שתף קטע נבחר

רפורמת המס בארה"ב: "גם אנחנו נצטרך להוריד את מס החברות"

בעקבות אישור רפורמת המס של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ע"י הסנאט האמריקאי, הגיעו ד"ר יעקב שיינין, מומחה לכלכלת ארה"ב, ואמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, לדיון בנושא באולפן ynet. ד"ר שיינין: "גם אנחנו נאלץ להוריד את מס החברות". כהנוביץ': "ארה"ב מסמנת לכל העולם שהחברות הן אלו ששולטות היום במדינה"

הסנאט האמריקאי אישר בסוף השבוע האחרון את רפורמת המס הראשונה בארה"ב מזה 31 שנה. התוכנית כוללת, בין השאר, הורדה של מס החברות ל-20%, לעומת 35% כיום, וביטול של מס הירושה - שמוטל כיום על מי שיורשים נכסים בשווי של מעל ל-5.49 מיליון דולר. כעת ייאלץ הסנאט למזג את הצעת החוק שלו עם זו שבית הנבחרים אישר בחודש שעבר, וההצעה המשולבת תוגש לחתימת נשיא ארה"ב, דונלד טראפ, כנראה לפני חג המולד.

 

ד"ר יעקב שיינין, מומחה לכלכלת ארה"ב, ואמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, התארחו הבוקר (א') באולפן ynet לדיון במשמעויות הרפורמה עבור ארה"ב ועבור ישראל. צפו בדיון המלא:

 

 

פרשנות: ישראל חייבת ליישר קו עם ארה"ב

פרשנות: רפורמת המס האמריקאית - תוכנית נטו אי שוויון

בנובמבר: התוכנית אושרה בקונגרס

 

"ארה"ב צריכה רפורמה במס, טראמפ דיבר על זה, ועדיין אף אחד לא האמין שהיא תגיע. פתאום, בחטף, על חודו של קול, העבירו רפורמה חפוזה, רפורמה שמיטיבה עם העשירים ומרעה את מצבם של העניים. הוא הגדיל את אי השיוויון בארה"ב", טוען ד"ר שיינין."המצביעים של טראמפ מגיעים מהמעמדות הבינוני והנמוך. הדמוקרטים הם העשירים, והם הנהנים מהרפורמה. זה האבסורד הכי גדול שראיתי באמריקה".

 

לטענת כהנוביץ', "ארה"ב מבינה שזה עולם של קונצרנים ענקיים, שרמות המס הן קריטיות עבורם. מדינות נמצאות במלחמת מיסי חברות, ארה"ב מיישרת קו, ולמעשה מסמנת לכל העולם שהחברות הן אלו ששולטות היום במדינה".

 

לדבריו, כדאי להכיר בכך שבשוק תחרותי חברות לא יכולות לשמור אצלן את הרווח העודף לאורך זמן. במציאות מתחיל תהליך שבו כל חברה תנסה לתפוס יותר נתח שוק באמצעות הפחתות מחירים, עד לחזרה לשיווי משקל ברמות מחירים נמוכות יותר לצרכן. עובדה, למרות כל הפחתת מס החברות בישראל, מרמה של 35% בשנת 2003 ל-24% בשנת 2017, שיעור רווחי החברות כיום תואם את זה של שיווי משקל בשוק תחרותי, ובינתיים זה בעיקר מדד המחירים לצרכן שירד.

 

ומה באשר להשפעת הרפורמה על המדיניות והכלכלה הישראלית? לדעתו של ד"ר שיינין, "חברות מישראל שעוזבות לאמריקה נראה רק בשוליים, אבל הרפורמה תגרום לכך שכסף מכל העולם יחזור לארה"ב, בגלל ההנחות וההטבות, ואנחנו ניפגע מזה כמו כולם.

 

"אנשי עסקים יהודים שבאו לפה בשביל להימנע מתשלום מס ירושה – עכשיו הכל יחזור לשם. גם אנחנו נצטרך להוריד את מס החברות".


פורסם לראשונה 03/12/2017 14:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים