחרות – מה שמהווה פגיעה בתחרות. את החקירה נגד גוגל הובילה מרגרט וסטגר, הנציבה האירופית הממונה על שמירת התחרות העסקית, שבשנים האחרונות מנהלת קרב מתוקשר נגד ענקיות הטכנולוגיה באיחוד.

 

באיחוד האירופי אומרים שעל גוגל להפסיק את מעשיה בתוך 90 יום, או שתספוג קנס נוסף של עד 5% מההכנסה היומית הממוצעת שלה בעולם. זה הקנס הגדול ביותר שהאיחוד האירופי אי פעם הטיל על חברת טכנולוגיה. מלבד הקנס הקודם על גוגל בשנה שעברה, הנציבות האירופית הטילה קנס של 110 מיליון יורו על פייסבוק בשנה שעברה, ובעשור האחרון קנסה גם חברות כמו אינטל ומייקרוסופט במאות מיליוני יורו. זו ראיה נוספת לכך שכיום האיחוד האירופי הוא הגוף היחיד בעולם - כולל הגופים הרגולטוריים בארה"ב - שמוכן ומסוגל לצאת למלחמה חזיתית נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.

הנציבה וסטגר צייצה בטוויטר: "קנס של 4.34 מיליארד אירו הוטל על גוגל בשל שלושה סוגים שונים של הגבלות בלתי חוקיות על השימוש באנדרואיד. בדרך זו היא ביצרה את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה. היא מנעה מהמתחרים את ההזדמנות לחדש ולהתחרות. זה בלתי חוקי תחת חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי. על גוגל כעת להפסיק לעשות זאת".

 

הטענה המרכזית של האיחוד במסגרת החקירה שנמשכת מאז 2015, היא שיצרניות שונות של סמארטפונים, שמעוניינות להשתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד ומעוניינות לתת ללקוחות גישה לחנות האפליקציות של גוגל (גוגל פליי), נאלצות לעמוד בכללים נוקשים שמוכתבים על ידי גוגל: ראשית, הן מחוייבות על ידי גוגל להתקין על המכשיר כברירת מחדל גם את אפליקציית החיפוש של גוגל ודפדפן "כרום" של גוגל. המטרה של גוגל היא למקסם את מספר המשתמשים שמחפשים וגולשים ברשת דרך מנוע החיפוש והדפדפנים שלה, אך זה פוגע ביצרניות של מנועי חיפוש ודפדפנים מתחרים.

 

 

שנית, טוען האיחוד כי גוגל מעניקה תמריצים כספיים ליצרניות ולספקיות סלולר כדי שיציעו את חיפוש גוגל כברירת מחדל. שלישית, אם יצרניות רוצות להציע גישה לגוגל פליי ולאפליקציות גוגל במכשיריהן, גוגל אוסרת עליהן לפתח גרסת מערכת הפעלה נפרדת משלהן, המבוססת על הקוד של אנדרואיד. באיחוד טוענים כי התנהלות זו פוגעת בתחרות ובחדשנות.

 

בגוגל כמובן הכחישו את הטענות לאורך החקירה, ואמרו שהשיטה הזו היא שעוזרת לגוגל להעניק את שירותיה לצרכנים וליצרניות בחינם, ובלי לגבות דמי רישוי מהיצרניות. בגוגל טוענים שזה מה שמאפשר ליצרניות הטלפונים להוריד מחירים. "זה טוב לכולם", טענו בגוגל, ואמרו שהגישה של האיחוד האירופי תוביל דווקא לעליית מחירים ולפגיעה בתחרות.

 

ב-2017 הטילה הנציבות האירופית על גוגל קנס של 2.4 מיליארד יורו. ההחלטה הגיעה לאחר חקירה שנמשכה 7 שנים, ופסק דין לפיו גוגל ניצלה את מעמדה הדומיננטי כדי לקדם תוצאות חיפוש של שירותי הרשת שלה. על פי האיחוד, גוגל נתנה עדיפות לאתר השוואת המחירים שלה, "גוגל שופינג", בעמוד התוצאות הכללי של מנוע החיפוש, ובכך הפלתה לרעה אתרים מתחרים.

 

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, פרסם פוסט בתגובה להחלטת האיחוד, ורמז לכך שההחלטה עשויה להוביל לעליית מחירי המסארטפונים בעולם: "אנדרואיד יצרה יותר אפשרויות בחירה, ולא פחות. החלטת האיחוד מתעלמת מכך שמכשירי אנדרואיד מתחרים במכשירים עם iOS, או את הבחירה שאנדרואיד מעניקה לאלפי יצרניות טלפונים, למיליוני מפתחי אפליקציות שבנו את העסק על גבי אנדרואיד, ומיליארדי צרכנים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש מכשירים מתקדמים. בזכות אנדרואיד יש יותר מ-24 אלף סוגי מכשירים, מ-1,300 מותגים שונים. ואם אתם מעדיפים אפליקציה אחרת על פני אלה המותקנות על המכשיר, קל מאוד למחוק אותן ולבחור באחת אחרת. דפדפנים מתחרים כמו פיירפוקס ואופרה מיני הורדו מאות מיליוני פעמים מגוגל פליי.

 

"המודל העסקי של האנדרואיד משמעותו שלא היינו צריכים לגבות כסף מיצרניות המכשירים על הטכנולוגיה שלנו. אנו מודאגים מכך שההחלטה תגרום להפרת האיזון באנדרואיד. אנו דואגים מכך שההחלטה דווקא תוביל להעדפה של מערכות סגורות על פני פלטפורמות פתוחות. אקוסיסטם חיוני, המתחדש במהירות עם מחירים נמוכים, הוא עדות קלאסית לתחרות עזה. אנו נערער על ההחלטה של הנציבות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים