שתף קטע נבחר

מתקינים מעלית בבניין? אתם כבר לא כבולים לחברת המעליות

תקנות חדשות משנות את יחסי הכוחות בין חברות המעליות לדיירים. החל מעוד חודשיים הם יהיו זכאים לשירות מלא במשך שנה, ולאפשרות לבחור לתחזק את המעלית באמצעות נותן שירות חיצוני. לגבי חלקי החילוף, הרי שהחברה המתקינה תהיה חייבת לספק אותם. מה עוד כדאי לדעת? אתר "המקצוענים" עם המדריך

מתקינים מעלית בבניין? החל מעוד חודשיים לא תהיו "שבויים" של החברה המתקינה, ותוכלו להתקשר עם חברה אחרת לצורך תחזוקת המעלית. אם אתם משפצים ומשדרגים בקרוב את הבניין ומוסיפים מעלית, כדאי שתיידעו את ועד-הבית בעניין.

 

נכון להיום, חברה המתקינה את המעלית יכולה לגבות מחיר גבוה עבור התחזוקה והשירותים. הסיבה לכך היא העובדה שלאור המעבר לבנייה רוויה וההתפתחות הטכנולוגית, הובילה לכך שהמעליות החדשות כוללות מערכת חשמלית ולוח בקרה אלקטרוני השונים מחברה לחברה. במרבית המעליות החדשות, לא ניתן להחליף נותן שירות אחד באחר.  

 

מעלית (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

בעקבות מצב מעוות זה, שונו תקנות הגנת הצרכן, כך שמרגע כניסתן לתוקף הן יקלו על כניסת מתחרים לשוק התחזוקה השוטפת, באופן של חיוב המתקין לספק חלקי חילוף לנציגות הבניין. זאת, כל זמן שהוא מספק שירות למעלית דומה, ואף אם נציגות הבניין כבר אינה לקוחה שלו. כמו כן, אסור לחברה להפלות במחיר ובמועד האספקה, לרעת אלו שאינם לקוחותיה יותר.

 

"התקנות החדשות יאפשרו לצרכנים את חופש הבחירה בין ספקי השירות לאחזקת מעליות", אמר אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, אשר קידם את התקנות האלו ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

 

לדבריו, "הם ישחררו אותם מכבלי הבלעדיות כאמצעי לגביית תשלומים מופרזים מהלקוחות ויסייעו לנותני שירותים חדשים, בעיקר לספקים קטנים ובינוניים, להיכנס לשוק ולשבור את הריכוזיות".

 

"אין לקבל את המצב הקיים, לפיו אחריות החברה המתקינה מעלית היא לשנה אחת, אך שירות התחזוקה הניתן על-ידן חינם מוגבל לחצי שנה", אמר עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות. "זה חריג לכל מודל של אחריות ושירות לאחר מכירה. הדבר חמור במיוחד, על רקע הכשל בשוק, לפיו הדייר שבוי בידי חברות המעליות שנים לאחר התקנת המעלית בבניין מגוריהם. נתקלנו במקרים רבים בהם חברות אלה אינן מאפשרות לטכנאים קטנים להתחרות בהן במתן שירותי התחזוקה".

 

מהם עיקרי התקנות?

הרחבה האחריות מחצי שנה לשנה: מתקין המעלית יהיה מחויב לתת שירותי תחזוקה שוטפים ולתקן כל תקלה במשך שנה (ולא במשך חצי שנה כפי שהמצב כיום). זאת, לרבות אספקת חלקי חילוף מקוריים וחדשים בחינם.

 

מתי תחל שנת האחריות: שנת האחריות תחל במועד מסירת המעלית לנציגות הבניין, ובלבד שניתן אישור בודק מוסמך המאשר את השימוש במעלית.

 

חובת הזמינות: תיקון המעלית צריך להיות מיידי ממועד הפניה.

 

חובת אספקת חלקי חילוף: לאחר סיום תקופת האחריות, מתקין המעלית חייב לספק לנותן השירות מטעם נציגות הבניין כל חלק חילוף וכל ציוד הנדרש לצורך מתן שירות למעלית. אסור לחברה המתקינה לקבוע תנאים שונים לעניין האספקה (כמו תנאי מחיר וזמן אספקה) לדיירים שאינם לקוחותיה יותר.

 

החברה המתקינה חייבת לתעד כל שירות שסופק על-ידה: ישנה חובת תיעוד של כל שירות שסיפק מתקין המעלית לדיירי הבניין. עליו לפרט את המועד ואת אופי התקלה שתוקנה, ולציין מהם חלקי החילוף שהחליף במהלך שנת האחריות או במהלך תקופת החוזה. עליו לספק מידע זה בחינם לנציגות הבניין, במשך שבע שנים לפחות.

 

איסור חוזה ארוך טווח: התקנות מחייבות לערוך חוזה בכתב לגבי שירות התחזוקה למעלית, ומגבילות את משך החוזה הראשון בין החברה המתקינה לנציגות הבניין למשך שנה בלבד.

 

צריכים חברת ניהול? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים