שתף קטע נבחר

4 שנים אחרי האיום: אב עדיין לא יראה את בתו

במסגרת הליך גירושים קשה הורשע גבר גרוש באיום מרומז לפגוע בבתו. כעבור כמה שנים הוא ביקש לחדש את הקשר, אבל בית המשפט דחה אותו

בית המשפט למשפחה בנצרת דחה לאחרונה בקשה של אב גרוש לחדש את הקשר עם בתו הקטינה, כארבע שנים אחרי שנותק הקשר ביניהם על רקע איום שלו לפגוע בה ולהתאבד. השופט אסף זגורי התרשם שחרף המאמצים מצד רשויות הרווחה אין לסמוך על האב שלא ייטוש את בתו או יפגע בה.

 

האירוע שגרם לנתק בין האב לבין הילדה אירע בזמן סכסוך גירושים ארוך וסוער: באחד הימים שבהם לקח אותה מבית זוגתו לשעבר במסגרת הסדרי השהות הוא הודיע לאם ש"זו הפעם האחרונה שהיא רואה אותה והוא לא ישיבה לעולם". הוא הורשע בהליך פלילי ונגזרו עליו חמישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי. בשנה שעברה – אחרי נתק של שלוש שנים וחצי – הוא הגיש תביעה לחידוש הקשר עם בתו וטען כי "סתם אמר את הדברים" ולעולם לא יפגע בה.

 

באחת מהחלטותיו הקודמות כתב השופט אסף זגורי שאין לו כלים או מספיק מידע בשביל לקבוע אם אכן מדובר באיום שווא או באב הסובל מבעיות נפשיות המסוגל לממש את דבריו. "בבחירה בין חידוש קשר בין האב לבין הקטינה חרף החוסר בידע ומידע, הגם שאין לי ספק שזה קשר שייטיב עם הילדה ושנחוץ לה, לבין הגנה על חיי הילדה - אני בוחר בהגנה על חייה", כתב.

 

הוא הבהיר שאין מספיק מחקרים על מידת הסכנה הנשקפת לילדים מפני הורים המאיימים לפגוע בהם. האם טענה שפגישות האב עם הבת חייבות להיערך באופן מבוקר, תחת פיקוח עובדים סוציאליים, ובמקביל יש ליצור מתווה טיפולי שיבטיח את שלומן של שתיהן.

 

האב מצדו הודיע שאינו מוכן לעבור "ועדת מסוכנות", וטען שאינו צריך להמציא תעודת יושר. רק בהמשך הוא הסכים לבדיקת מסוכנות, אולם כשהגיע למרכז הקשר סירב לחתום על מסמך "כללי התנהגות" כפי שכל הורה חותם. עובדת סוציאלית התרשמה שלאב רצון אמיתי לפגוש את בתו, אולם ברגעי האמת הוא נסוג, אולי כיוון שבאופן לא מודע הוא מגן על נפשו שלו מפני פגיעה חוזרת בעצמו.

 

חייב לעבור טיפול

השופט זגורי התרשם שלמרות כל המאמצים של הגורמים המעורבים – האם, גורמי הטיפול ובית המשפט -- שנועדו לאפשר לחדש את הקשר עם הבת תוך הבטחת שלומה הרגשי והפיזי, האב לא מסוגל או יכול לעמוד בתנאי ההחלטות השיפוטיות.

 

לכן, הוסיף השופט, לנוכח התנהגותו הלא יציבה של האב קשה לסמוך עליו שלא ייטוש את בתו בשנית או חלילה יסכן אותה.

 

לפיכך נדחתה תבעיתו של האב והוא חויב בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 5,000 שקל. בנוסף, ומאחר שסביר שהאב יגיש תביעה נוספת, קבע השופט זגורי שורה של הוראות ותנאים שרק בכפוף להם הוא יוכל לקיים קשר עם בתו, כולל קשר רציף עם גורמי הרווחה, טיפול ואבחון פסיכולוגי ופסיכיאטרי ועוד.

 

פסק הדין נחתם בדברים שיש לקוות כי יגיעו לאוזן קשבת: "בית המשפט מבקש לסיים פסק דינו בקריאה לגורמי המקצוע והמחקר לשתף פעולה וליזום מחקר יסודי שיכול להניח בפני בית המשפט כלי אבחון תקף ומהימן לבחינת מסוכנות הורים לשלום ילדיהם בהיבטים שנסקרו לעיל".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים