שתף קטע נבחר

ניהול כלכלת המשפחה על פי עקרונות המונדיאל

מסתבר שיש קווי דמיון משותפים בין עצמאות כלכלית למונדיאל. גם אם אינכם מבינים בכדורגל, אימוץ עקרונות מנחים כמו חזון, תכנון, עבודת צוות, לחץ תקשורתי והתמדה - יאפשרו לכם לנהל בצורה מיטבית את כלכלת המשפחה

אם המונדיאל הוא פסגת הכדורגל, עצמאות כלכלית היא המונדיאל של כלכלת המשפחה. מה הקשר בין שני תחומים אלה? מסתבר שיש להם לא מעט קווי דמיון משותפים.

 

 

בין אם אתם מבינים בכדורגל ובין אם לא, אימוץ העקרונות שמנחים את המונדיאל יאפשרו גם לכם לזכות בהוקרה ובתשואות.

 

חזון עוצמתי

בעולם הכדורגל, כמו גם בניהול כלכלת המשפחה, הדבר החשוב ביותר הוא החזון, שכן על מנת להצטיין בתחום כלשהו בחיים, בין אם זה בספורט, בכלכלה או בכל תחום אחר, חשוב שיהיה בנמצא חזון עוצמתי.

 

במישור הכלכלי, ממחקרים שנעשו בעבר עולה, שכמעט כל מי שהתעשר הגשים חלום מאד גדול שהיה לו. בספורט, המונדיאל מבטא אצל רוב הקבוצות את הרצון והחזון של להיות "the best". מדוע אם כן, קבוצות מסוימות מצליחות ואחרות לא? ומדוע אנשים מסוימים מתעשרים בעוד אחרים אינם מצליחים להגיע לעצמאות הכלכלית?

 

ההבדל הראשון בין הקבוצות והאנשים, נובע ממידת האמון בעצמי וביכולת האישית. במונדיאל הנוכחי ראינו את שחקני צפון קוריאה מזילים דמעה בעת השמעת ההמנון. כבר מפעולה זו ניתן היה להבחין כי לפנינו קבוצה בעלת חזון, ובטרם נשרקה שריקת הפתיחה של המשחק ניתן היה לנחש שהשחקנים הולכים לתת הרבה מאד למען המטרה, ולעשות אפילו לברזיל חיים קשים, הגם שהם נתפסים כפחות מקצוענים ומוכשרים מהברזילאים.

 

גם בתחום ניהול כלכלת המשפחה יש צורך לשלב בין כשרון לאמונה בעצמי וביכולת. גם המוכשרים ביותר לא יגיעו רחוק אם לא יאמינו ביכולתם להתנהל נכון ולהגיע לעצמאות כלכלית. למעשה, מדובר במסקנה פשוטה - ללא חזון, הדרך לעצמאות כלכלית פחות ברורה ואפשרית.

 

תכנון וראיית אופק

הנבחרות אינן שוקטות על שמריהן בין מונדיאל למונדיאל. הן מקיימות משחקי הכנה, מכשירות את העתודה ובודקות את שילובם של שחקנים שונים בהרכב. לפני המשחקים הקבוצות לומדות את היריבות על חוזקותיהן וחולשותיהן ומתכננות את הטקטיקות בהן יעשה שימוש במשחק, כמו גם את סוג ההרכב בהתאם.

 

גם בכלכלת המשפחה, לתכנון וראיית אופק יש השפעה מכרעת על השיפור במצב הכלכלי, מכיוון שרק רמת תכנון המתחילה מניהול הוצאות היום יום ומסתיימת בתכנון פרטני של יעדינו לעשור הבא, תוכל להביא את מתכנניה לעצמאות כלכלית.

 

קבוצת תמיכה ועבודת צוות

בכדורגל, הניצחון הוא תוצר של פעילות קבוצתית התלויה בעבודת צוות טובה בין הקשרים, הבלמים והשוער. כאשר כולם מתגייסים יחדיו להגשמת המטרה - מעבר לשלב הבא במונדיאל ולקיחת האליפות בשלב מתקדם יותר, קל יותר להגשים את המטרה.

 

המונדיאל הנוכחי מספק לנו שתי דוגמאות נאות לחשיבותה של ההתגייסות הקבוצתית. האחת, נבחרת צרפת שנשלחה הביתה לאחר שדומנאק מאמנה כשל ברתימת השחקנים, על אף היותו נחשב למאמן מקצועי ומוערך. השניה היא קבוצתו של מראדונה שהובילה את המעבר לשלב שמינית הגמר על אף שרבים חלקו בתחילת המונדיאל על יכולתו לאמן את הקבוצה.

 

בנוסף לכוכבים שנמצאים בקבוצה ושמקנים לה סיכויי פתיחה טובים, הסיבה להצלחה של ארגנטינה נבעה מהאהבה אותה מרעיף מראדונה על השחקנים, שמדרבנת אותם להתאמץ למענו ולמען ארגנטינה.

 

הצלחה כלכלית פועלת באותו האופן, וללא התגייסות משפחתית נרחבת לשמירה על התקציב והגשמת היעדים הכלכליים - לא נוכל ליצור את השינוי המיוחל.

 

לחץ תקשורתי

אחת הנבחרות שמפתיעות לרעה במונדיאל הזה, היא נבחרת אנגליה, שהגיעה כנבחרת של כוכבים אך כשלה ברגע האמת. רבים סבורים כי מדובר בפיק ברכיים, הנובע מהלחץ התקשורתי המאסיבי המופעל על כוכביה.

 

גם בחיים האמיתיים אנו מתמודדים מול לחץ תקשורתי שחברים מפעילים עלינו. כך למשל, בניסיון לשכנע אותנו לצאת איתם לטיול בחו"ל, גם כאשר איננו יכולים להרשות זאת לעצמנו, בנימוק של "חיים רק פעם אחת" או "מה זה עוד 10,000 שקל למינוס" וכדומה. חשוב לראות כאן את המטרה הכלכלית מול העיניים ולהתעלם מלחץ חברתי כזה או אחר שיפיל אותנו בפח.

 

מכישלון לכישלון - בלי לאבד את ההתלהבות

אמרה ידועה של וינסטון צ'רצ'יל גורסת כי הצלחה היא הליכה מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות. נבחרת ספרד הוכיחה זאת לאחר שהתאוששה מההפסד לשוויץ במשחק הראשון, והיא מצהירה כי תאבק בכדי לנצח את צ'ילה על מנת להעלות לשלב שמינית הגמר.

 

גם בתחום הכלכלי אנו חווים כשלונות, אך באמצעות חשיבה נכונה - אנו יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו. גם אם באחד השבועות נכשלנו בשמירה על התקציב, כדי להצליח להגיע לעצמאות כלכלית אנו צריכים לחזור ולהתנהל באופן מחושב ובהתלהבות, במקום להתייאש ולהרים ידיים.

 

מונדיאל בחיים

נסו לדמיין מונדיאל בלי קהל, בלי תשואות ובלי הוקרה - סביר להניח כי התוצאות אותן ישיגו הקבוצות תהיינה פחות מרגשות, משום שחוויית ההתרגשות, המתח והקהל עוזרים לשחקנים להגיע למצוינות.

 

גם בחיים הכלכליים כדאי לייצר מעין "מונדיאל" ולהלהיב את עצמכם באמצעות חבירה לקבוצת משקיעים, להשקעה נבונה ומאתגרת בבורסה וכדומה.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים", העוסקת באימון ותכנון כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המתח והקהל עוזרים לשחקנים
צילום: AP
גיל אורלי
מומלצים