שתף קטע נבחר

כך אתם הורסים את הגינה שלכם בחורף

לכאורה, גשמי החורף הם ברכה לגינה. ואולם, בהיעדר תחזוקה הברכה יכולה להפוך לקללה, והגינה יכולה להיהרס באופן בלתי הפיך. מה עושים כדי לשמור עליה? אתר "המקצוענים" עם המדריך

בשנים האחרונות הגינה שלכם התמלאה בשלוליות, הדשא נהרס וחלק מהצמחים התייבשו? כנראה שעשיתם את כל הטעויות האפשריות. בשביל שמה שנשאר מהגינה שלכם ימשיך ללבלב, הנה כמה דברים שכדאי לכם לעשות בדיוק בימים אלו – כתבה ראשונה בסדרה.

   (צילום: shutterstock)
כדי למנוע שלוליות בגינה תוכלו לתקן את השיפועים או לחפור בורות ניקוז (צילום: shutterstock)

לא מאפשרים לאדמה "לנשום" וגורמים לשלוליות שהורסות את הצמחים

אין לכם גנן קבוע ואתם מתעצלים לעשות זאת בעצמכם? אל תתפלאו אם הקרקע שלכם תהפוך לבוצית ותגרום לנזק בלתי הפיך לצמחים.

 

מה עושים? פעולת עידור הקרקע נקראת תיחוח, ומטרתה לאוורר את הקרקע לפני הגשמים. במהלך הקיץ הקרקע מתהדקת ולמעשה נהיית אטומה, כך כדי לאפשר חדירה של מים וחמצן יש לעדר אותה.

 

איך מתחחים? "ניתן לעשות זאת בעזרת מעדר, עד לעומק של כ-25 ס"מ, אבל חבל על המאמץ", מסביר אלחנן ביכלר מביכלר ניסן ובניו קבלני גינון באתר "המקצוענים" . "ניתן לרכוש בסכום של כ-100 שקל קלטרת מקצועית, שתקל על המלאכה בצורה משמעותית. זו כלי עבודה הכולל 3 שיניים שהקצה שלהן מכופף ומסייע מאוד בתיחוח האדמה".

 

לדבריו, "יש לעשות זאת סביב עצים, שיחים, שתילים ולמעשה בכל מקום בו הקרקע חשופה (כלומר, אינה מחופה בדשא או בחיפוי קרקע כמו טוף או חלוקי נחל)".

 

כיצד מאווררים את הדשא? "רבים לא יודעים אבל אם לא מאווררים מדי פעם את האדמה שמתחת לדשא, היא מתקשה וגורמת לנזק לדשא הטבעי", אומר ביכלר. "ישנה מכונה שמאפשרת אוורור לדשא, שכן היא למעשה מחוררת את האדמה. לאחר שמאווררים את הקרקע, יש לפזר חול מנופה שעבר סינון. לחול זה יש להוסיף קומפוסט ודשן (בונה מדשאה). פעולה זו תאפשר לדשא להתחדש, והיא מאוד מומלצת לקראת החורף".

 

עוד כתבות בנושא:

חידוש והקמת גינה בבניין משותף: 4 טיפים להצלחה  

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג   

נפרדנו כך: כשאין ברירה וחייבים לכרות את העץ

 

   (צילום: shutterstock)
זכרתם "לאוורר" את האדמה ואת הדשא? (צילום: shutterstock)

לא מתקנים את השיפועים בקרקע והמים לא מתנקזים כראוי  

עם כל החוויה של ילדים לשחק בשלוליות, כשזה מגיע לגינה שלכם, אתם מעדיפים לוותר על התענוג. חסימת שבילי מעבר, נזק בלתי הפיך לדשא הטבעי או הסינתטי ולצמחים ומפגע תברואתי הכרוך במים עומדים. את כל אלו כדאי למנוע באמצעות תיקון שיפוע הקרקע.

 

אם בחורפים הקודמים גיליתם שלוליות בגינה, ודאי היה מדובר במקומות קבועים. ברגע שהשיפוע אינו תקין, המים לא זורמים אל כיוון פתחי הניקוז או לעבר הכביש. כדי לתקן זאת יש לפזר אדמת חמרה בכמות מספקת.

 

אם הגינה כבר מחופה בדשא, מותקן על חלקה דק או שבחלקה היא מרוצפת – תוכלו להסתפק בחפירת בורות ניקוז. ביכלר: "על בורות הניקוז להיות בקוטר של 30 ס"מ עד מטר ובעומק של 1-2 מטר, כשהמידות נקבעות בהתאם לגודל הגינה וכמות המים שנרצה לנקז. היחס בין העומק לקוטר אמור להיות ביחס של שליש קוטר ושני-שליש עומק. את הבורות יש למלא בטוף, כשניתן לשים על השכבה העליונה מעט אדמת גן - אדמת עציצים אוורירית שלא תתקשה ותסתום את בורות הניקוז, ותהפוך אותם ללא אפקטיביים".

 

מקרקפים את הדשא ואת השיחים

זו טעות נפוצה לחשוב שבגלל כמות הגשמים שבחורף, הצמחייה תגדל במהירות. להיפך, במהלך עונת החורף (החל מחודש ינואר) יש להימנע מכיסוח של הדשא והצמחייה. זאת, למעט באזור עם אקלים חם יחסית ורק אם הם צמחו בצורה משמעותית.

 

כמו כן, לפני עונת החורף חשוב להימנע מאוד מגיזום יתר של הדשא. "ההמלצה היא לכסח את הדשא לגובה מינימאלי של 4 ס"מ מעל הקרקע", מסביר ביכלר. "כיסוח יתר נקרא 'קרקוף' והוא למעשה גורם לשורשי הדשא להיות חשופים לקור ולהיפגע. גיזום יתר יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לצמחים שלכם".

 

בכתבה הבאה: מדוע גם ענפים של עצים יציבים יכולים להישבר, איך למנוע עשביית בר במהלך החורף ומהן טעויות שאתם עושים עם דישון לפני החורף.

 

צריכים גנן? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים