שתף קטע נבחר

הכנסת מתגייסת לטובת נפגעי המשבר

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד טל פנה לנגיד בנק ישראל בבקשה למנוע מבנקים שמעניקים משכנתאות, לפחות באופן זמני, לפתוח בהליכי עיקול נגד חייבים

הכנסת נחלצת לעזרת מובטלי המשבר שהבנקים מאיימים לעקל את דירותיהם ולהשאיר אותם ללא קורת גג, בגלל פיגור בתשלומי המשכנתא. גל ראשון של מובטלים מודאגים שהגיע לכנסת הוליד אתמול פניה דחופה לנגיד בנק ישראל, בבקשה להתערב לטובתם.

 

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד טל (קדימה) ביקש מסטנלי פישר למנוע מהבנקים המעניקים משכנתאות, לפחות באופן זמני, לאיים על הלווים האלה או לפתוח נגדם בהליכי העיקול. טל מעריך שהבעיה עלולה להחריף ככל שהמשבר יימשך וגל הפיטורים יגדל.

 

לדברי טל, האיום באובדן הבית על מי שרק איבד את מקום עבודתו ומקור פרנסתו גורם לחץ כלכלי ובעיקר נפשי כבד מנשוא. משום כך, לדבריו, חשוב שהנגיד יפעל מיידית מכוח סמכות הפיקוח של בנק ישראל על התנהלות הבנקים, להקפאת ההליכים המשפטיים נגד המובטלים המפגרים בתשלומי המשכנתא לפחות במשך שלושה חודשים מהפיגור הראשון.

 

טל מציע כי במהלך שלושת החודשים או בתקופה נוספת ינסו הבנק והלווה להגיע להבנה לגבי פריסת המשכנתא על פני פרק זמן ארוך, כדי לצמצם את נטל התשלום החודשי ולהקל על המפוטר המובטל לחפש מקום עבודה חלופי שיאפשר לעמוד גם בתשלומי המשכנתא הבאים.

 

טל מדגיש כי ההקפאה הזמנית תחסוך ממובטלים רבים קשיים ודאגות שמעבר לפיטורים הפתאומיים. זאת תוך תיאום בין הבנק המרכזי למערכת הבנקאית וגיבוי של הבנק.

 

בנק ישראל נמנע מתגובה

טל מציין כי הבנקים למשכנתאות מתחילים לשלוח מכתבי אזהרה ללווים אחרי פיגור בתשלום חודשי אחד, וגם לחייב אותם בריבית פיגורים. בשלב שני נכנסים לתמונה עורכי דין של הבנקים, שמכבידים את הלחץ באיומי עיקול ופינוי ומחייבים את הלווים בתשלומי שכר טרחה.

 

עם זאת, תיקון שנכנס לאחרונה בחוק ההוצאה לפועל מונע מהבנקים לפנות לווים מבתיהם לאחר פיגור ממושך בפירעון חובותיהם, אלא בסידור של דיור חלופי הולם לפחות במשך שנה וחצי לאחר הפינוי. ח"כ טל מבקש שלא להגיע לשלב זה כדי למנוע בזמן את הידרדרות המשבר הכלכלי והפיכתו למשבר חברתי.

 

בנק ישראל נמנע לפי שעה מתגובה על הפנייה מהכנסת, וכן נמנע מתשובה לשאלת ynet אם המפקח על הבנקים נערך להתמודד עם הבעיה המחריפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 2
ח"כ דוד טל. יוצא לעזרת מובטלי המשבר
צילום: ערוץ 2
מומלצים