שתף קטע נבחר

אתם מוכנים לתקן החדש של ה-USB?

תקן USB 4, שישלוט במכשירים שלנו בעוד כשנתיים, יאפשר העברת קבצים במהירות 40 גיגה ביט לשנייה. כמה מהיר ה-USB 3, מה זה Thunderbolt 3 ומה היחס ביניהם לבין חיבור USB-C? עשינו לכם סדר בבלגן

אם הכל יילך כשורה, בעוד כשנתיים - אולי פחות - יגיעו לחנויות המחשבים הקרובות לביתכם המכשירים הראשונים שיסומנו כ"תומכים ב-USB 4". הסימון הזה, יש להניח, לא ייצור תורי ענק מול החנויות: אנשים לא יתנפלו על הדוכנים ולא יתעקשו לקבל רק את המוצרים התומכים בתקן החדש.

 

כבר עכשיו אפשר לומר בוודאות רבה, כי כמו שקרה לאורך 24 שנות קיומו - שדרוג התשתית של ה-USB יעבור בשקט יחסי מבחינת הצרכנים, שרובם הגדול אינו מבין את פרטיו. אבל האמת היא, שמאחורי הקלעים מדובר בשיפור מהותי, שיאפשר לכל יצרניות המכשירים בעולם להציע לכולנו מוצרים מתקדמים יותר בעלות נמוכה יותר.

 

חיבור USB (צילום: shutterstock)
חיבור USB(צילום: shutterstock)

 

אפל בתמונה

עולם המחשוב האישי היה שונה מאוד ב-1994, כאשר עובד אינטל בשם אג'יי בהט החל לעבוד על יצירת תקן בשם USB. עד אז חיבור של מכשירים נלווים למחשב - כמו עכבר או מקלדת - נעשה בדרך כלל דרך תקעים ושקעים ייעודיים או דרך כרטיסי הרחבה. לעכבר היה חיבור משלו ולמקלדת חיבור משלה. עד היום יש לוחות אם שמגיעים עם חיבורים ייעודיים למקלדת ועכבר. באינטל חשבו שיהיה נכון לפתח חיבור - תקע ושקע - אוניברסלי, שיאפשר לחבר בקלות מוצרים שונים למחשב.

 

זו נראית אולי כמו דאגה מוגזמת לזולת, אבל מעבר ליומרות תיקון העולם של אינטל כדאי לזכור, שבעולם הטכנולוגיה מי ששולט בתקנים גם עושה מהם כסף. זו הסיבה לכך, שמדי כמה שנים אנחנו רואים מלחמות עזות על קביעת תקן אוניברסלי בכל מיני תחומים. בשנות ה-80 ראינו את שיטת הקלטת הווידאו Betamax (שהובילה סוני) נלחמת ב-VHS (שהובילו כל המתחרות), בתחילת שנות האלפיים היה זה תקן "בלו-ריי" לאחסון וידאו בדיסקים, שנאבק ב-HD-DVD.

גם ה-USB שהפך כבר לבן-בית אצלנו נלחם לאורך תקופה ארוכה ב-Firewire של אפל וסוני. הקרב ההוא נגמר, כמובן, מזמן - אפל היא חלק מפורום מיישמי USB כיום. והיא לא לבד: USB נקבע כתקן המוביל בתעשיית המחשוב היום. אם אתם צריכים לחבר מכשיר כלשהו למחשב בצורה חוטית, רוב הסיכויים שזה ייעשה דרך USB.

 

צוות מפתחי תקן הת'אנדרבולט באינטל ()
צוות מפתחי תקן הת'אנדרבולט באינטל


כן, יש מגוון חיבורים אחרים, חלקם אפילו נפוצים ומוכרים - כמו Displayport ו-HDMI - אבל כבר היום תמצאו לא מעט מחשבים שבהם השקע היחיד המיועד לחיבור חוטי הוא USB, גם אם הוא לא נראה כמו ה-USB שראיתם במחשב לפני 20 שנה.

 

במקום כרטיס פנימי

כדי לדבר על התקן העתידי החדש, USB 4, חייבים להבהיר קודם, שלצורת השקע והתקע הסופית ("החיבור") אין בהכרח קשר ישיר לגרסת התקן. חיבורי USB הגיעו במגוון צורות לאורך השנים, ועל הצורות האלה הולבשו שלל גרסאות תקנים. אחת מצורות החיבור הפופולריות ביותר עדיין היא USB-A, שהולכת איתנו עוד משנות ה-90 (זהו החיבור שאנחנו מכירים כחיבור USB "רגיל"). שקעי החיבור הזה, והכבלים שלו, שירתו כל אחד ממגוון גרסאות התקן שהיו ל-USB לאורך השנים; אלה הן רק נקודות הקצה, שניתן להחליף בקלות. סוג החיבור השני שעודנו פופולרי הוא מיקרו-USB, שהיה נפוץ בסמארטפונים עד לא מכבר, והולך ונעלם בהדרגה. גם עליו, אגב, ניתן "להלביש" גרסאות תקן שונות.

 

חיבור Firewire (צילום: shutterstock)
חיבור Firewire. אפשר להכריז על מותו(צילום: shutterstock)

 

צורת החיבור העדכנית ביותר שאנחנו מכירים היום היא USB-C - חיבור קטן יחסית, שמופיע ברוב הטלפונים החדשים. אחד היתרונות שלו הוא הסימטריות: אם בעבר הייתה דרך נכונה ולא נכונה להכניס כבל USB למכשיר, ל-USB-C זה לא משנה, בזכות בקר שנמצא בכל כבל ומזהה מיידית את הדרך שבה הוא מחובר.

 

כיום, שמה המלא, והכה-פשוט, של הגרסה העדכנית ביותר של תקן USB הוא USB 3.2 Gen 2x2. המכשירים הראשונים שתומכים בה יתחילו להגיע לשוק בהמשך השנה, כשהם מסוגלים להעביר מידע במהירות של עד 20 גיגה ביט לשנייה. מהירות העברת מידע חשובה עבור USB לא רק כדי שנוכל להעתיק קבצים מהטלפון למחשב בצורה מהירה יותר; למעשה, המטרה הזו אפילו שולית יחסית למשימות אחרות שמתאפשרות עם חיבור מהיר.


דוגמה טובה היא חיבור של כרטיס מסך חיצוני. אם יש לכם, למשל, מחשב נייד, שכרטיס המסך המובנה בתוכו לא מהיר מספיק כדי להריץ משחקים - אחד הפתרונות שהחלו לתפוס תאוצה בשנים האחרונות הוא חיבור כרטיס מסך חיצוני באמצעות חיבור מהיר מספיק, כזה שמאפשר קבלת מידע לעיבוד ושליחתו חזרה במהירות הדומה לביצועי רכיב הנמצא בתוך המחשב.

 

דוגמה נוספת, שגם היא נוגעת לגרפיקה, היא העברת אות וידאו מהמחשב למסך חיצוני. אם תרצו למשל להעביר תוכן ברזולוציה גבוהה (למשל 4K) בקצב רענון גבוה (של יותר מ-100 תמונות בכל שנייה), תצטרכו חיבור וכבל שתומכים בשיגור התוכן הזה. אלה יצטרכו להיות מהירים. ומה אם יש לכם שני מסכים? או מסך ורמקולים? או מפצל, שאליו צריך לחבר גם מסך וגם כניסות USB נוספות?

 

מספק גם חשמל

אם רכשתם בשנים האחרונות מחשב נייד של אפל, השאלות האלה אינן תאורטיות. בחלק מדגמי אפל אין כיום כלל חיבורי USB-A. המקבוק שהוצג ב-2015 כלל כניסת USB-C אחת, וזהו. בעלי המקבוק הזה הצליחו "להסתדר" עם כניסה אחת נובעת מהעובדה שהזכרנו - שאין בהכרח קשר בין צורת החיבור לבין התקן העומד מאחוריה. ומאחורי שקע ה-USB-C ההוא של המקבוק נמצא בכלל תקן אחר - Thunderbolt 3 שמו. התקן הזה אמנם עושה שימוש בחיבור USB-C, אך הוא מהיר הרבה יותר אפילו מתקן USB 3.

 

Thunderbolt 3 פותח בהובלת הסניף הישראלי של אינטל, תוך שיתוף פעולה עם אפל, במטרה לספק מהירות של עד 40 מגה ביט לשנייה (כפול מ-USB 3.2 Gen 2x2, שכאמור רק עכשיו מופיע), וסיפק גם יכולת להטעין מכשיר באנרגייה, בהספק של 100 וואט, עוד לפני שתקן ה-USB עשה זאת. זו הסיבה לכך, שיצרניות רבות של ציוד מחשוב, כמו מחשבים ניידים ומסכים, העושות שימוש בתקן הזה, משלמות כיום דמי רישוי לאינטל על ה-Thunderbolt 3.

 

אגב, אם תחברו לשקע הזה מוצר USB כלשהו, הוא יעבוד, אבל רק במהירות המתאפשרת בצד הפחות-מהיר. אם, לעומת זאת, תנסו לחבר מוצר Thunderbolt 3 לשקע USB רגיל, צפויה לכם, כמובן, אכזבה.

 

חיבור Thunderbolt (צילום: shutterstock)
זה לא הסוף. חיבור Thunderbolt(צילום: shutterstock)

 

וזו בדיוק הבעיה: נוף חיבורי ה-USB נהיה מסובך. הם היו אמורים להפוך את חיינו לפשוטים יותר, אבל עם שלל הגרסאות שלהם, ועם Thunderbolt 3 שנכנס לחלק מן המכשירים, כבר לא תמיד ברור מה יעבוד עם מה. ההכרזה על תקן USB 4 בימים האחרונים אמורה לפתור את הבעיות האלה: אינטל תרמה את המפרט של חיבור Thunderbolt 3 לטובת המיזם, ו-USB 4 בעצם יהיה בנוי על התקן הזה. כלומר חברות שיאפשרו מעתה הרצת קבצים במהירות של 40 גיגה ביט לשנייה דרך חיבור אוניברסלי, לא יצטרכו יותר לשלם דמי רישוי לאינטל.

 

זה עניין די חשוב, כי הורדת חסמים מהסוג הזה עוזרת לחברות קטנות להתחרות בחברות ענק, שיש להן את הכסף לשלם תמלוגים. והיא גם תעזור ל-AMD, המתחרה היחידה של אינטל בתחום המעבדים לשוק המחשבים הביתיים, לספק גם במחשבים העושים שימוש במעבדיה חיבור מהיר יותר. כיום, מעבדי AMD לא תומכים ב-Thunderbolt 3, מה שמקשה לשלב אותם בניידים רבים.

 

ישר או הפוך

את השם Thunderbolt, יש לציין, אינטל לא מוחקת, והיא לא סוגרת את התוכנית הזו. ההנחה היא שבעתיד היא שוב תנסה לעקוף את ה-USB עם תקן מתקדם עוד יותר, ולגבות עליו דמי רישוי. בנוסף, יש עדיין לא מעט פרטים שאנחנו לא יודעים על USB 4. רק כשהתקן יפורסם, בעוד כמה חודשים, נוכל לרדת לפרטיו הטכניים המדוייקים. כיום לא ידוע, למשל, האם מגבלת ההספק תישאר 100 וואט, ובאילו תקני וידאו הוא יתמוך.

 

מה שבטוח הוא, שימיו של חיבור ה-USB-A הישן מתקרבים לקיצם וההכרזה על USB 4 היא עבורו גזר דין מוות. מכשירי USB 4 יוכלו לעבוד רק דרך שקעי ותקעי USB-C, המתקדם יותר. כבר בעוד שנים ספורות נשכח כולנו איך היינו כושלים בחיבור כבל, הופכים אותו - ומגלים שדווקא הצד האחר היה הנכון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים