שתף קטע נבחר

משפצים? כך לא תחרגו מהתקציב שקבעתם

רבים מסיימים את השיפוץ עם חריגה של עשרות אחוזים מהתקציב שקבעו. מדוע זה קורה, מהן ההוצאות ה"נסתרות", כיצד ניתן להיות בבקרה פיננסית תוך כדי תנועה, ומדוע כדי להתחיל לשפץ רק אחרי הזמנת מרבית החומרים והמוצרים. אתר "המקצוענים" עם המדריך

אין כמעט אף ישראלי שלא חורג ממסגרת התקציב במהלך שיפוץ. הפיתויים הגדולים הקיימים בחנויות השונות, הצעות קבלן השיפוצים לשדרוגים וחריגות בלתי צפויות יכולים בקלות לגרום למצב שבו תכפילו את עלויות השיפוץ. כדי להישאר במסגרת התקציב, וכדי לא להתפשר עבור הדברים שהכי חשובים לכם – חשוב לעבוד בצורה מסודרת ולקבוע סדרי עדיפויות מראש. תוכנית מסודרת אמנם לא תמנע את כל השינויים והחריגות, אבל תוכל להקטין אותם למינימום. אז איך עושים זאת נכון?

 

עוד כתבות בנושא:

כך תתמודדו עם ליקויים לאחר שיפוץ

למה לצפות כשמשפצים את הבית

שיפוצים במקום קניית דירה

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

שלב ראשון: קבעו מראש את גבולות התקציב

הדבר הראשון והקריטי ביותר הוא קביעת מסגרת התקציב לשיפוץ. על פי התקציב תוכלו לקבוע מה יהיה היקף השיפוץ ומה תהיה עלות החומרים שתוכלו לרכוש. במהלך השיפוץ ישנה נטייה להתפתות לחריגות שלא נלקחו מראש בחשבון, ואם לא תגדירו תקציב קשיח תמצאו את עצמכם מפסיקים את השיפוץ באמצע לצורך גיוס כסף.

 

"זהו עניין בעייתי להעריך את שווי השיפוץ", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אם תפנו לאדריכל, למעצב פנים או לקבלן שיפוצים, סביר להניח שתקבלו טווח גדול של מחירים.

 

"הסיבה לכך נובעת מחוסר היכולת שלהם לדעת באיזה סטנדרט של חומרים ובאיזו רמת גימור של עבודה תבחרו. כדי להיות כמה שיותר מדויקים, חשוב שתקבלו החלטות לפני שאתם נפגשים עם בעלי מקצוע ושתרדו לרמת פירוט הכי גבוהה שאתם יכולים".

 

מה צריך לקחת בחשבון? עלויות של פירוק והריסה, בנייה, אינסטלציה, טיח ואיטום, ריצוף וחיפוי, מערכת חשמל, צבע, אלומיניום ונגרות. כמו כן, נסו להעריך את שווי חומרי הגלם והמוצרים שתרכשו: עלות אריחים, דלתות, כלים סניטריים גופי תאורה.

 

"אם מדובר בשיפוץ קטן יחסית, בהיקף של עד כ-50,000 שקל, תוכלו להסתפק בכתב הכמויות של קבלן השיפוצים. כאן, כדאי לבצע מדידות ולקבל ממנו מפרט טכני מפורט ככל הניתן ולא להסתפק בהערכה כללית", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "בשיפוץ גדול יותר, ישתלם לכם לשכור שירותי אדריכל ולקבל ממנו כתב כמויות מפורט שכולל ירידה לרזולוציות הכי קטנות החל מעלויות הפירוק והבנייה ועד לשווי החומרים ותוספות אפשריות".

 

קחו בחשבון חריגה של לפחות 20%

את התקציב הסופי תוכלו לגבש רק לאחר שקיבלתם הצעות מחיר מפורטות מבעלי המקצוע השונים ולאחר שביקרתם במספר אולמות תצוגה וקיבלתם הערכה כללית לגבי המוצרים והחומרים שתרצו לרכוש.  

 

"בכל מקרה, כדאי לקחת בחשבון בחישוב הסופי חריגה מתבקשת של לפחות 20% מעלות התקציב המשוערת", אומרים במוקד השירות. "זו נחשבת לחריגה סבירה ביותר, שכוללת גם הוצאות נסתרות כמו עלויות פינוי פסולת, עלויות של טעויות או שבר במוצרים (קרמיקה או כלים סניטריים).

 

"בנוסף, כשאתם מקבלים מפרט טכני מקבלן השיפוצים, חשוב שיהיו מתומחרות בו תוספות לגיטימיות שיכולות לצוץ במהלך השיפוץ. למשל, כמה תעלה תוספת של כל נקודת חשמל או כמה יעלה פירוק או הקמה של קיר נוסף".

 

יתכן שתצטרכו לעשות פשרות, ולבחור חומרים אחרים מאלו שתכננתם. כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות, ולקבוע מראש סדרי עדיפויות, כדאי להשקיע היטב ובצורה יסודית בשלב התכנון.

 

חשוב שתיקחו מראש בחשבון חריגות מתבקשות שיצוצו במהלך השיפוץ, הוצאות בלתי צפויות וחריגות בלוח-הזמנים אשר יכולות לגרור הוצאות עקיפות נלוות. סיב: "אל תצפו מאף אדריכל או קבלן שישמרו עליכם במסגרת התקציב. זו אך ורק אחריות שלכם להתנהל נכון במסגרת התקציב ולא להיגרר למצב של "בור תקציבי" וחוסר יכולת לממן את השיפוץ לאחר שהחל".

 

נהלו את התקציב שקבעתם בחוכמה ושלטו בהוצאות

זה לא מספיק שמסגרת התקציב והמפרטים הטכניים כתובים על הנייר. כדי לוודא שאתם אכן צמודים לתוכנית, קחו בחשבון שאם תתפתו לשינויים ולתוספות במהלך השיפוץ, התקציב ישתנה.

 

חשוב שתהיה לכם בקרה על כל התהליך, ולכן כדאי שכל הוצאה, כל רכישה שאתם מבצעים וכל שינוי שאתם מבצעים יועלה על הכתב בזמן אמת. זה ימנע מצב של חילוקי דעות עם קבלן השיפוצים או עם כל בעל מקצוע אחר שנכנס לתמונה. זכרו להכניס גם הוצאות עקיפות כמו נסיעות, חנייה, עלויות הובלה של מוצרים, עלויות הרכבה של ריהוט, עלות ייעוץ עם אנשי מקצוע (מעצב פנים, למשל) ועלות של פוליסת ביטוח.

 

"כדי למנוע מצב שבו נגרמות לכם הוצאות עקיפות כתוצאה מדחיית מועד סיום השיפוץ, חשוב שתדאגו מראש להכנסת סעיף המטיל על הקבלן "קנס" בגין כל יום איחור", אומרים במוקד השירות. "סעיף זה, אגב, מותנה בכך שלא יהיו עיכובים בשיפוץ הנגרמים בגללכם. אם למשל, השיפוץ התעכב ב-3 ימים עקב אי אספקה של המטבח מהנגר שמטעמכם, או בשל העובדה שהתמהמהתם עם בחירת אריחי קרמיקה לאמבטיה.

 

"באופן כללי, כדאי לוודא את זמני האספקה לפני תחילת עבודת השיפוצים, וגם שם לקחת בחשבון חריגות צפויות בזמנים. בייחוד כשמדובר במוצרים בהזמנה אישית או מוצרים שמשך הגעתם לארץ יכול להתעכב".

 

"ההמלצה היא לא להתחיל את השיפוץ לפני שיש כתב כמויות מסודר, ולפני שבוצעה הזמנה של כל החומרים ועבודות הנגרות", אומר סיב. "אם אין את המוצרים במלאי, לא כדאי להתחיל שיפוץ ולהסתמך על כך שהם יגיעו בזמן שנקב הספק. אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם מפסיקים את השיפוץ באמצע, משלמים שכירות ארוכה יותר עבור המגורים החלופיים או נשארים עם קבלן שעזב באמצע ללקוחות אחרים. זאת, בגלל חוסר יכולתכם לספק לו את המוצרים בזמן שנקבע".

 

מחפשים קבלן שיפוצים? לרשימה המלאה

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים