שתף קטע נבחר

טכנולוגיה ישראלית תסייע בשיקום הנוטרדאם

תוכנה שפותחה בישראל תסייע בבניית מודל תלת-ממדי של קתדרלת הנוטרדאם, ובניהול עבודות השיקום. יותר ממיליארד אירו כבר הובטחו לטובת הפרויקט, אבל הצרפתים עוד לא בטוחים איך ומה לעשות

שיקומה של קתדרלת הנוטרדאם בפריז מסעיר בימים אלה את הצרפתים, שמתקשים להכריע בין רצון לשחזור היסטורי מדוייק, לבין הכנסת חדשנות ארכיטקטונית. בינתיים, ההכנות לעבודות כבר התחילו, ובמרכזן טכנולוגיה שפותחה בישראל. מדובר בכלי תוכנה של מרכז הפיתוח Autodesk TLV, של חברת אוטודסק הבינלאומית, המתמחה בטכנולוגיות אדריכלות ובנייה. הטכנולוגיה מאפשרת לבנות הדמיה תלת-ממדית, מדויקת לפרטי פרטים, של הקתדרלה כפי שנראתה לפני שעלתה באש.

 

 

תום וינטר, מנהל מרכז הפיתוח של אוטודסק ישראל, מסביר כי מכיוון שלא קיימות תוכניות בניה של הבניין העתיק, תוכנת AutoCAD מאפשרת לייצר אותן מתוך כל מקור מידע זמין: צילומים רגילים, סריקות מרחפנים ואפילו משחק המחשב Assassin’s Creed Unity של חברת UBISOFT, שמתרחש בפריז של ימי המהפכה הצרפתית ומכיל הדמיה מדויקת של הקתדרלה. מקור מידע אחר הוא סריקה תלת-ממדית בליזר של הקתדרלה, שביצע היסטוריון האמנות האמריקאי אנדרו טאלון, כשהמבנה עוד היה שלם. "אנחנו לוקחים את הצילומים ושאר המידע, ועל בסיסם יוצרים מודל תלת-ממדי של המבנה, אשר משמש כדי להפיק את תוכניות הבניה", אומר וינטר.

 

נוטרדאם בתלת ממד (מקור: נשיונל ג'אוגרפיק)
סריקה בתלת ממד בלייזר של הנוטרדאם(מקור: נשיונל ג'אוגרפיק)

המודל הווירטואלי משמש גם כלי שמסייע בקבלת ההחלטות לגבי דרך שיקום המבנה. במסגרת הפרויקט שיזמה עיריית פריז, הקתדרלה תקום לתחיה באופן וירטואלי, כולל חלקי המבנה והגג שנשרפו. כך שניתן יהיה לשוטט וירטואלית בין האגפים והקומות ולקבל החלטות בדבר בנייתם ושחזורם.

 

לוח הזמנים שקבע נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הוא חמש שנים, כך שהקתדרלה תיפתח לציבור לרגל האולימפיאדה בפריז בשנת 2024. תקציב הפרוייקט מבוסס כולו על תרומות של חברות פרטיות וטייקונים עשירים והסכום המצטבר שהובטח חצה את קו מיליארד האירו. אבל המומחים הצרפתים שעוסקים בפרוייקט לא בטוחים שהדבר אפשרי, בין השאר בגלל השאלה אם המבנה ששרד את השריפה יציב מספיק כדי לשאת עליו בנייה חדשה. ובצרפת, כמו בצרפת, גם נפתח דיון מעמיק בשאלה איזה שיקום נדרש, מה יהיה הסגנון, האם יהיה מודרני או קלאסי, והאם נדרשת רקונסטרוקציה או שמא רסטורציה.

 

סריקה בתלת ממד של הנוטרדאם (מקור: UBISOFT)
הדמיית הנוטרדאם במשחק מחשב(מקור: UBISOFT)

 

הממשלה הכריזה בינתיים על תחרות בין אדריכלים להציע תחליף מודרני ל"רומח", המבנה המחודד שניצב בראש גג הקתדרלה. מדובר בתוספת מאוחרת לגג הבניין שנבנתה רק במאה ה-19, ויש הטוענים שמלכתחילה לא היה בה צורך, לא כל שכן בהחלפתה בחדשה.

 

מנכ"ל אוטודסק העולמית, אנדרו אנגנוסט, הודיע לאחרונה בציוץ בטוויטר שהחברה תצטרף למאמץ בתרומה שתתרום לקרן השיקום שלך הנוטרדאם וכמו כן תתרום את התוכנה שנדרשת לביצוע העבודות. מנגד, מנכ"ל החברה הצרפתית המתחרה Dassault Systèmes, ברנרד שארל, צייץ שהטכנולוגיה של החברה שלו היא שתוביל את העבודות. "וואו, אין פה תחרות משום סוג, זו טרגדיה", הגיב אנגנוסט.

 

 

 

באוטודסק מתכוונים להציע גם טכנולוגיה נוספת שפותחה בישראל – כלי התכנון BIM360, שמאפשר ניהול משימות בנייה, הערכת כמות החומרים הנדרשת וסוגי החומרים, עמידה בכל כללי בטיחות ניהול כוח האדם בפרויקט. אומר וינטר: "בניגוד לתוכניות אדריכליות מודפסות, אנחנו יוצרים מודל תלת ממדי חכם, שמכיל מידע למשל על כמויות הבטון, האלומיניום או הזכוכית שיידרשו, והוא מסוגל לקבוע תוכנית עבודה ולוחות זמנים וגם לתת הערכות לגבי עלות כמה יעלה הפרויקט". המערכת הממוחשבת מסוגלת גם להעריך לחצי משקל, עמידות בזעזועים ואפילו עומסי תנועה צפויים, וכך לסייע בתכנון המבנה לשנים רבות קדימה, עם תהפוכות הזמן והשינויים בסביבה ובאקלים.

 

פריז בתלת ממד (מקור: יחץ)
איזור מגדל איפל בהדמיה של אוטודסק(מקור: יחץ)

 

עיריית פריז כבר עושה שימוש נרחב בתוכנת התכנון האדריכלי של אוטודסק לצורך הדמיות של מבנים וסביבה אורבנית, בין השאר במסגרת תכנון מחדש של מרכזים אורבניים בעיר. התכנון נערך לקראת 2024. מגדל אייפל והגנים הסמוכים אליו יעברו שיפוצים ומתיחת פנים ובמסגרת זו נערך מיפוי מקיף בתלת ממד של אזורים אלה. הציבור כולו מוזמן לבחון את התוכניות ולטייל ב"פריז העתידית" באמצעות משקפי תלת ממד. וינטר אומר שבפרויקטי בנייה גדולים בעולם זו דרך עבודה שהופכת למרכזית: הדמיה של הבניין המתוכנן ושל סביבתו וקבלת תובנות על התכנון ועל הקשיים העלולים לצוץ.

 

מרכז התכנון של חברת אוטודסק בתל אביב מעסיק 140 עובדים, והוא הוקם והתרחב בעקבות רכישה של חמש חברות סטארט-אפ ישראליות. לאוטודסק יש כ-100 מוצרי תוכנה, מהם שניים מפותחים בישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקור: נשיונל ג'אוגרפיק
נוטרדאם בתלת ממד
מקור: נשיונל ג'אוגרפיק
מומלצים