שתף קטע נבחר

ההאקר שפרץ למטוס: "צריך להיזהר בדבריי"

מומחה הסייבר כריס רוברטס פרץ לטענתו למטוסי נוסעים ולמערכות של נאס"א. "זה דורש הרבה עבודה ומחקר", הוא סיפר באולפן ynet, אבל הדגיש כי מערכות אחרות - כמו רכבות ומכוניות - הן הרבה פחות מורכבות. ומה יש לו להגיד על תעשיית הסייבר הישראלית?

סובלים מפחד מטיסות? כדאי שתפסיקו לקרוא כאן: כריס רוברטס, מומחה בינלאומי לסייבר, התארח הבוקר (יום ג') באולפן ynet וסיפר כיצד הצליח לטענתו לפרוץ למערכות של מטוסי נוסעים. "זה דורש הרבה עבודה ומחקר", סיפר רוברטס, "הרבה מזה זה לא רק המטוס - יש את שרשרת האספקה, מערכות התקשורת שעל הקרקע. המחקר שאנחנו עשינו נעשה נגד מערכות הבידור והרבה דברים אחרים".

 

 

"ניסינו לבדוק מה אפשר לעשות מתוך המטוס. עשינו הרבה מחקר. אני צריך להיזהר במה שאני אומר", מספר רוברטס. "לא השתמשנו במערכת האלחוטית. למערכת הבידור יש חיבוריות - לפעמים USB, לפעמים שקעים. אנחנו התחברנו דרך הכבלים".


רוברטס נזהר בדבריו בצדק. בשנת 2015 הוא עורר סערה עולמית כשטען שהצליח לפרוץ למערכות של מטוס יונייטד ולהשתלט על המנוע במהלך טיסה פנימית בארה"ב. הוא נחקר על-ידי ה-FBI וטען כי בין 2011 ל-2014 פרץ למערכות של מטוסי בואינג ואיירבוס בין 15 ל-20 פעם. בעבר גם טען שהצליח לפרוץ למערכות של נאס"א. גם על זה הוא לא שש לדבר.

 

לישראל הוא הגיע כדי להשתתף בשבוע הסייבר הבינלאומי השנתי של המרכז למחקר סייבר בינתחומי באוניברסיטת תל אביב. הוא ינחה פאנלים העוסקים בסכנות בסייבר בתחבורה ובתעופה. "די קל להיכנס למערכות של רכבות בבריטניה, אירופה וארה"ב", הוא מספר, "יש דיון גדול בנוגע לתחנות כוח, מערכות חשמל. גם במכוניות חכמות יש הזדמנות במובן הרע של המילה".

 

כריס רוברטס ()
כריס רוברטס. ניסיון עם ה-FBI

 

איך אנחנו יכולים להגן על עצמנו מפני מעקב?

"אני חושב שהרבה מזה זה חינוך. לצערי אנחנו מנסים לחפש פתרונות טכניים אבל הרבה מהפתרונות הם אנושיים. אנחנו בשבוע הסייבר השבוע ואחד הדיונים שאערוך על הבמה היום זה כדי לפתור את הבעיה הזאת. אנחנו צריכים ללמד בני אדם, להיות יותר קומוניקטיביים, לדבר בשפה שכולם מבינים, אנחנו צריכים ללמד על סיכונים ועל בטיחות".

 

האם אנחנו יותר מודעים ממה שהיינו לפני חמש או עשר שנים?

"לא, אני לא חושב ככה. בגלל שיש יותר ויותר טכנולוגיות שנכנסות ואנחנו מעדיפים נוחות על פני בטיחות וביטחון".

 

מטוס יונייטד איירליינס (צילום: דני שדה)
מטוס של יונייטד. "התחברנו דרך הכבלים"(צילום: דני שדה)

 

על תעשיית הסייבר הישראלית יש לו הרבה מילים חמות. "זה די מדהים. זו מנטליות אחרת. תחשבו על זה - בארה"ב יש לנו אולי שלוש, חמש או עשר דקות עד שמישהו יגיע אלינו, בישראל יש לכם כמה שניות. אתם משחקים הגנה ביעילות וצוות התקיפה שלכם מדהים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים