שתף קטע נבחר

G-Shock נגד השעון החכם. חילופי דורות בקסיו

בשבוע שעבר הלך לעולמו קאזואו קאשיו, יו"ר קסיו היפנית, ששעוני ה־G-Shock שלה מלפני 35 שנה הם להיט גם בעידן האפל־ווטש. החברה שהקדימה את זמנה עם שעוני מצלמה, GPS, רשמקול ועוד, ניצבת עכשיו בפני אתגרים חדשים

בשבוע שעבר הודיעה חברת קסיו (Casio) היפנית על מותו של קאזואו קאשיו, אחד ממייסדיה, בגיל 89. קאשיו, שכיהן כיו"ר החברה ובעבר גם בתור הנשיא, הוא אחד מארבעה אחים שייסדו את חברת האלקטרוניקה קצת אחרי מלחמת העולם השנייה. הוא גם היה שותף לכמה מההמצאות החשובות ביותר שלה – ממחשבוני כיס ועד שעוני היד מסדרת הלהיט G-Shock.

 

שעון של קסיו (צילום: יח
שעון GPS של קסיו. העזה ויצירתיות(צילום: יח"צ קסיו)

 

"קאזואו דגל בשינוי ובחידוש תמידי לצורך הישרדות", נמסר מקסיו בהודעה על פטירתו. זו אולי נשמעת כמו קלישאה, אך כאשר מביטים על ההיסטוריה הרחוקה של קסיו רואים שהמשפט מאפיין את תולדות החברה במדויק: למרות התהפוכות שעברו על עולם הטכנולוגיה עם השנים, שוב ושוב הצליחה החברה להמציא מכשירים שחוללו מהפכה בעולם האלקטרוניקה הצרכנית והמשרדית. ולא פחות חשוב: על הדרך היא הפכה גם למותג אופנתי נחשק, שנותר כזה עד היום.

 

אובמה ובן־לאדן

קסיו הפכה עם השנים לחברה המייצרת מוצרים טכנולוגיים רבים, אבל עיקר פרסומה בא לה בזכות השעונים. ולא סתם שעונים.

 

מצד אחד, היא הוציאה דגמים של שעונים פשוטים וזולים שהפכו למגה־פופולריים. כך למשל, אחד הדגמים המצליחים בתולדות קסיו הוא F־91W. שעון דיגיטלי קטן, דק, מפלסטיק שחור. הוא היה אמין, זול, עמיד למים, עם חיי סוללה של 7 שנים, בלי כל מיני פיצ'רים מתקדמים אלא רק מה שצריך: שעון, טיימר, ולא הרבה יותר. הוא הושק ב־1991 ונמכר עד היום ללא שינוי. עם השנים הפך לנפוץ מאוד ברחבי העולם. כל־כך נפוץ, עד שהתברר שהוא פופולרי במיוחד בקרב פעילי טרור של אל־קאעידה, שהשתמשו בו כטיימר לפצצות. אפילו אוסמה בן־לאדן צולם עם שעון כזה, ולהבדיל – הנשיא ברק אובמה.

 

שעון של קסיו (צילום: יח
המצלמה הראשונה עם צג אחורי מבית קסיו(צילום: יח"צ קסיו)

 

ומנגד, לאורך השנים, הוציאה קסיו שעונים שנותרו נישתיים מאוד אך התבססו על רעיונות פרועים לחלוטין, שהקדימו את זמנם באופן מדהים, וכללו עוד לפני 20־30 שנה את הטכנולוגיות שאנו רואים רק כיום בשעונים החכמים. בתערוכה שקיימה החברה ב־2015 היא הציגה דוגמאות כאלה. כך, מסתבר, ב־1991, 24 שנים לפני אפל־ווטש, קסיו השיקה את VDB־1000, שעון דיגיטלי עם צג מגע, ספר טלפונים ומחשבון. שעון אחר, שהושק ב־1994, כלל אנטנה שזיהתה את צלצול הטלפון בבית ורטט בהתאם כדי לבשר שמישהו מתקשר אליכם. שעונים אחרים כללו תצוגה גרפית של זמני השקיעה והזריחה ומצב הירח; היה שעון שיועד למוסלמים והציג את הכיוון לעיר מכה, לצורך התפילה היומית; אחד שכלל כפתורי צד לשליטה בטלוויזיה; והיו גם שעון עם GPS מובנה, שעון עם רשמקול, שעון עם נגן MP3 וגם שעון עם מצלמה, שהופיע בשנת 2000. קסיו אפילו הוציאה בשנות ה־90 שעונים שהיו מסוגלים למדוד צעדים, מרחק, קצב לב ולחץ דם.

 

הטכנולוגיות הללו כמובן לא היו מספיק בשלות כדי להפוך את השעונים האלה להצלחה מסחרית נרחבת, אבל הן מעידות על המחשבה היצירתית שאפיינה את מהנדסי קסיו לאורך השנים, ועל הנכונות של החברה לקחת הימורים נועזים.

 

מכונה במשקל 90 ק"ג

האחים למשפחת קאשיו נולדו למשפחת איכרים קשת־יום בכפר נידח באחד מאיי יפן. בהמשך עברו לטוקיו, והאח הבכור, טאדאו קשיו, מצא עבודה במפעל. לאחר המלחמה הקים עסק לייצור מוצרים קטנים וזולים כמו מחזיקי סיגריות. אך חייו השתנו כאשר נתקל במחשבון אלקטרוני בתערוכה עסקית ב־1949. זו הייתה מכונת ענק שמילאה חדר שלם, ועלתה כמו מכונית. טאדאו, יחד עם אחיו הצעירים יוקיו, קאזואו וטושיו, החלו לעבוד על פיתוח מחשבון משלהם, שיהיה קטן וזול יותר.

 

קאזואו קאשיו, יו
קאזואו קאשיו, יו"ר קסיו שנפטר. משפחת איכרים(יח"צ: קסיו)

 

בתוך כמה שנים הם הצליחו ליצור מכונת חישוב בגובה 60 ס"מ ובמשקל 90 ק"ג. העסק צבר תאוצה, ובשנות ה־60 כבר היו לחברה 300 עובדים, והמחשבונים הלכו והתמזערו. "דרך החיים שלי ושל יפן היו דומות: לנוע קדימה, לעולם לא לנוח, ותמיד לעבוד קשה", כתב טאדאו הבכור באוטוביוגרפיה שפירסם.

 

ב־1972 הגיע רגע המפתח בהיסטוריה של החברה: קסיו השיקה את ה"קסיו מיני" המהפכני: מחשבון כיס אלקטרוני קטן, זול וקומפקטי, שזכה להצלחה אדירה ונמכר ב־10 מיליון יחידות בתוך שנה וחצי. הוא הפך את המחשבון למוצר נפוץ, ואת קסיו לחברת מוצרי צריכה של ממש, מתחרה במשקל כבד במה שמכונה "מלחמת המחשבונים" של אמצע שנות ה־70. יצרניות מובילות התחרו אז זו בזו בחירוף נפש, ביניהן קנון, שארפ, טקסס אינסטרומנט, HP ואחרות, על רקע הזינוק בביקוש למכשירים אלה.

 

זמן קצר לאחר מכן, ב־1974, נכנסה קסיו לתחום השעונים. היא השיקה את Casiotron, השעון הדיגיטלי הראשון של החברה. ועם השנים, אגב, החלה לייצר שלל מוצרי אלקטרוניקה נוספים: כלי נגינה אלקטרוניים, מדפסות, אמצעי מחשוב, מקרנים ועוד.

 

נגד האופנה

ואז הגיע אפריל 1983, ולתוך אופנת האייטיז נחת G-Shock, המותג המזוהה ביותר עם קסיו עד היום: שעון יד דיגיטלי, עמיד לחבטות ולמים, עם חיי סוללה ארוכים. הרעיון היה של ראש מחלקת עיצוב השעונים, קיקואו איבה, שרצה לבנות שעון שלא יישבר בנפילה. 200 אבות־טיפוס לאחר מכן הגיע לעולם ה־G-Shock הראשון.

 

שעון של קסיו (צילום: יח
שעון המצלמה של קסיו משנת 2000(צילום: יח"צ קסיו)

 

השעון הלך נגד האופנה באותם ימים, של שעונים דקיקים וקלים. הוא היה כבד, גדול ומסורבל. בשלב הראשון הפך לפופולרי בקרב אנשי שטח, צבא, משטרה, כיבוי, מטיילים וספורטאי אקסטרים, והגיע בהדרגה גם לגולשי הסקייטבורד ואמני היפ־הופ בארה"ב. משם הוא הפך לתופעה תרבותית עולמית ולפריט אופנתי, כששיא הצלחתו הייתה בשנות ה־90. אם הסתובבתם בתיכונים באותה תקופה, גם בישראל, נדמה היה שלכולם יש שעון G-Shock. 

  

בזכות מוניטין של איכות, אמינות ובעיקר אופנה ומחיר נוח, שעוני היד של קסיו נותרו פופולריים גם בקרב צעירים כיום, למרות שאנחנו לא ממש זקוקים לשעון כשיש לנו סמארטפון בהישג יד.

 

ההמצאות נעלמו

למרות ההצלחה, קסיו התקשתה לשמור על האופי החדשני שלה לאחר מהפכת הסמארטפונים, שפגעה קשות ברבות מענקיות הטכנולוגיה של העולם "הישן". החברה עדיין במצב טוב, והמניה שלה יציבה יחסית בשנתיים האחרונות, אך בשנה החולפת היא סבלה מירידה בהכנסות ולא הצליחה לגוון את תחומי הפעילות שלה. היא לא הציגה פיתוחים והמצאות משמעותית חדשות זה שנים ארוכות. ב־2016 אמנם השיקה שעון שטח חכם עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, ובהמשך מצלמת אקסטרים נוסח גו־פרו, אך אלה לא זכו להצלחה מסחררת. באחרונה הציגה שעוני G-Shock משולבים בכמה מיכולות השעון החכם, בעיקר בזכות קישור לסמארטפון בבלוטות'.

 

 

 

לאחרונה קיבלה קסיו החלטה אסטרטגית לצאת משוק המצלמות הדיגיטליות המתכווץ. היא עדיין מוכרת מגוון של מכשירי אלקטרוניקה, אך מסתמכת בעיקר על מכירות שעוני היד. האם זה יספיק לה גם בעתיד? בקסיו יודעים שכדי לעמוד בצוואתו של קאזואו קאשיו, שמדברת על שינוי וחידוש תמידיים לצורך הישרדות, הם יצטרכו עכשיו לעבוד הרבה יותר קשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יח"צ קסיו
שעון G-Shock של קסיו
יח"צ קסיו
מומלצים