שתף קטע נבחר

צה"ל יחסוך 93 מיליון שקל בחמש שנים בזכות סוללות נטענות

שמירה על הסביבה משתלמת כלכלית: מכשירי הקשר הצבאיים יקבלו סוללות חדשות שייצרה אלקטריק פיול משדרות, במקום לצרוך בכל שנה עשרות אלפי סוללות חד פעמיות. החיסכון הצפוי: 18.5 מיליון שקל בשנה

שינוי באופן הפעלת מכשירי הקשר הטאקטיים בצה"ל יביא בשנים הקרובות לחסכון של קרוב ל-20 מיליון שקל בשנה, ובמקביל יחסוך את הזיהום הפונטציאלי ואת כאב הראש הלוגיסטי שגרם השימוש בעשרות אלפי סוללות חד פעמיות בכל שנה.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

בשנה שעברה הזמין משרד הביטחון מחברת אלקטריק פיול משדרות, חברת בת של קבוצת אפסילור, 70 אלף סוללות ליתיום נטענות, בעסקה ששוויה עמד על כ-8.5 מיליון דולר. רוב הרכש יועד מראש לאלפי מכשירי קשר טקטיים מתוצרת אלביט/ תדיראן.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

עד לאחרונה הוציא צה"ל בכל שנה עשרות מיליוני שקלים לרכישת סוללות חד פעמיות עבור המכשירים, המשמשים לתקשורת בין יחידות צבא היבשה, גם בעידן שבו מצוידים המפקדים בטלפונים ניידים מוצפנים. מכשירי הקשר מאפשרים חיבור של יחידות וגורמים רלוונטיים לרשת קשר, כאשר הדור החדש שלהם קל במשקלו, עמיד יותר בפני שיבושים ובעל כושר קליטה משופר.

 

"את החיסכון הכלכלי הגדול נעשה בימי שיגרה"

אולם בעקבות עבודת מטה שנערכה באגף הטכנולוגיה (אט"ל) ומפקדת זרוע היבשה (מז"י) הוחלט כי הסוללות הנטענות הגיעו לבשלות טכנולוגית ויוכלו להחליף את הסוללות החד פעמיות. לא רק שקיבולת האנרגטית שלהן גדולה ב-133%, מה שמאפשר זמני שימוש ארוכים יותר בטרם טעינה, אורך חיי הסוללות כאשר הן ממתינות טעונות לשימוש גדול פי שתיים מאשר בסוללות חד פעמיות. בנוסף, הסוללות הנטענות מיועדות ל-100 מחזורי טעינה בטרם ייצאו משימוש.

 

במקביל נרכשו מטענים מיוחדים עבור הסוללות, ליחידות המבצעיות ולמחסני החירום. "ביחידות חששו שבמצבי פעילות מבצעית ממושכים, לא תהיה יכולת לטעון את הסוללות בשטח, אז רכשנו מראש מלאי סוללות עודף, שיישמר טעון ובמקרה חירום ישתמשו בו כסוללות חד פעמיות. את החיסכון הכלכלי הגדול נעשה בימי שיגרה, שבהם אפשר להתארגן לטעינה", הסביר גורם צבאי.

 

החלפת הסוללות תחסוך בכל שנה בחמש השנים הקרובות כ-18.5 מיליון שקל, ובמצטבר – 93 מיליון שקל. השינוי הוא תוצאה של מיזוג מפעילויות אגף הטכנולוגיה ומפקדת זרוע היבשה. מלבד חיסכון בתקני כוח אדם, הוא אמור לבטל עיוותים ובזבוזים שיצרו מערכות מקבילות שלא תמיד היו מתואמות זו עם זו, כמו מערכות הרכש והאחזקה. תחום הסוללות למכשירי הקשר היה אחד הראשונים שזוהו וטופלו, ובין 2016 ל-2020 אמור החיסכון שייצור המיזוג להגיע ל-1.5 מיליארד שקל.

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים