שתף קטע נבחר

בוטלו פיטורי נהגי מטרונית שפעלו להחלפת ארגון העובדים

השופטת קרן כהן קבעה ששני עובדי "דן בצפון" פוטרו על רקע ניסיונם להחליף את הארגון היציג, ולא בשל בעיות משמעת כפי שטענה המעסיקה

בית הדין לעבודה בחיפה הוציא לאחרונה צו מניעה זמני נגד פיטוריהם של שני נהגים מחברת "דן בצפון", המפעילה את המטרוניות בחיפה והקריות. השופטת קרן כהן קבעה כי יש ראיות לכאורה לכך שהשניים פוטרו בשל פעילותם להפוך את הסתדרות העובדים הלאומית לארגון העובדים היציג בחברה במקום ההסתדרות הכללית.

 

באוגוסט הגישו ההסתדרות הלאומית ושני הנהגים בקשה דחופה לצו מניעה זמני נגד פיטוריהם. בבקשה נטען כי שני הנהגים פוטרו רק בשל חברותם בהסתדרות הלאומית ובשל ניסיונם לצרף עובדים אחרים בחברה לשורותיה. הם ציינו כי לנהגים אין רקע משמעתי או תעבורתי, פרט לעבירת משמעת אחת של אחד מהם שאיחר לעבודה.

 

המעסיקה טענה מנגד כי מדובר בעובדים בעלי "רקע משמעתי קשה", שבהתנהגותם חסרת האחריות מסכנים את חיי ציבור הנוסעים. היא ציינה כי אחד הנהגים נתפס אוכל כריך תוך כדי נסיעה והשני דיבר בטלפון דרך שעון חכם. עוד לדבריה, אחד הנהגים מאיים ומפעיל על עובדים לחץ פסול באמצעות "הפחדות והפצת שקרים" כדי שיצטרפו להסתדרות הלאומית. היא ציינה כי ההחלטה על הפיטורים התקבלה באופן ענייני וללא שיקולים זרים, והיא מקפידה שלא להתערב בהתארגנות העובדים.

 

המבקשים השיבו כי המעסיקה לא הביאה ראיה כלשהי בדבר איומים על עובדים. כמו כן, לא הוכח שהשניים ביצעו את העבירות המיוחסות להן ובכל מקרה לא מדובר בעבירות המהוות סיכון תחבורתי. במהלך השנים, הוסיפו, ביצעו עובדים בחברה עבירות משמעת חמורות ולא פוטרו, כך שנקיטת הסנקציה של פיטורים במקרה זה מצביעה על כך שהם פוטרו בשל ניסיונות ההתארגנות.

 

השופטת קרן כהן קיבלה את עמדת המבקשים. היא קבעה כי מהעדויות והראיות עולה כי יש בסיס לטענתם שהפיטורים נעשו על רקע ניסיונם לארגן את העובדים בהסתדרות הלאומית.

 

כך למשל, בסמוך לזימון אסיפת עובדים בקשר למעבר להסתדרות הלאומית, זימן מנכ"ל החברה את אחד הנהגים לשיחה שבה אמר לו שהחברה רואה בחומרה את ההתארגנות.

 

השופטת הוסיפה כי החברה לא עמדה בנטל המוגבר לשכנע שההחלטה על הפיטורים לא הייתה קשורה להתארגנות. היא לא הסבירה מדוע בחרה לזמן את הנהגים לשימוע לפני פיטורים בגין עבירות המשמעת ולא הסתפקה בבירור. כמו כן, אין הוכחה לכך שהחברה התנהגה באופן דומה מול עובדים אחרים שנתפסו אוכלים או מדברים בטלפון בזמן נהיגה.

 

השופטת סיכמה כי הראיות מצביעות לכאורה על כך שקיימת זיקה בין הפיטורים לבין מעורבות הנהגים בהליך התארגנות עובדי החברה בהסתדרות הלאומית. היא הדגישה כי לא שוכנעה שההחלטה על פיטוריהם אינה מערבת שיקולים זרים ואינה חורגת ממתחם הסבירות.

 

בנסיבות אלה הורתה השופטת כהן על החזרת הנהגים לתפקידם והבהירה כי כל החלטה אחרת הייתה עלולה לפגוע אנושות בהתארגנות עובדי החברה ואף לסכלה. זאת, במיוחד כשמדובר במקום עבורה מאורגן בו יש ניסיון להחליף את ארגון העובדים היציג שזוכה לתמיכת המעסיק.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המבקשים: בטי מצר לוי ועו"ד רוית קרן-רוזין
  • ב"כ המשיבה: מיכאל איילון ועו"ד רוני שרון אבירם
  • עו"ד יעל פורת קוצר עוסקת בדיני עבודה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים